کتاب «صدرنشین» نوشته بیژن مرادی و نعیمه حسنی گرکانی با محوریت بررسی هوش مصنوعی در مخابرات آینده منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، کتاب «هوش مصنوعی» در چهار بخش به معرفی مبانی مرتبط با مفهوم پیش بینی ریزش مشتری و مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی جهت این پیش بینی در اپراتورهای تلفن همراه و مباحث مرتبط میپردازد.
در بخشی از سخن مؤلفان کتاب آمده است: «ماهیت رقابتی بازار در عصر حاضر شناخت و پیش بینی رفتار مشتریان و برآوردن نیازهای آنها را قبل از جذب توسط سایر رقبا برای تقریباً همه کسب و کارها ضروری ساخته است. علت این امر نیز عمدتا آن است که در بسیاری از صنایع از جمله ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه، هزینه جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان موجود است.
اکثر شرکتها در حوزههای مختلف صنعتی سعی میکنند مشتریان خود را از طریق استراتژیهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) جذب کنند تا به رابطهای طولانی مدت با آنها دست یابند و نرخ حفظ مشتریان را افزایش دهند.
در واقع شرکتها برآنند تا خود را مجهز به استراتژیهای رقابتی و کارایی که اصطلاحاً رویکردهای پیش بینی ریزش مشتری نامیده میشوند کنند که از طریق آنها بتوانند مشتریانی که قصد ترک شرکت را دارند پیش بینی کنند. آنها درصددند برنامههای مؤثری را طراحی کرده و مشوقهای هدفمندی را برای حفظ مشتریان مردد ارائه دهند. از این رو برای ایجاد پیشنهادهای تشویقی و برنامه های انگیزشی هدفمند در صنایع مختلف مانند بانکداری، خرده فروش،ی مخابرات و … استفاده از مدلهای پیش بینی کنندهای که بتواند مشتریانی را که به طور بالقوه قصد ترک شرکت را دارند شناسایی کند بسیار ضروری مینماید.
اهمیت این موضوع به طور ویژه در صنعت مخابرات که رقابت بسیار شدیدی بین ارائه دهندگان مختلف خدمات وجود دارد افزایش می یابد، در واقع سهولت جابجایی بین اپراتورهای مختلف مشتریان را بر آن می دارد که دائماً شرکت های مختلف ارائه دهنده خدمات مخابراتی را مقایسه کنند و در نهایت به شرکتی بپیوندند که خدماتی با کیفیت بالاتر و فناوری های جدیدتر را با هزینه کمتر ارائه می دهد؛ در نتیجه استفاده از مدل های کارآمد پیش بینی ریزش مشتریان (CCP) برای شناسایی نشانه های اولیه رویگردانی مشتریان و جلوگیری از افزایش نرخ ریزش آنها با بکارگیری استراتژی های بهبود رضایت مشتریان امری حیاتی برای حفظ پایداری یک شرکت در بازار ارتباطات است.
تحقیق در زمینه توسعه مدل های کارآمد یادگیری ماشین جهت رسیدگی به مسئله پیش بینی ریزش مشتریان در شرکت تلفن همراه از حوزه های پژوهشی فعال و پراهمیتی است که محققین فراوانی به آن پرداخته اند. بیشتر پژوهش های انجام شده در این زمینه نیز نشان داده اند که مدل های یادگیری ماشین یکی از قوی ترین تکنیک ها برای رسیدگی به مساله ریزش مشتریان هستند.
ما نیز با درک این ضرورت تلاش کرده ایم با ارائه مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی، به راهکارهای موثر در زمینه حل مسئله پیش بینی ریزش مشتریان در شرکت های تلفن همراه دست یابیم.»
در واقع کتاب حاضر بر آن است تا از طریق بررسی تکنیکهای یادگیری ماشین بتواند به تحلیل صحیحی از عوامل تاثیرگذار بر ریزش مشتریان اپراتورهای همراه برسد.
در این کتاب به سرفصلهایی همچون معرفی مبانی مرتبط با مفهوم پیش بینی ریزش مشتری از جمله مدل بیز ساده، رگرسیون لجستیک، الگوریتمهای بهینه سازی نهنگ، مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی، متوازن سازی مجموعه دادهها و مدل پیشنهادی و بررسی نتایج پیاده سازی روشهای پیشنهادی جهت تشخیص ریزش مشتری در اپراتورهای تلفن همراه اشاره شده است.
«صدرنشین» نوشته بیژن مرادی و نعیمه حسنی گرکانی با ویراستاری علیرضا مرادی از سوی نشر کلاس در ۱۰۴ صفحه برای علاقه مندان به موضوع هوش مصنوعی در دسترس عموم قرار گرفته است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- جزئیات اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران تشریح شد
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفللوشاتو میرود
- تیم برتون هوش مصنوعی را تهدید خواند/ انسانیت را میگیرد
- تئاتری با همکاری هوش مصنوعی؛ پوستر نمایش «آنتیگونه» رونمایی شد
- نتفلیکس داغ بازیگران را تازه کرد/ انتشار آگهی استخدام مدیر تولید هوش مصنوعی
- واکنشها به یک تریلر جنجالی؛ «جنگ ستارگان» وس اندرسون چه معجونی میشود/ کارگردان هوش مصنوعی است
- کامیابی بیکموکاست کرامت
- همراه اول از چالشهای نوآورانه در حوزه هوش مصنوعی حمایت میکند
- سکانس طلایی/ اِی. آی. هوش مصنوعی
- هوش مصنوعی در خدمت «آفتاب نیمه شب» شهریار بحرانی
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری