سینماسینما، آیدا مرادی آهنی
بالاخره آدم باید یک سمت را انتخاب کند، یک طرفی که بتواند آنجا آرام بگیرد و همان کاری را بکند که به نظر عادی میرسد؛ یعنی زندگی کردن، یعنی همان حسرت همیشگی جاسوسان فیلمهای جاسوسی. آنهایی که همه مثل آنا کلام چخوف را زمزمه میکنند: «نه میدانم کیام و نه اینکه چه در انتظار من است. برایم واضح است که در این نبرد ظالمانه و سرسخت با شیطان تقدیرم این است که پیروز باشم.» نقل قول ارزشمندی است، ولی همان دریغ و افسوس تکراری را دارد، مختص جاسوسان تنهای فیلمها. از همین نظر شاید فیلم لوک بسون گاهی حوصلهسربر به نظر میرسد. نبردی برای به دست آوردن یک آزادی همیشگی که به نظر ناممکن است. یا باید سمت روسها باشد یا آمریکاییها، و همه اینها بارها به آنا یادآوری میکنند که اینبار به او رحم کردهاند، که فرصت جدیدی به دست آورده. آنا با بازی دستوپاشکسته ساشا لاس هر بار طبق کهنالگوی فیلمهای اکشن میمیرد و دوباره زنده میشود. چه روسها و چه آمریکاییها این زندگی را با منتِ هدیه به او بازمیگردانند، ولی خاطرنشان میکنند که امانت است و هر لحظه ممکن است بیایند و پسش بگیرند. پس طبق کلیشه داستانهای جاسوسی آنا باید نقشهای بکشد که سرانجام بتواند از همه اینها جلو بزند و طبق کلام چخوف پیروز شود. متاسفانه جاسوسی که بسون ساخته، دقیقا همین کاری را میکند که ما پیشبینی کردهایم. بعید است هیچ تماشاگری ابتدای فیلم آنا را تصور نکرده باشد که با هارد و فلش دارد یکسری مدارک مهم را کپی میکند تا آزادیاش را به چنگ بیاورد. جاسوسِ بسون در شطرنجبازی حرفهای است و شاید به خودمان بگوییم حداقل اینجا میشد دور علاقه سمبلیک قهرمان را خط کشید و سراغ یک سرگرمی بکرتری برای او رفت. تنها چیزی که میتواند ما را به تماشا و البته ادامه تماشای چنین فیلمی بیمیل نکند، طریقه روایت است. پرش به فلاشبکها آن هم در نقاط بحرانی هر پرده میتواند مثل یک بازی یا محض سرگرمی تماشاگر را به دنبال کردن فیلم تشویق کند. این درست که بسون تصمیم گرفته به شیوه ماتریوشکاهای روسی داستانش را لایه به لایه برایمان روایت کند، اما روکردن اطلاعاتی یکدست که تعمدا از دید تماشاگر پنهان شده بودند تا درست در لحظه منتخب نویسنده از آنها پردهبرداری شود هم ترفندی تکراری و مخصوص چنین فیلمهایی است. فرقی نمیکند که ایده داستانهای تودرتو از فرم لابیرنت گرفته شده باشد یا لاک حلزون یا ماتریوشکای روسی؛ درنهایت همه اینها قرار است با غافلگیری دست به هیجانزده کردن بیننده بزنند. بنابراین از این لحاظ هم فیلم بسون شگفتی قابل عرضی- آنطور که درخور فیلمهای اکشن درست است- ندارد. و همه اینها در مجموع فیلمی را میسازند که صحنههای پرزرقوبرق را به عنوان تکیهگاهی برای جلب توجه انتخاب کرده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دراکولا»، این بار از زاویه دوربین لوک بسون
- در ونیز اعلام شد؛ لوک بسون فیلم فضایی ۲۰۰ میلیون دلاری میسازد/ بازخوردهای «داگمن»
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- اعلام فهرست پرستاره فیلمهای ونیز ۲۰۲۳
- «داگمن» لوک بسون در جشنواره ونیز
- استقبال خریداران از «داگمن» لوک بسون/ شاهکار است!
- مورگان فریمن در دنیای «لوسی» میماند/ بازی در سریال
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- گوتیک آمریکایی/ نگاهی به فیلم «مادر» ساخته دارن آرنوفسکی
- من اقیانوسی را دوست دارم که تو را آفرید/ نگاهی به فیلم «سولاریس»
- خوشه های خشم/ نگاهی به فیلم «تاریخ خشونت»
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- مواجه شدن با خود در برابر اتاق آرزوها/ درباره «استاکر» ساخته آندری تارکوفسکی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛