فیلمبردار نامزد سیمرغ بلورین بهترین تصویربرداری برای فیلم «اژدها وارد می شود» گفت: به دلیل کار ویژه ای که انجام داده بودیم از این اتفاق غافلگیر نشدم.
به گزارش سینماسینما به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، این فیلمبردار که با فیلم «اژدها وارد می شود» کاندیدای بهترین فیلمبرداری در این دوره از جشنواره است، درباره تجربه همکاری با مانی حقیقی اظهار کرد: «اژدها وارد می شود» جزو آن دسته از فیلم ها است که در کارنامه کاریم وجود نداشت و مدت ها منتظر فیلمی شبیه آن بودم. فیلمی که قصه گو و وابسته به فضا باشد و در دوره معاصر روایت شود اما در دهه های اخیر رخ نداده باشد.
او ادامه داد: دوست داشتم در فضایی خارج از منطق نوری الکتریسیته فیلمبرداری را تجربه کنم و «اژدها وارد میشود» این امکان را برایم فراهم می کرد. داستان فیلم در دهه ۴۰ اتفاق می افتد و جزیره قشم بخش عمده ای از لوکیشن فیلم است. در آن دوره برق در آن منطقه وجود نداشته و از این بابت برای من می توانست چالش برانگیز باشد. فیلم تا حدود در دسته فیلمه ای جاده ای قرار می گیرد و در شکل و فضای بومی جزیره قشم اتفاق میافتد. منابع نوری من نورهایی مثل شمع، پیسوز، آتش و… بودند.
بهمنش یادآور شد: درصد زیادی از پلان های فیلم در فضاهای خارجی یا داخلی شب اتفاق می افتاد. بنابراین جنس فضاسازی و کارهایی که در فیلمبرداری این کار کردیم، برایم تجربه ویژه و متفاوتی را به دنبال داشت. بخشی از دلیل حضورم در این پروژه نیز به این خاطر بود که شاید در دهه اخیر اکثر کارهای که فیلمبرداری آن ها را بر عهده داشتم در فضای اجتماعی می گذشت و به غیر از دو مورد کارهایم، مابقی آنها همه در همان حال و هوا بودند و این فیلم از این لحاظ زاویه دیگری از نوع کارم در فیلمبرداری را می طلبید.
وی با اشاره به کاندید شدن در بخش بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم فجر ادامه داد: فکر می کنم این فیلم با فیلمها قبلی مانی حقیقی نیز متفاوت است و تجربه جدیدی برای سینمای ایران به حساب می آید. جدا از آن هم در فیلم های قبلی اش این تفاوت ها را دیده ایم و در «پذیرایی ساده» هم که در کنارش بودم، او کار متفاوتی نسبت به کارهای قبلی اش را تجربه می کرد. وقتی که خبر کاندید شدن ام در بخش بهترین فیلمبرداری را شنیدم خوشحال شدم اما غافلگیر نشدم، انتظار این را داشتم که کار گروهی ما در این اثر مورد توجه هیات داوران محترم جشنواره قرار بگیرد.
بهمنش در پایان تصریح کرد: جشنواره فجر امسال موقرتر و منظم تر از سال های گذشته برگزار شد و آرزوی همه سینماگران، گسترش همین شور و نشاط در سال نو سینمای ایران است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- گزارشی از موقعیت سینمای ایران در فرانسه به مناسبت اکران فیلم «تفریق»
- نامه تند یک فیلمساز به محمد خزاعی/ مانى حقیقی: اصلاحیههای شما نامشروع است
- سازمان سینمایی حضور «تفریق» در جشنوارههای خارجی را بلامانع اعلام کرد
- «تفریق» در جشنواره تورنتو رونمایی میشود
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- جشنواره پالم اسپرینگز برگزار نمیشود/ زنگ خطر برای دیگر جشنوارهها
- فیلم مانی حقیقی به جشنواره فجر نمیآید + عکس
- هومن بهمنش اولین سریال خود را میسازد/ «سواره نظام کوچک» وارد پیشتولید شد
- سینماسینما/ برگزاری جشنواره برلین در زمان مقرر بدون تعویق/ آیا اعتبار گذشته به این جشنواره بازمیگردد؟
- فیلمبرداری «تفریق» متوقف شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





