دادستانی بار دیگر با ممنوعالفعالیت کردن چند سینماگر نسبت به پخش تیزر فیلمها از شبکههای ماهوارهای واکنش نشان داد. سئوال مهم این است که پخش این تیزرها چقدر به اقتصاد سینمای ایران کمک کرده است؟
به گزارش سینماسینما، امروز خبری منتشر شد از قول حبیب ایلبیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی مبنی بر ممنوعالفعالیت شدن برخی از سینماگران توسط دادستانی به خاطر پخش تیزر آثارشان از شبکههای ماهوارهای. پیش از این البته دادستانی با این استناد که تبلیغات فیلمهای در حال اکران توسط تهیهکنندگان آثار از شبکههای ماهوارهای پخش میشود فیلم «آآادت نمیکنیم» را توقیف و برای تهیهکننده مستند «من ناصر حجازی هستم» قرار کفالت صادر کرد.
ماجرا از جایی آغاز شد که گروه شبکههای جم که بیش از ۲۰ کانال تلویزیونی را در اختیار دارد تصمیم گرفت با شعار حمایت از آثار فرهنگی تیزر فیلمها و نمایشها و آثار فرهنگی و هنری را به صورت رایگان و یا با قیمتهای پایین پخش کند.
رقابت این شبکهها با تلویزیون داخلی ایران بر سر جذب مخاطب و به تبع آن ارائه خدماتی همچون تیزرهای ارزان قیمت، خیلی زود توانست شبکههای گروه تلویزیونی جم را نسبت به رقیب داخلیاش پیش بیاندازد و کار تا جایی پیش رفت که حجم تیزرهای پخش شده از این شبکهها در فاصله کوتاهی به چند برابر قبل افزایش یافت.
قیمتهای گران و هزینههای هنگفت تبلیغات در تلویزیون و نبود رقیب داخلی فضای انحصار را برای رسانه ملی تا به جایی رساند که دیگر نمیتوانست نقصها و عیبهای خود را پیدا کند.
در این میان شبکههای ماهوارهای با شیوه جدیدی پا به عرصه گذاشتند و حاصل کار آن بود که در ابتدای سال ۹۵ و کمی پیش از آن با پخش گسترده تیزر فیلمهای سینمایی به یکباره رونق چشمگیری را به سینمای ایران بخشیدند.
اگر بخواهیم نگاهی آماری به فروش فیلمهای سینمای ایران در سال ۹۵ بیاندازیم و آن را با نمونه مشابه سال گذشته و تا مقطع اول شهریور ماه مقایسه کنیم سینمای ایران در سال ۹۴ تا ابتدای شهریور ۳۲ میلیارد تومان از طریق گیشه فروش داشته است که این مبلغ در سال ۹۵ به رقم ۹۰ میلیارد تومان رسیده است. حتی اگر اقبال تماشاگران نسبت به فیلمهای سینمایی و کیفیت آثار را هم جزوی از فاکتورهای موثر در فروش بدانیم، بر هیچ کس پوشیده نیست تبلیغات متعدد در شبکههای ماهوارهای نقش موثر و غیرقابل انکاری در فروش فیلمهای سینمای ایران گذاشته است.
به نظر میرسد مسئولان قضایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در مورد این اتفاق به نفع سینمای ایران به توافقاتی برسند تا از این اتفاق بتوان سینمای ایران را به سمت رشد و استقلال مالی پیش برد. اقتصاد سینمای ایران سالها است وابسته به بودجههای دولتی است و میتواند با فروش فیلمها در گیشه و اقتصاد مستقیم به سمت رهایی از شرایط دولتی حرکت کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- درد دل برخی از اهالی سینما با مسئولان قوه قضائیه / شهرداری و صداوسیما از سینماگران حمایت نمی کنند
- پیگیر مشکل فیلمها و تبلیغات ماهوارهای هستیم/ موانع برطرف می شود
- بیانیه دو صنف تهیهکنندگی درباره توقف اکران «مشکلگیتی» / اعتراض مقابل وزارت ارشاد
- پیگیری جدی سر منشاء پخش آگهیهای فیلمها از شبکه جم
- اطلاعیه سازمان سینمایی درباره پخش تیزرهای سینمایی از شبکه جم
- «یکویک» از شبکه جم شکایت کرد
- انتقاد تابناک از اظهارات جنتی درباره خاموشی ماهوارهها و توقف هالیوود پشت مرزها
- توزیع فیلمهای شبکه «جم» در بازار ایران +تصاویر
- سینمای ایران ۱۰۰ میلیاردی شد
- واکنش کیایی به خبر ممنوعالفعالیت شدنش: کار عجیبی بود
- کلاف تیزرها، همچنان سردرگم است/ تکذیب «دادستان»؛ خوشحالی«ایلبیگی»
- دادستان تهران خبر منع فعالیت هنرمندان را تکذیب کرد
- اعلام نام سینماگرانی که ممنوعالفعالیت شدند/ ایوبی: حکم دادستانی با گفتگو حل میشود
- ممنوع الفعالیت شدن برخی سینماگران به دستور دادستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری