رییس هیات مدیره خانه سینما با بیان اینکه خانه سینما بنا ندارد فعالیتها و پیگیریهایش را در بوق و کرنا کند تاکید کرد: امنیت شغلی سینماگران چیزی نیست که قول دهیم تا ۶ ماه آینده حل میشود.
به گزارش سینماسینما٬ صبح سه شنبه ۲۰ تیرماه نشست خبری اعضای هیات مدیران خانه سینما با حضور همایون اسعدیان، فاطمه معتمدآریا و علی قائم مقامی در خانه سینما تشکیل شد.
اسعدیان در این نشست درباره واکنش نشان ندادن این نهاد صنفی به برخی اتفاقات بیان کرد: حرکت آقای شمقدری باعث شد خانه سینما به صفحه اول مطبوعات بیاید تا جایی که در انتخابات ریاست جمهوری جزو برنامههای نامزدها بودیم، این در حالی است که جای ما روی جلد نیست حتی پشت جلد نیست. ما باید به وسط صفحه برگردیم.
وی ادامه داد: در مقطعی من به عنوان رییس کانون کارگردانان نسبت به هر حرفی واکنش داشتم چون آن موقع ضرورت داشت ولی ما آدمهای صلح هم هستیم. الان زمان صلح هست و باید به وسط مطبوعات برگشت.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما همچنین با اشاره به شیطنتهایی که در رابطه با دو شغله بودن خودش عنوان شده بود که بعد به ۱۱ شغله بودن مدیرعامل خانه سینما رسید، توضیح داد: باور ما این است که هر فعالیت سینمایی که صورت میگیرد با خانه سینما مرتبط است و ما تلاش میکنیم در این فعالیتها حضور داشته باشیم. در واقع به دنبال این هستیم در جاهایی که خانه سینما کرسی ثابت ندارد هم یک کرسی ثابت به دست آوریم. در این راستا مدیرعامل خانه سینما به عنوان مدیرعامل خانه، در موزه سینما و صندوق اعتباری هنر حضور دارد نه به عنوان منوچهر شاهسواری. بنابراین از این حرکت دفاع میکنیم و امیدواریم این کرسیها را برای مدیرعامل خانه سینما یا اصناف بتوانیم ایجاد کنیم.
از پیچیدگیهای طرح امنیت شغلی تا تنظیم قرارداد تیپ
او در ادامه با اشاره به اینکه هیأت مدیره فعلی در ابتدای کار خود به بررسی فعالیتهای هیأت مدیره قبلی پرداخته است و یکی از آنها طرح امنیت شغلی بود، خاطر نشان کرد: این مسئله در دوران جدید هم پیگیری میشود اما پیچیدگیهای زیادی دارد چون جهش تکنولوژی در سینما و ورود نیروهای جوان در طرح امنیت شغلی بسیار مهم است. به همین دلیل باید نگاه کلانی به موضوع داشت.
او افزود: امنیت شغلی به رونق سینما ارتباط دارد و وقتی سینما رونق نداشته باشد نمیتوان از امنیت شغلی حرف زد.
اسعدیان در این باره اضافه کرد: یک مسئلهای که هیأت مدیره قبلی پیگیری کرد تنظیم قرارداد تیپ بود که متأسفانه هر تهیهکنندهای در سینما به یک شکلی قرارداد میبندد. این قراردادهای ناهمگون مسئلهای است که در حال بررسی است و امیدواریم به لحاظ قانونی منافع افرادی که این قراردادها را میبندند تأمین شود.
آخرین جزییات جشن خانه سینما
رئیس هیأت مدیره خانه سینما در ادامه با اشاره به جشن خانه سینما و اینکه پذیرفته شد آکادمی تشکیل شود گفت: در آکادمی تشکیل شده و هیأت مدیره آن، نمایندهای از خانه سینما حضور دارد و کار تماشای فیلمها دیگر به شیوه سالهای قبل نخواهد بود. الان بیش از ۴۰۰ نفر به آکادمی ملحق شده و طبق فرآیندی که تصویب شده کارها دنبال میشود.
وی در این باره خاطر نشان کرد: جشن خانه سینما دیگر دبیر ندارد و رئیس آن توسط هیأت مدیره آکادمی مشخص و اعلام خواهد شد.
بودجه صرف شده برای بیمه اصناف
همایون اسعدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئلهای که از دوره هیأت مدیره قبل شروع شده و منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل همچنان آن را دنبال میکند، گفت: این مسئله طرح شفافسازی صنوف است چرا که برخی صنوف آییننامه عضوگیری درستی ندارند و اصلا مشخص نیست کدام یک از اعضا عضو واقعی سینما هستند که تا وقتی این مسائل مشخص نشود در بحث بیمه و تأمین بودجه آن با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.
او افزود: سال گذشته بیمه تکمیلی چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه برده که ۷۰۰ میلیون تومان آن از طریق اعضای خانه سینما تأمین شده و مابقی یعنی سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از طریق سوبسیدی تأمین شده که خانه سینما داده در حالی که بودجه خانه سینما در سال قبل کمی بیش از پنج میلیارد تومان بود.
وی تأکید کرد: وقتی طرح شفافسازی صنوف انجام شود میتوانیم سرویس سالانه بیمه تکمیلی اعضا را بپردازیم.
او با اشاره به مطالبی که گاهی از سر بیاطلاعی مطرح میشود، عنوان کرد: تلاش ما این است که حتی آنهایی که رقم ۱۲۰ هزار تومانی بیمه را هم نمیتوانند بپردازند، پرداخت کنیم.
رییس هیات مدیره خانه سینما در این بخش در پاسخ به سوال ایسنا درباره صندوقی که قرار بود برای مسئله امنیت شغلی سینماگران تشکیل شود، توضیح داد: نمیتوان صندوقی را بر این اساس پایهگذاری کرد که یک سال دولت پول بدهد و سال دیگر ندهد مگر اینکه مجلس برای آن بودجه مشخصی تعریف کند.
اسعدیان با بیان اینکه اعضای خانه سینما باید خودشان به نحوی پایهگذار این مسئله باشند، گفت: اگر منِ همایون اسعدیان بر این باور نباشم که درصدی از دستمزدم را برای دوران بیکاریام به صندوق ندهم نمیتوان کاری از پیش برد چون آن وقت هر آنچه انجام میشود برای کوتاه مدت است. با این حال اگر کمی کارها کُند پیش میرود اشکالی ندارد و بهتر است چون پابرجا خواهد بود.
در این نشست که منوچهر شاهسواری مدیرعامل حضور ندارد، اسعدیان توضیح داد که این مسئله به دلیل اشتباه او در تاریخ برگزاری نشست بوده چرا که شاهسواری سهشنبهها در جلسات خانه سینما در ارشاد باید حضور داشته باشد.
از عملکرد ضعیف بخش بینالملل تا تشکیل کمیتههای رفاه، بینالملل و روابط عمومی در هیأت مدیره
در بخش دیگری از این نشست اسعدیان ضمن اشاره به دیدار هیأت مدیره فعلی با شوراهای مرکزی صنوف از جمله کانون کارگردانان، دو صنف مستندسازان، شورای عالی تهیهکنندگان، تدوینگران و صدابرداران گفت: این اقدام همچنان ادامه دارد و علاوه بر اینها به پیشنهاد خانم معتمدآریا کمیتههایی در هیأت مدیره تشکیل شدهاند از جمله کمیته رفاهی که خود ایشان مسئولیتاش را بر عهده دارد. همچنین کمیته روابط عمومی با مسئولیت کامران ملکی و کمیته بینالملل با مسئولیت بنده هم تشکیل شدهاند.
وی در این باره توضیح داد: به نظر ما خانه سینما به جز درباره فیاپف، متأسفانه در بخش بینالملل ضعیف عمل کرده است. البته منظورمان این نیست که در این بخش هفتههای فیلم برگزار کنیم یا در جشنوارهها حضور داشته باشیم چون تشکیلات مشابه با خانه سینما با نامهای دیگر در کشورهای دیگر وجود دارد و متأسفانه ما با هیچ کدام از آنها ارتباط نداشتیم.
او ادامه داد: تصور ما بر این است که با تشکیل این کمیته فارغ از داشتن برنامههای نمایشی، میتوانیم ارتباط جهانی گستردهای را برقرار کنیم. همچنین یک کمیته فرهنگی و آموزشی نیز در دستور کار است که با توجه به تغییر کاربری مدرسه عالی سینما میتواند با کمیته آموزش ارتباطاتی برقرار کند.
راهاندازی اپلیکیشن خانه سینما
اسعدیان در ادامه اضافه کرد: روانبخش صادقی (یکی از اعضای هیأت مدیره خانه سینما) مسئله راهاندازی اپلیکیشن خانه سینما را مطرح کردند تا از این طریق امکان دسترسی اطلاعات صنوف و حتی نمایش فیلمها فراهم شود.
در این بخش یادآوری شد که اخیرا در اینستاگرام صفحهای به نام خانه سینما و با آرم این نهاد صنفی اقدام به انتشار مطالبی کرده است که این صفحه هیچ ارتباطی با خانه سینما ندارد و اگر قرار باشد صفحهای راهاندازی شود از طرف خانه سینما اعلام خواهد شد.
تلاش برای بیمه کردن فیلمهای سینمایی
اسعدیان همچنین به طرحی برای تأمین منابع مالی و بیمه کردن فیلمهای سینمایی اشاره کرد و گفت: این طرح بسیار خام است و هنوز در مرحله اولیه قرار دارد اما امیدواریم با پیشبرد آن به گونهای امنیت سرمایه را در سینما تأمین کنیم.
به گفته وی با تأمین منابع مالی از طریق بانکها، پرداخت وام و وارد کردن شرکتهای بیمه برای بیمه کردن فیلمهای سینمایی، تهیهکنندگان دیگر نگران بازگشت سرمایه نخواهند بود.
آخرین روند قانونی شدن صنوف خانه سینما
رئیس هیأت مدیره خانه سینما درباره روند قانونی شدن صنوف خانه سینما هم در این نشست توضیح داد: تاکنون ۱۶ صنف ثبت قانونی شدهاند و البته تأکید میکنم این ثبت به معنای اینکه زیر نظر وزارت کار باشیم نیست بلکه زیر نظر “قانون کار” میرویم.
او با اشاره به تفاوتهایی که میان صنف و انجمن فرهنگی وجود دارد، ادامه داد: در خانه سینما به طور قانونی فقط یک صنف میتواند وجود داشته باشد در حالی که دهها انجمن فرهنگی مثل کارگردانی وجود دارد. در حال حاضر هم حدود هفت تا هشت صنف مراحل آخر ثبت قانونی خود را طی میکنند که تا یکی، دو ماه آینده تمام میشود اما یکی، دو صنف هم مشکلاتی دارند چون تعداد اعضای آنها طبق قوانین صنوف کمتر از حد معمول است و برای آنها نیز به دنبال راهکاری هستیم.
او درباره اختلافاتی که میان تعدادی از مستندسازان در خانه سینما پیش آمد و مدتی قبل به تجمع آنها در جلوی خانه سینما انجامید و اینکه آیا پیش از این جلسه مشورتی برای پیشگیری از این اختلافات برگزار نشده بود، گفت: خانه سینما در یک مقطعی راههای مختلفی را ارزیابی کرد و در آن زمان متوجه شدیم انجمن فرهنگی نیستیم چون این ارگان معضلات زیادی را به همراه دارد. دوستان در ۳۱ صنف خانه سینما پس از بررسیها به این نتیجه رسیدند که ما صنوفی هستیم که ذات فرهنگی داریم.
وی با اشاره به اینکه در آن مقطع آقایان مویینی و مختاری مسئولیت رسیدگی به قانونی شدن صنف در حوزه مستندسازان را پذیرفتند و پیگیر امور شدند، گفت: اینکه یک صنف داشته باشیم و یک انجمن اشکالی ندارد اما خانه سینما جامعه اصناف است و الان هم انجمن تهیهکنندگان و کارگردانان مستند وجود دارد و ثبت شده است هر چند ممکن است همان طور که آقای مختاری خودش پیش از این امضا کرده بود، پس از مدتی ممکن است نظرش تغییر کند.
هیأت مدیره نمیتوانست معجزه کند
در این راستا فاطمه معتمدآریا هم در پاسخ به سوال ایسنا توضیح داد: تمام این اتفاقات در خصوص صنوف مختلف به ویژه مستندسازان چیزی است که به ما ارث رسیده است. در واقع ما به انتهای، تمام اختلافات و مسائلی که در صنف و انجمن مستندسازان وجود داشت، رسیدیم وگرنه بیش از دو سال است که این مسئله از طرف خانه سینما پیگیری میشود و هیأت مدیره جدید نمیتوانست معجزهای انجام دهد.
پیگیریهای خانه سینما برای قاچاق فیلمهای سینمایی
همایون اسعدیان در بخش دیگری از این نشست درباره قاچاق فیلمهای سینمایی و اتفاقی که بر سر فیلم «گشت ۲» و دلخوری سعید سهیلی رخ داد، گفت: هیأت مدیره قبلی هم این باور را داشت و ما نیز همین طور هستیم که هر کاری انجام میدهیم را در بوق و کرنا نمیکنیم. خانه سینما پس از اتفاقی که برای فیلم «گشت ۲» رخ داد بلافاصله موضوع را با پلیس در میان گذاشت و آنها اعلام کردند هر شکایتی که از طرف خانه سینما به پلیس تهران اعلام شود، کمتر از ۷۲ ساعت اقدام و به سرانجام میرسانند.
او افزود: ما رفتار آقای سهیلی را درک میکنیم ولی شاید او اطلاع نداشت که ما چگونه موضوع را پیگیری میکنیم اما با این حال همچنان مُصر هستیم که هیأت مدیره ابتدا کار خود را انجام دهد بعد اعلام کند. در این باره برای فیلم «عصبانی نیستم» هم خانه سینما رسما به سردار ساجدینیا درباره تکثیر غیرقانونی نامه نوشت اما شکایتی دریافت نکردیم.
فاطمه معتمدآریا در این باره گفت: خانه سینما میتواند موضوع را اعلام کند اما برای ادامه پیگیریها باید حتما به طور رسمی شخص مالک فیلم شکایتی را تنظیم کند.
علی قائم مقامی سخنگوی خانه سینما هم که در این نشست حاضر بود، اضافه کرد: در آن زمان به رضا درمیشیان گفتم که خانه سینما مسئله را پیگیری کرده و شماره دفتر سردار ساجدینیا را هم دادم که بقیه موضوع را خودش پیگیری کند چون ادامه کار با مالک فیلم است.
در بخش دیگری از این نشست همایون اسعدیان با تأکید بر اینکه تمام مدیران عامل این نهاد صنفی در دورانهای مختلف تلاش کردهاند بودجه بیشتری برای خانه سینما بگیرند، افزود: ما تلاش میکنیم خود را از بودجه ارشاد بینیاز کنیم و در عین حال بودجه بیشتری را هم در اختیار داشته باشیم. ما تا وقتی نتوانیم رگ حیات اقتصادی خود را از بودجه دولتی جدا کنیم سرویسی که میدهیم چندان زیاد نخواهد بود.
وی گفت: هیچ کس خبر ندارد خانه سینما چه بودجهای را صرف افراد نیازمند و محتاج صنف خود و حتی بازماندگان هنرمندان میکند. البته اصلا ادعا نمیکنیم که این سرویسها زیاد است.
معتمدآریا در این باره ادامه داد: یک مسئلهای که در هیأت مدیره فعلی بر آن اصرار ورزیده میشود این است که هیچ کار جدیدی را شروع نکنیم و از پیگیریهایی که برای بیماران به ویژه در بحث بیمه انجام میدهیم هم نمیخواهیم عکسی پخش کنیم. این سنتی بوده که از قبل در خانه سینما وجود داشته و ما سعی کردیم آن را ادامه دهیم.
او تأکید کرد: ما به دنبال این هستیم بودجهای را که در اختیار داریم صرف کسانی کنیم که عضو اصلی خانه سینما هستند و از طریق کارهای سینمایی عضو این نهاد صنفی هستند و بیمه جای دیگری نیستند.
دیدگاه خانه سینما درباره هنر و تجربه
در بخشی از این نشست سوالی درباره بحثهای پیش آمده نسبت به گروه سینمایی هنر و تجربه و موضع شورای صنفی نمایش پیش آمد که اسعدیان تأکید کرد: این موضوع را به عنوان عضو هیأت مدیره خانه سینما نمیتواند پاسخگو باشد.
اما فاطمه معتمدآریا درباره دیدگاه خانه سینما نسبت به گروه هنر و تجربه گفت: همان طور که آقای اسعدیان اشاره کرد که هر اتفاق سینمایی در هر جایی به خانه سینما مربوط میشود این مسئله نیز جدا نیست و خانه سینما نسبت به آن بیتفاوت نخواهد بود. درباره گروه هنر و تجربه دید منفی وجود ندارد بلکه بحثی بوده که ایده اولیه آن ابتدا در خانه سینما مطرح شده بود به همین دلیل موضع خانه سینما نسبت به آن مثبت است.
اسعدیان در بخش پایانی درباره نظر هیأت مدیره خانه سینما نسبت به وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه چند سال قبل به اشتباه اسم فردی به عنوان پیشنهاد برای وزارت ارشاد مطرح شد که اصلا اتفاقی هم نیفتاد، گفت: به همین دلیل الان هیچ اسمی را نام نمیبریم اما در حال حاضر در یکی از بهترین مقاطع ارتباطی خانه سینما با وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هستیم که البته ارتباط مستقیم ما با آقای حیدریان (رئیس سازمان سینمایی) است.
او درباره اینکه طبق نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام امور از جمله جشنواره فجر میتواند به خانه سینما واگذار شود و اینکه آیا در این باره صحبتی شده است، گفت: در این باره گفتوگوهایی شده و بر این باور هستیم که برای هر حرکت سینمایی که انجام میشود حضور خانه سینما ضروری است. قطعا در جشنوارهها نیز نظر خانه سینما اعلام میشود و این تعامل وجود دارد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد