سینماسینما، آیدا مرادی آهنی
بالاخره آدم باید یک سمت را انتخاب کند، یک طرفی که بتواند آنجا آرام بگیرد و همان کاری را بکند که به نظر عادی میرسد؛ یعنی زندگی کردن، یعنی همان حسرت همیشگی جاسوسان فیلمهای جاسوسی. آنهایی که همه مثل آنا کلام چخوف را زمزمه میکنند: «نه میدانم کیام و نه اینکه چه در انتظار من است. برایم واضح است که در این نبرد ظالمانه و سرسخت با شیطان تقدیرم این است که پیروز باشم.» نقل قول ارزشمندی است، ولی همان دریغ و افسوس تکراری را دارد، مختص جاسوسان تنهای فیلمها. از همین نظر شاید فیلم لوک بسون گاهی حوصلهسربر به نظر میرسد. نبردی برای به دست آوردن یک آزادی همیشگی که به نظر ناممکن است. یا باید سمت روسها باشد یا آمریکاییها، و همه اینها بارها به آنا یادآوری میکنند که اینبار به او رحم کردهاند، که فرصت جدیدی به دست آورده. آنا با بازی دستوپاشکسته ساشا لاس هر بار طبق کهنالگوی فیلمهای اکشن میمیرد و دوباره زنده میشود. چه روسها و چه آمریکاییها این زندگی را با منتِ هدیه به او بازمیگردانند، ولی خاطرنشان میکنند که امانت است و هر لحظه ممکن است بیایند و پسش بگیرند. پس طبق کلیشه داستانهای جاسوسی آنا باید نقشهای بکشد که سرانجام بتواند از همه اینها جلو بزند و طبق کلام چخوف پیروز شود. متاسفانه جاسوسی که بسون ساخته، دقیقا همین کاری را میکند که ما پیشبینی کردهایم. بعید است هیچ تماشاگری ابتدای فیلم آنا را تصور نکرده باشد که با هارد و فلش دارد یکسری مدارک مهم را کپی میکند تا آزادیاش را به چنگ بیاورد. جاسوسِ بسون در شطرنجبازی حرفهای است و شاید به خودمان بگوییم حداقل اینجا میشد دور علاقه سمبلیک قهرمان را خط کشید و سراغ یک سرگرمی بکرتری برای او رفت. تنها چیزی که میتواند ما را به تماشا و البته ادامه تماشای چنین فیلمی بیمیل نکند، طریقه روایت است. پرش به فلاشبکها آن هم در نقاط بحرانی هر پرده میتواند مثل یک بازی یا محض سرگرمی تماشاگر را به دنبال کردن فیلم تشویق کند. این درست که بسون تصمیم گرفته به شیوه ماتریوشکاهای روسی داستانش را لایه به لایه برایمان روایت کند، اما روکردن اطلاعاتی یکدست که تعمدا از دید تماشاگر پنهان شده بودند تا درست در لحظه منتخب نویسنده از آنها پردهبرداری شود هم ترفندی تکراری و مخصوص چنین فیلمهایی است. فرقی نمیکند که ایده داستانهای تودرتو از فرم لابیرنت گرفته شده باشد یا لاک حلزون یا ماتریوشکای روسی؛ درنهایت همه اینها قرار است با غافلگیری دست به هیجانزده کردن بیننده بزنند. بنابراین از این لحاظ هم فیلم بسون شگفتی قابل عرضی- آنطور که درخور فیلمهای اکشن درست است- ندارد. و همه اینها در مجموع فیلمی را میسازند که صحنههای پرزرقوبرق را به عنوان تکیهگاهی برای جلب توجه انتخاب کرده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دراکولا»، این بار از زاویه دوربین لوک بسون
- در ونیز اعلام شد؛ لوک بسون فیلم فضایی ۲۰۰ میلیون دلاری میسازد/ بازخوردهای «داگمن»
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- اعلام فهرست پرستاره فیلمهای ونیز ۲۰۲۳
- «داگمن» لوک بسون در جشنواره ونیز
- استقبال خریداران از «داگمن» لوک بسون/ شاهکار است!
- مورگان فریمن در دنیای «لوسی» میماند/ بازی در سریال
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- گوتیک آمریکایی/ نگاهی به فیلم «مادر» ساخته دارن آرنوفسکی
- من اقیانوسی را دوست دارم که تو را آفرید/ نگاهی به فیلم «سولاریس»
- خوشه های خشم/ نگاهی به فیلم «تاریخ خشونت»
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- مواجه شدن با خود در برابر اتاق آرزوها/ درباره «استاکر» ساخته آندری تارکوفسکی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»