کتاب «صدرنشین» نوشته بیژن مرادی و نعیمه حسنی گرکانی با محوریت بررسی هوش مصنوعی در مخابرات آینده منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، کتاب «هوش مصنوعی» در چهار بخش به معرفی مبانی مرتبط با مفهوم پیش بینی ریزش مشتری و مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی جهت این پیش بینی در اپراتورهای تلفن همراه و مباحث مرتبط میپردازد.
در بخشی از سخن مؤلفان کتاب آمده است: «ماهیت رقابتی بازار در عصر حاضر شناخت و پیش بینی رفتار مشتریان و برآوردن نیازهای آنها را قبل از جذب توسط سایر رقبا برای تقریباً همه کسب و کارها ضروری ساخته است. علت این امر نیز عمدتا آن است که در بسیاری از صنایع از جمله ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه، هزینه جذب مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان موجود است.
اکثر شرکتها در حوزههای مختلف صنعتی سعی میکنند مشتریان خود را از طریق استراتژیهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) جذب کنند تا به رابطهای طولانی مدت با آنها دست یابند و نرخ حفظ مشتریان را افزایش دهند.
در واقع شرکتها برآنند تا خود را مجهز به استراتژیهای رقابتی و کارایی که اصطلاحاً رویکردهای پیش بینی ریزش مشتری نامیده میشوند کنند که از طریق آنها بتوانند مشتریانی که قصد ترک شرکت را دارند پیش بینی کنند. آنها درصددند برنامههای مؤثری را طراحی کرده و مشوقهای هدفمندی را برای حفظ مشتریان مردد ارائه دهند. از این رو برای ایجاد پیشنهادهای تشویقی و برنامه های انگیزشی هدفمند در صنایع مختلف مانند بانکداری، خرده فروش،ی مخابرات و … استفاده از مدلهای پیش بینی کنندهای که بتواند مشتریانی را که به طور بالقوه قصد ترک شرکت را دارند شناسایی کند بسیار ضروری مینماید.
اهمیت این موضوع به طور ویژه در صنعت مخابرات که رقابت بسیار شدیدی بین ارائه دهندگان مختلف خدمات وجود دارد افزایش می یابد، در واقع سهولت جابجایی بین اپراتورهای مختلف مشتریان را بر آن می دارد که دائماً شرکت های مختلف ارائه دهنده خدمات مخابراتی را مقایسه کنند و در نهایت به شرکتی بپیوندند که خدماتی با کیفیت بالاتر و فناوری های جدیدتر را با هزینه کمتر ارائه می دهد؛ در نتیجه استفاده از مدل های کارآمد پیش بینی ریزش مشتریان (CCP) برای شناسایی نشانه های اولیه رویگردانی مشتریان و جلوگیری از افزایش نرخ ریزش آنها با بکارگیری استراتژی های بهبود رضایت مشتریان امری حیاتی برای حفظ پایداری یک شرکت در بازار ارتباطات است.
تحقیق در زمینه توسعه مدل های کارآمد یادگیری ماشین جهت رسیدگی به مسئله پیش بینی ریزش مشتریان در شرکت تلفن همراه از حوزه های پژوهشی فعال و پراهمیتی است که محققین فراوانی به آن پرداخته اند. بیشتر پژوهش های انجام شده در این زمینه نیز نشان داده اند که مدل های یادگیری ماشین یکی از قوی ترین تکنیک ها برای رسیدگی به مساله ریزش مشتریان هستند.
ما نیز با درک این ضرورت تلاش کرده ایم با ارائه مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی، به راهکارهای موثر در زمینه حل مسئله پیش بینی ریزش مشتریان در شرکت های تلفن همراه دست یابیم.»
در واقع کتاب حاضر بر آن است تا از طریق بررسی تکنیکهای یادگیری ماشین بتواند به تحلیل صحیحی از عوامل تاثیرگذار بر ریزش مشتریان اپراتورهای همراه برسد.
در این کتاب به سرفصلهایی همچون معرفی مبانی مرتبط با مفهوم پیش بینی ریزش مشتری از جمله مدل بیز ساده، رگرسیون لجستیک، الگوریتمهای بهینه سازی نهنگ، مدل یادگیری جمعی مبتنی بر هوش ازدحامی، متوازن سازی مجموعه دادهها و مدل پیشنهادی و بررسی نتایج پیاده سازی روشهای پیشنهادی جهت تشخیص ریزش مشتری در اپراتورهای تلفن همراه اشاره شده است.
«صدرنشین» نوشته بیژن مرادی و نعیمه حسنی گرکانی با ویراستاری علیرضا مرادی از سوی نشر کلاس در ۱۰۴ صفحه برای علاقه مندان به موضوع هوش مصنوعی در دسترس عموم قرار گرفته است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- جزئیات اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران تشریح شد
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفللوشاتو میرود
- تیم برتون هوش مصنوعی را تهدید خواند/ انسانیت را میگیرد
- تئاتری با همکاری هوش مصنوعی؛ پوستر نمایش «آنتیگونه» رونمایی شد
- نتفلیکس داغ بازیگران را تازه کرد/ انتشار آگهی استخدام مدیر تولید هوش مصنوعی
- واکنشها به یک تریلر جنجالی؛ «جنگ ستارگان» وس اندرسون چه معجونی میشود/ کارگردان هوش مصنوعی است
- کامیابی بیکموکاست کرامت
- همراه اول از چالشهای نوآورانه در حوزه هوش مصنوعی حمایت میکند
- سکانس طلایی/ اِی. آی. هوش مصنوعی
- هوش مصنوعی در خدمت «آفتاب نیمه شب» شهریار بحرانی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی