ابراهیم حاتمی کیا معتقد است که هنوز هم اگر وضعیتی امنیتی پیش آید این عکاسان هستند که زودتر از دیگران ضربهپذیر میشوند چراکه چشمی هستند که برخی علاقه ندارند از این چشم چیزی دیده شود.
به گزارش سینما سینما ، فیلم سینمایی«چشم جنگ» که به کارگردانی یوسف حاتمیکیا و مهدی برجیان و با تهیهکنندگی ابراهیم حاتمیکیا تولید شده است، فیلمی مستند در مورد زندگی سعید صادقی از عکاسان هشت سال دفاع مقدس است.
ابراهیم حاتمیکیا درباره انگیزه خود برای تهیهکنندگی این اثر گفت: روزی که پسرم این پیشنهاد را برای ساخت «چشم جنگ» داد وظیفه خود دانستم از این طرح حمایت کنم.
وی ادامه داد: وقتی با موضوع این مستند آشنا شدم، دورادور و گاهی دلنگران، سعی کردم به اندازه توانم برای به ثمر رسیدن این مستند پسرم را تشویق کنم. به هر حال خوشحال بودم که مستندی در حال ساخت است که در مورد سعید صادقی یکی از نفرات برتر عکاسی در جنگ بود.
این تهیهکننده و کارگردان سینما بیان کرد: باید اعتراف کنم برای من با توجه به موضوع این مستند، در درجه اول این نکته اهمیت داشت که چگونگی رو به رو شدن پسرم با این موضوع و سعید صادقی را ببینم و فیلم در درجه دوم قرار داشت. اما خدا را شاکرم که این موضوع خیلی جدی گرفته شد و مستند خوب و قابل دفاعی تولید شد.
وی در مورد اهمیت موضوع این مستند گفت: پاسخ بخشی از این پرسش را که چرا عکاسان جنگ بعد از جنگ مهجور ماندهاند و آیا چیزی به نام عکاس جنگ معنا دارد، فیلم پاسخ داده است. واقعیت این است که بعضی از عکاسان جنگ پس از جنگ به طور کلی فراموش شدند و آنچنان که باید میدرخشیدند، ندرخشیدند و فقط بخشی از عکاسان جنگ مسیر را ادامه دادند.
کارگردان «بادیگارد» عنوان کرد: واقعیت آن است که بحث عکاسان جنگ فرهنگ تصویری ایرانیان است که تصویر و گرافیک خیلی برای این فرهنگ اهمیت نداشته است و این فرهنگ به تازگی دارد جایگاهی را در فرهنگ ایرانی برای خود دست و پا میکند. با اینکه عکاسان موقعیت ظریفی داشتند و واسطه مردم و جنگ بودند، اما آنطور که باید و شاید به عکاسان توجه نشد.
وی ادامه داد: گاهی به دلایل امنیتی عکاسان مهجور میمانند و هنوز هم فکر میکنم اگر وضعیتی امنیتی پیش آید این عکاسان هستند که زودتر از دیگران ضربهپذیر میشوند چراکه چشمی هستند که برخی علاقه ندارند از این چشم چیزی دیده شود. اما باید توجه داشت که در بسیاری از کشورها این چشم باز شده است و در انواع شاخههای مختلف عکاسی به عکاسان توجه میشود.
حاتمیکیا ضمن تاکید بر ضرورت توجه به عکاسان هشت سال دفاع مقدس گفت: در سینمای جنگ برای کسانی مثل سعید صادقی باید بیشتر از اینها فیلم ساخته شود. سعید صادقی خودش از جنس عکس است نه از جنس حرف. وقتی وارد حوزه عکاسی میشود فارغ از هر جملهای که میگوید آرتیستی میشود که لحظات عجیبی را خلق میکند و همین باعث میشود که هنوز هم پس از سالها عکسهای سعید صادقی را میبینیم. باید بگوییم هر کجا که برویم حضور او و عکاسانی همچون او با عکسهایشان کاملا ملموس است. اما متاسفانه آنها به اندازه حضورشان تکریم نشدهاند.
این کارگردان و تهیهکننده در پایان خاطرنشان کرد: در مورد محتوای فیلم باید یوسف بیشتر صحبت کند اما فقط میتوانم بگویم ژانر مستند نسبت به فیلم داستانی حوصله بیشتری میطلبد و از همین رو مخاطبان اینگونه فیلمها خاصتر هستند چراکه فضای خاصتری دارند. اما خوشحالم که رفته رفته آداب استفاده از مستند در میان مردم در حال جا افتادن است و امیدوارم «چشم جنگ» بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند و مردم آن را بپسندند.
فیلم سینمایی «چشم جنگ» که از تازهترین محصولات سازمان هنری رسانهای اوج محسوب میشود، مستندی در مورد تصمیم سعید صادقی برای یافتن افراد درون عکسهای خود است که یوسف حاتمیکیا و مهدی برجیان کارگردانی و ابراهیم حاتمیکیا تهیهکنندگی آن را بر عهده داشتهاند و پس از برگزاری مراسم رونمایی از آن در ۳۱ شهریور ماه سال جاری، در گروهه «هنر و تجربه» اکران شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سوءاستفاده از نام سینماگر مطرح در جشنواره ای که فیلم های ایرانی در آن حضور داشتند
- نگاه متفاوت به دفاع مقدس/ نگاهی به مستند «چشم جنگ»
- عکاسی زیر آتش/ نگاهی به مستند «چشم جنگ» ساخته یوسف حاتمی کیا
- صمدیان، فرهادی و حاتمیکیا برگزیدههای لندن
- برگزاری مراسمرونمایی از کتاب فیلم حاتمیکیا +عکس
- شماره«۳۰» ماهنامه هنروتجربه منتشر شد
- پاسخ تند فراستی به حاتمی کیا
- از توهین حاتمیکیا به منتقدان تا حرام دانستن فرش قرمز/ نشست کنایهآمیز «بادیگارد» برگزار شد
- فیلمهای محبوب تماشاگران در روز سوم جشنواره فجر
- پوستر تازهترین فیلم حاتمیکیا رونمایی شد
- فیلمبرداری «بادیگارد» تمام شد/ پایان کابوسهای شبانه پرویز پرستویی
- آهنگساز “بادیگارد” ابراهیم حاتمیکیا مشخص شد
- چلچراغ: منوچهر محمدی به عنوان مدیر پروژه برای حل برخی از اختلافات به فیلم بادیگارد اضافه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





