امام جمعه مشهد گفت: «اگر فیلم «نفس» نامزد جایزه اسکار میشود به خاطر این است که منعکسکننده دربهدری، بدبختی و ویرانی جنگ است، یعنی نشاندهنده شهامت، مردانگی و ایثار شب عملیات نبوده بلکه در درون آن، ویرانی جنگ تصویر شده است.»
به گزارش سینماسینما، آیتالله علمالهدی پیش از ظهر دیروز (یکشنبه دوم مهر) در دیدار با فرماندهان نظامی و انتظامی خراسان رضوی، ضمن عرض تسلیت ایام محرم و گرامی داشت سالگرد افتخارآفرین دفاع مقدس، بیان کرد: سالگرد دفاع مقدس سالگرد یک حادثه در کشور نیست و سالگرد یک پیروزی نظامی در نظام مقدس اسلامی ما نیست، سالگرد یک انقلاب اجتماعی در درون جامعه ما است.
او ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس هم جامعه ما را از نظر اندیشهورزی در حوزه سیاست و اعتقاد در یک دگرگونی قرار داد و هم نگاه دنیا را به ما تغییر داد؛ مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم این است که در سالگرد دفاع مقدس، معمولاً به آنچه گذشته پرداخته میشود، حوادثی که در دوران هشت سال دفاع مقدس انجام گرفت، تاریخچه عملیات و برنامههای مختلف که بخش عمدهای از این برنامهها قابل نقد است.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مراسم سالگرد دفاع مقدس هرسال باید آسیبشناسی شود و با این آسیبشناسی، مراسم سال آینده با شرایط بهتری برگزار شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته فیلمهایی پخش شد که خوب نبود، این را بیان کردم به امید اینکه امسال شاهد وضع بهتری در پخش فیلمهای دفاع مقدس باشیم اما متأسفانه بدتر شد؛ این مشکل در بسیاری از مراسمی که افراد در گوشه و کنار میگیرند نیز دیده میشود که پدرها، مادرها و فرزندان شهید میآیند و به مصیبتهایی که دچار شدند بیان میکنند.
علمالهدی تصریح کرد: اگر این کار ندانسته است، این جهالت، عظمت دفاع مقدس را از بین میبرد اما اگر متعمدانه صورت میگیرد، خیانتی به دفاع مقدس است؛ جریان دفاع مقدس بینشها و ارزشها را تغییر داد، یک انقلاب اجتماعی بود و ارزشها را از لباسهای بیارزش جامعه مبدل به لباسهای نظامی، چهرههای بسیجی و چفیه کرد.
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه دفاع مقدس، انقلاب ارزشها بود و باعث شد ارزشهای غلط تغییر کند، افزود: این کار غلطی است که بهجای اینکه ایثار، ازخودگذشتگیها و رشادتهای رزمندگان را بیان کنیم، فقط از غمها و ویرانیهای دفاع مقدس حرف بزنیم؛ این جهالت، عظمت دفاع مقدس را از بین میبرد.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اسکار جایزه نابکارانه و جاسوسمندانه دستگاه استکباری است، تصریح کرد: اگر فیلم «نفس» نامزد جایزه اسکار میشود به خاطر این است که منعکسکننده دربهدری، بدبختی و ویرانی جنگ است، یعنی نشاندهنده شهامت، مردانگی و ایثار شب عملیات نبوده بلکه در درون آن، ویرانی جنگ تصویر شده است؛ انتخاب فیلم برای اسکار حسابشده است.
او افزود: کسانی که دغدغه نظام و انقلاب دارند نسبت به این موضوع حساسیت نشان ندادند، در مقابل خوشحال هستند که یک فیلم دفاع مقدسی به اسکار راهیافته درحالیکه ما به دست خود، نقشه دشمن را ترویج میکنیم و دستگاههای مختلف و صداوسیما به این غفلت آلوده شدند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- تصمیم تازه آکادمی اسکار/ استعدادیابهای اسکار از حق رای برخوردار شدند
- مراسم اسکار با تاخیر برگزار میشود
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





