سینماسینما، آیدا مرادی آهنی
بالاخره آدم باید یک سمت را انتخاب کند، یک طرفی که بتواند آنجا آرام بگیرد و همان کاری را بکند که به نظر عادی میرسد؛ یعنی زندگی کردن، یعنی همان حسرت همیشگی جاسوسان فیلمهای جاسوسی. آنهایی که همه مثل آنا کلام چخوف را زمزمه میکنند: «نه میدانم کیام و نه اینکه چه در انتظار من است. برایم واضح است که در این نبرد ظالمانه و سرسخت با شیطان تقدیرم این است که پیروز باشم.» نقل قول ارزشمندی است، ولی همان دریغ و افسوس تکراری را دارد، مختص جاسوسان تنهای فیلمها. از همین نظر شاید فیلم لوک بسون گاهی حوصلهسربر به نظر میرسد. نبردی برای به دست آوردن یک آزادی همیشگی که به نظر ناممکن است. یا باید سمت روسها باشد یا آمریکاییها، و همه اینها بارها به آنا یادآوری میکنند که اینبار به او رحم کردهاند، که فرصت جدیدی به دست آورده. آنا با بازی دستوپاشکسته ساشا لاس هر بار طبق کهنالگوی فیلمهای اکشن میمیرد و دوباره زنده میشود. چه روسها و چه آمریکاییها این زندگی را با منتِ هدیه به او بازمیگردانند، ولی خاطرنشان میکنند که امانت است و هر لحظه ممکن است بیایند و پسش بگیرند. پس طبق کلیشه داستانهای جاسوسی آنا باید نقشهای بکشد که سرانجام بتواند از همه اینها جلو بزند و طبق کلام چخوف پیروز شود. متاسفانه جاسوسی که بسون ساخته، دقیقا همین کاری را میکند که ما پیشبینی کردهایم. بعید است هیچ تماشاگری ابتدای فیلم آنا را تصور نکرده باشد که با هارد و فلش دارد یکسری مدارک مهم را کپی میکند تا آزادیاش را به چنگ بیاورد. جاسوسِ بسون در شطرنجبازی حرفهای است و شاید به خودمان بگوییم حداقل اینجا میشد دور علاقه سمبلیک قهرمان را خط کشید و سراغ یک سرگرمی بکرتری برای او رفت. تنها چیزی که میتواند ما را به تماشا و البته ادامه تماشای چنین فیلمی بیمیل نکند، طریقه روایت است. پرش به فلاشبکها آن هم در نقاط بحرانی هر پرده میتواند مثل یک بازی یا محض سرگرمی تماشاگر را به دنبال کردن فیلم تشویق کند. این درست که بسون تصمیم گرفته به شیوه ماتریوشکاهای روسی داستانش را لایه به لایه برایمان روایت کند، اما روکردن اطلاعاتی یکدست که تعمدا از دید تماشاگر پنهان شده بودند تا درست در لحظه منتخب نویسنده از آنها پردهبرداری شود هم ترفندی تکراری و مخصوص چنین فیلمهایی است. فرقی نمیکند که ایده داستانهای تودرتو از فرم لابیرنت گرفته شده باشد یا لاک حلزون یا ماتریوشکای روسی؛ درنهایت همه اینها قرار است با غافلگیری دست به هیجانزده کردن بیننده بزنند. بنابراین از این لحاظ هم فیلم بسون شگفتی قابل عرضی- آنطور که درخور فیلمهای اکشن درست است- ندارد. و همه اینها در مجموع فیلمی را میسازند که صحنههای پرزرقوبرق را به عنوان تکیهگاهی برای جلب توجه انتخاب کرده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دراکولا»، این بار از زاویه دوربین لوک بسون
- در ونیز اعلام شد؛ لوک بسون فیلم فضایی ۲۰۰ میلیون دلاری میسازد/ بازخوردهای «داگمن»
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- اعلام فهرست پرستاره فیلمهای ونیز ۲۰۲۳
- «داگمن» لوک بسون در جشنواره ونیز
- استقبال خریداران از «داگمن» لوک بسون/ شاهکار است!
- مورگان فریمن در دنیای «لوسی» میماند/ بازی در سریال
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- گوتیک آمریکایی/ نگاهی به فیلم «مادر» ساخته دارن آرنوفسکی
- من اقیانوسی را دوست دارم که تو را آفرید/ نگاهی به فیلم «سولاریس»
- خوشه های خشم/ نگاهی به فیلم «تاریخ خشونت»
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- مواجه شدن با خود در برابر اتاق آرزوها/ درباره «استاکر» ساخته آندری تارکوفسکی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟