سینماسینما، رویا فتح اللهزاده
فیلم داستانی «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی روایتگر تقابل و مبارزه میان دو کاراکتر اصلی فیلم، سرگرد جاهد در مقام زندانبان با یک زندانی ملقب به سرخپوست است. اما در رابطه تناقضآمیزِ شکلگرفته میان زندانبان و زندانی، عشق نقش یک تعدیلکننده را ایفا میکند. مددکار زندان زنی زیبا و مهربان است که میکوشد از طریق ارتباط احساسی با سرگرد جاهد به سرخپوست کمک کند.
فیلم داستانی پرکشش و تعلیقآمیز دارد و طراحی صحنه و فضاسازی تاثیر بسیاری بر باورپذیری رویدادها دارد. شخصیتپردازی فیلم با بازیهای قابل قبول نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار مخاطب را تا پایان فیلم در زیستجهانی نگه میدارد که فیلم «سرخپوست» ترسیم کرده است. تضاد میان کاراکتر سرگرد جاهد و سرخپوست نقطه قوت شخصیتپردازی فیلم به شمار میآید. سرگرد جاهد شخصیتی جدی، منطقی، غیرمنعطف، قاعدهمند، بهظاهر بیاحساس و مدرن است که البته در سیر و حرکت فیلم و در ارتباط با بانوی مددکار، تحولی تدریجی را در منش و کنشهایش میبینیم. در مقابلِ او، سرخپوست، مردی از بومیان جنوب، معترض، آزادیخواه و قاعدهگریز قرار دارد که هویت سرگرد جاهد را به چالش میکشد.
سرگرد جاهد نمادی از حکومت و زندان و نماینده ساختار دیکتاتورمآبانه حاکم در آن دوره تاریخی به شمار میآید. سرخپوست نیز نمادی از جامعه مدنی و مردم است که علیه زندانبان و زندانی شورش میکند که در آن اسیر است. نکته جالب در فیلم تاکید آن بر بومی بودن کاراکتر سرخپوست است که از طریق همسر سرخپوست بازنمایی میشود. همسر سرخپوست پوشش، آرایش و لهجه محلی و سنتی مردم جنوب را دارد. فیلم به شیوهای پنهان از طریق تقابل دو کاراکتر اصلی (سرگرد جاهد و سرخپوست) از مردم بومی (سنتی) و جامعه مدنی در برابر هویتهایی جانبداری میکند که نماینده جامعه شهری و مدرن و بوروکراسی دیکتاتورمآبانه آن دوره تاریخی هستند. در مسیر فیلم، برای به تصویر درآوردنِ تحول شخصیت سرگرد جاهد از یک نظامی خشک و قاعدهمند به مردی عاشق و منعطف و دلرحم، تمهیدات لازم اتخاذ شده است. برای نمونه سکانسهای اعتراف گرفتن او از دختر سرخپوست یا زندانی شدنش در زندان و همچنین شکلگیری رابطهای عاشقانه میان او و مددکار از تمهیدات قابل یادآوری در تحول تدریجی شخصیت او در فیلم به شمار میآید. البته نباید از نظر دور داشت که تعجیل کارگردان در پایانبندی موجب شده است تصمیم نهایی سرگرد جاهد، یک قطعه از پازل تمهیدات فیلمنامهای را نداشته باشد.
بااینحال پایانبندی فیلم به دلیل استفاده خلاقانه از تغییر زاویه دوربین، تاثیرگذاری خود را بر مخاطب دارد. چرخش زاویه دوربین فیلم که از دید سرخپوست به جهان بیرون مینگریم، بسیار هوشمندانه است. گویا سرگرد جاهد تا آن لحظه از بیرون به زیستجهان سرخپوست نگاه میکرده و احساس دلسوزی و همدلی خاصی با او نداشته است، اما در پایانبندی فیلم، وقتی از زاویه دید سرخپوست به بیرون مینگریم، به نظر میرسد سرگرد جاهد برای اولین بار از دیدگاه سرخپوست در حال نگاه کردن به جهان است، بنابراین صدای نفسهای نامنظم سرخپوست را میشنود و ترسها و نگرانیهای او را درک میکند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک اسکندری/ «سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- داوران هفتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- طلوع جاودانگی / بوسه «خورشید» بر پیشانی علی
- فروش فیلم «خورشید» از یک میلیارد تومان گذشت
- نوید محمدزاده «آکتور» میشود/ زندگی چند بازیگر تئاتر جلوی دوربین
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نوید محمدزاده برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره اورنبورگ روسیه شد
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۳)/ نیما جاویدی، محمدحسین مهدویان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور