هالیوودریپورتر در گزارشی درباره حضور نداشتن اصغر فرهادی در اسکار هشتادونهم، فیلم «فروشنده» را حامل پیامی جهانی توصیف کرد.
به گزارش سینماسینما، اصغر فرهادی پیش از این یک بار برنده جایزه اسکار شده است و امسال شانس این را دارد که به دومین اسکارش دست یابد؛ هر چند جای او به عنوان یکی از چهرههای درخشان عالم سینما در مراسم اسکار خالی خواهد بود. اما «فروشنده» اسکار بگیرد یا نگیرد، همچنان به رساندن پیامی درباره نیاز به همدلی ادامه خواهد داد؛ پیامی که در رویدادهای اخیر همه را قویتر کرد.
داستان «فروشنده» که همزمان یک تریلر جنایی، درامی روانشناسانه با پیچیدگیهای هیچکاکی و مطالعهای درباره روابط است، گرداگرد زندگی یک زوج به نامهای عماد و رعنا از طبقه متوسط در تهران شکل میگیرد. زمانی که این زوج مجبور به ترک آپارتمانشان میشوند به خانهای میروند که پیش از آن در اختیار زنی با مراجعان بسیار بوده است. یک روز رعنا در را ناخواسته به روی یکی از این مراجعان باز میکند و همان فرد در حمام خانه رعنا را میآزارد. پس از آن نقش رعنا و عماد کم کم در فیلم تغییر میکند. عماد از فردی آرام وملایم به یک انتقامجوی کور بدل میشود و رعنا هنگام روبهرو شدن با پیرمرد رنجور که در خانه او را آزار داده است، از فردی سرد و بیاحساس به نمادی از شفقت بدل میشود.
فرهادی میگوید: «شباهتهای مردم در نقاط مختلف جهان بسیار بیش از تفاوتهای آنها است. طعم عشق و نفرت همه جا یکسان است. تنها شیوه سخن گفتن از آنها در فرهنگهای گوناگون فرق دارد. متاسفانه سیاستمداران در هر نقطه از جهان روی تفاوتها انگشت میگذارند.»
کارگردان «فروشنده» در آغاز قصد تحریم مراسم اسکار را نداشت اما همچنانکه شرایط برای ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا تغییر میکرد با انتشار بیانیهای خبر داد که در این مراسم شرکت نمیکند. فرهادی در بیانیهاش اما و اگرهای پیش روی ورود خود به آمریکا را غیرقابل قبول خواند و گفت که حتی در صورت استثنا قائل شدن برای او، با این شرایط حاضر به سفر به آمریکا نیست.
فرهادی نوشت: « تندروها علیرغم جنگها و دعواهای سیاسیشان در همه جای دنیا، بسیار شبیه به هم به جهان مینگرند. آنها برای درک جهان چارهای ندارند جز تقسیم آن به دو بخش ما و دیگران تا همواره با ساختن تصویری هولناک از دیگران، مردم کشورشان را دچار ترس از آنها بکنند.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
- روایت ایرنا از اشتباه هالیوود ریپورتر در ماجرای فیلم فرهادی /هالیوود ریپورتر خبر خود را اصلاح کرد
- ۱۰ فیلم برتر سال به انتخاب منتقدان هالیوود ریپورتر
- حامد سلیمانزاده در گفتوگو با سینماسینما/ اصغر فرهادی، نام دوستداشتنی برای جشنواره کن است
- برترین فیلمهای امسال به انتخاب منتقدان هالیوود ریپورتر
- منتقدان بهترین سریالهای تلویزیونی ده سال گذشته را انتخاب کردند
- تمجید منتقد هالیوود ریپورتر از «قسم» محسن تنابنده
- اختصاصی سینماسینما/ نقد دبورا یانگ بر مستند «بانو قدس ایران»/ یک واقعه نگاری منحصر بفرد
- اختصاصی سینماسینما/ نقد دبورا یانگ منتقد مطرح هالیوود ریپورتر بر فیلم «حکایت دریا» ساخته بهمن فرمانآرا/ حرف آخر
- نقد دبورا یانگ درباره «نفس»/ فیلم ایرانی به یاد ماندنی درباره کودکی
- واکنش کیهان به رکوردداری «فروشنده» در جشن خانه سینما
- بخش دوم گزارش جشنسینما/ اصغر فرهادی هتتریک کرد، «فروشنده» رکورددار شد
- «فروشنده» راهی آلمان میشود
- اسکار فرهادی به دستش رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





