این روزها که بسیاری از برنامههای فرهنگی و هنری به دلیل گسترش ویروس مرگبار کرونا تعطیل شده است، انتشار چند عکس در فضای مجازی از سردیس برخی از هنرمندان نامآور کشورمان، انتقادهای زیادی در پی داشته است.
به گزارش سینماسینما به تازگی تصاویری منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از مسئولان شهرداری و البته شورای شهر با حضور در باغ هنر، سردیس تعدادی از هنرمندان کشورمان را در فضای مقابل خانه هنرمندان ایران نصب کردهاند، اینکه این اتفاق در این مقطع زمانی چقدر ضرورت داشته، یک بحث است ولی مبحث مهمتر، کیفیت این سردیسهاست. به طوری که اغلب آنها شباهت زیادی به آن چهره هنری ندارند و بدون خواندن نام آن چهره، نمیتوان تشخیص داد که این سردیس ِکدام هنرمند است.
یکی از این سردیسها متعلق به داود رشیدی است که در مقایسه با تعدادی دیگر، شاید شباهت بیشتری به این هنرمند داشته باشد. با این حال درباره کلیت این ماجرا با احترام برومند همسر این هنرمند، گفت و گویی انجام دادیم.
برومند در این زمینه میگوید: در موقعیتی که بسیاری از مردم درگیر کرونا، تنگناهای اقتصادی و هزار و یک مشکل دیگر هستند، کمی سخت است که درباره موضوعی مانند کیفیت و چند و چون سردیس هنرمندان و نامآوران صحبت کنیم.
این هنرمند ادامه میدهد: متاسفانه روزهای دشواری را سپری میکنیم. از سویی بخش زیادی از مردم بویژه آنان که از نظر اقتصادی ضعیفتر هستند، درگیر بیماری شدهاند و از سوی دیگر هر روز خبر درگذشت یکی از همکارانمان، کام ما را تلخ میکند. ولی این سردیسها هم گوشهای از زندگی ما در تهران و ایران هستند و درباره ساخت آنها نکاتی وجود دارد که شاید مطرح کردنش، نتیجهای در پی داشته باشد.
او نصب سردیس و مجسمه چهرههای تاثیرگذار را در شهرهای مختلف، رسمی خوشایند میداند و اضافه میکند: این اتفاق به خودی خود، رسم زیبایی است که در هر شهری، سردیس یا مجسمه چهرههای تاثیرگذار آن شهر نصب شوند.
برومند توضیح میدهد: توجه به چهرههای نامآور کشورمان اتفاقی شایسته است ولی برای انجام چنین کاری که نیت خیری پشت آن است و فکر و بودجه و انرژی هم صرف آن میشود، باید پروسهای درست و حرفهای طی شود تا نتیجهای قابل قبول داشته باشد.
او درباره سردیسهایی که به تازگی در مقابل خانه هنرمندان ایران نصب شدهاند، میگوید: درباره سردیس هنرمند خاصی صحبت نمیکنم ولی به طور کلی برخی از این سردیسها به صاحبانشان شباهتی ندارند. در حالیکه لازم است شخصیت آن چهره در سردیس او کاملا مشهود باشد چراکه هر شخصیتی ویژگیهای خاصی دارد که در چهرهاش نمایان است و میتواند نگاه، لبخند یا اخم آن چهره خاص باشد.
برومند تاکید میکند: برای اینکه ساخت سردیسها به درستی رخ بدهد، سازنده یا باید با آن چهره آشنایی و نزدیکی زیادی داشته باشد، یا اینکه درباره او تحقیق و پژوهش کافی انجام دهد، به بررسی آثار او بپردازد و از همه مهمتر اینکه از روز نخست با خانواده یا یکی از نزدیکان آن شخصیت در ارتباط باشد چون وقتی ساخت سردیس به نقطه خاصی رسید، دیگر امکان تغییر عمدهای در آن نیست.
این هنرمند با تاکید بر اینکه لازم است ساخت سردیس و مجسمه چهرههای شاخص به هنرمندان توانمند سپرده شود، توضیح میدهد: مایه خوشحالی است که هنرمندان جوان در این زمینه دست به کار شوند اما به این شرط که پروسهای حرفهای شکل بگیرد و از مشورت و کمک استادان مجسمهسازی و هنرهای تجسمی، استفاده کنند.
او اضافه میکند: نمیدانیم ساخت سردیسها بر چه اساسی به مجسمهسازان سپرده میشود اما ای کاش بر اساس عُلقه، نزدیکی و احساس خاص آن مجسمهساز به آن هنرمند صورت بگیرد.
احترام برومند در پایان تاکید میکند: هنوز هم برای جبران اشتباه دیر نشده و میتوان بعضی از این سردیسها را که شبیه صاحبانشان نیستند، کنار گذاشت و مجددا ساخت آنها را به کسانی سپرد که از کارشان مطمئن هستند. خوب است مسئولان این امر از نظرات مشاوران خود استفاده کنند و سردیسهای جدیدی با تامل و وسواس بیشتر بسازند. هر زمان که آدمی در پی اصلاح اشتباهش بر بیاید، نه تنها ایرادی ندارد، بلکه خیلی هم خوب است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کتاب «احترام برومند» منتشر شد
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نمایش فیلمتئاتر «دیکته» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- احترام برومند خبر داد؛ چاپ کتابی درباره داود رشیدی
- از ۱۴ اردیبهشت؛ «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- احترام برومند: آقای رشیدی بر تئاترهای خیابانی و اجرا در فضای باز تاکید داشتند/ توصیهای مناسب برای روزهای کرونایی اهالی تئاتر
- «عروسی مردم» در انتظار فرصت مناسب برای اکران
- احترام برومند: تعیین حریم، عملیترین راه برای امن کردن فضای اطراف تئاتر شهر است
- در آستانه سالروز درگذشت علی حاتمی؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی مادر با صدای احترام برومند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود






چرا در این مملکت مجسمه اى که شبیه صاحبش باشه ساخته نمیشه؟ مشکل کجاست