تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۱۵:۰۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 138031

شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه‌نویسان‌ سینمای ایران در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی درباره‌ی اخبار مرتبط با انحصارگرایی در عرصه‌ی تولید سریال در شبکه‌ی نمایش خانگی، اعلام آمادگی کرد تا به هر دو سازمان درگیر در این ماجرا یعنی سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیما نظرات مشورتی لازم را ارائه دهد.

به گزارش سینماسینما، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
«مدیر کل پروانه‌ی ساخت سازمان سینمایی اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از سریال‌سوزی تا اطلاع ثانوی مجوزی برای ساخت هیچ سریالی در شبکه‌ی نمایش‌خانگی صادر نمی‌شود. خبرها حاکی از آن است که این اعلام توقف به خاطر اختلاف میان سازمان سینمایی و سازمان صدا و ‌سیما در بحث صدور مجوز نظارت بر تولید محصولات نمایش‌خانگی است.
با توجه به این‌که در چند سال گذشته بیش‌ترین نظارت و ممیزی و اعمال نظرات از سوی هر دو سازمان‌ یعنی هم سازمان سینمایی و هم سازمان صدا و سیما بر روی فیلم‌نامه اعمال شده است، کانون فیلم‌نامه‌نویسان با توجه به ارتباط ناگزیر شغلی اعضای خود با هر دو سازمان، پیشنهادات و انتقاداتی را به شرح زیر مطرح می‌کند:
۱-می‌توان پیش‌بینی کرد که انتقال صدور مجوز از سازمان سینمایی به صدا و سیما به انحصار مطلق در این حوزه و یک‌سان‌سازی تولیدات دو بخش متفاوت، و کم‌رنگ شدن جذابیت‌های تولیدات بازار کار منجر شود.
۲- بارها از زبان مسئولان فرهنگی شنیده‌ایم که مشکل سینما و آثار نمایشی ما ضعف فیلم‌نامه است. به عقیده‌ی کانون فیلم‌نامه‌نویسان، بزرگ‌ترین مشکل، عدم درک مسئولان نظارتی از ماهیت پیچیده فیلم‌نامه و فیلم‌نامه‌نویسی‌ست‌.
۳- معتقدیم ارتقاء سطح فیلم‌نامه‌نویسی و ساخت آثار قابل قبول در گرو ارتباط تنگاتنگ سازمان‌های نظارتی و تولید با تنها نهاد و صنف فیلم‌نامه‌نویسی‌ست وگرنه منشأ بودجه‌ی تولید و دولتی‌بودن یا خصوصی‌بودن آن، هرگز مجوزی برای حاکمیت محض صاحبان احتمالی سرمایه برای تولید آثار ضعیف نخواهد بود.
۴- به سازمان سینمایی و سازمان صداوسیما پیشنهاد می‌کنیم بیش از توجه به متولی‌گری، نگران کارنامه‌ی خود در ساخت محصولاتی نمایشی باشند که تنها در یک میدان بی‌رقیب شانس دیده‌شدن دارند.

با درنظر گرفتن مراتب ذکرشده، کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران آمادگی خود را برای ارائه‌ی مشاوره‌ی مداوم و ساختاری به این دو سازمان ناظر اعلام می‌کند.»

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها