حجتالله ایوبی که این روزها بواسطهی کانال تلگرامیاش به برخی موضوعات روز سینما واکنش نشان میدهد، در جدیدترین اظهاراتش با تیتر «نگران نباشید فرش قرمز ایرانی است» به برخی حاشیههای مطرح شده دربارهی فرش قرمز پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، ،رییس سازمان سینمایی در این نوشتار آورده است:«زیبایی، سادگی و ایرانی بودن میتواند با هم باشد. و جشنواره فجر میتواند زیبا، باشکوه و در اوج سادگی باشد. سینماگرانی که سینما و جشنواره فجر را دوست دارند حق دارند که جشنوارهای متفاوت با جشنواره کن و ونیز از ما بخواهند. سینما هنری باشکوه است و شکوه و جلال، بخش جدایی ناپذیر برزگترین رویداد فرهنگی کشورمان یعنی جشنواره فیلم فجر است. جشنواره فجر نوروز سینما و جشن برداشت کاشتههای یک سال سینمای ایران است.
جشن پایان یک سال سینمایی و آغاز سال نوی هنر هفتم. مانند همه جشنهای دیگر ملی جا دارد برای جشنواره فجرهمه آیین یک جشن بزرگ را را بجا آوریم. البته شکوه و سادگی میتواند با هم باشد. مانند بسیاری از آیینهایمان که چنین است.
فرش یعنی خلاصه هنر ایران. قدیمی ترین فرش جهان ایرانی است. و کلمه کارپت، تاپی و مانند آن ریشه در فرهنگ و تمدن ایرانی دارد. به تقلید از تمدن ایرانی ۴۵۸ سال پیش از میلاد، یونانیان برای نخستینبار در غرب از این سنت ایرانی پیروی کردند و برای پیشواز از یکی از قهرمانانشان در کاخ، فرش قرمز گستردند. در لغت نامهها و فرهنگنامههای اروپایی، قرمزی فرش به عنوان نشانه زندگی، سلامت، شکوه و ابدیت آمده است. در این متون فرش قرمز به عنوان نشانهای از نور و شکوه الهی ریشه در فرهنگ شرق و ایرانی دارد.
فرش قرمز برگرفته از فرهنگ ایرانی و روم شرقی به کلیساهای غرب نفوذ کرد و به عنوان نماد شکوه و عظمت الهی نخست در مراسم و جشنهای دینی و سپس در آیین های بزرگ مورد بهره برداری قرار گرفت. خلاصه آنکه بدانیم که فرش ایرانی است و قرمزی آن هم ریشه در سنتهای ما دارد. اینکه غربیها از ما این سنت نیکو را به عارییت گرفتهاند باید خوشحال باشیم. و مدیران جشنواره فیلم فجر با افتخار فرش قرمز ایرانی را زیر پای سفیران شایسته فرهنگ و تمدن ایرانی بگسترانند و هنرمندان عزیزمان با سربلندی از سنت دیرین ایرانی پیروی کنند. چه کسی شایستهتر از سینماگر ایرانی برای راه رفتن بر فرش قرمز جشنواره فیلم فجر.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرش قرمز اسکار امسال، قرمز نیست!
- «نگران نباشید فرش قرمز ایرانی است»/بازخوانی یادداشت حجتالله ایوبی در سال ۹۴
- درباره حواشی فرش قرمز
- سوءبرداشت از فرش قرمزی که پهن شد
- اولین نمایش جهانی فیلم جدید جیمز باند / گزارش تصویری
- ایوبی :در دوران مدیریتم کمترین فیلمها توقیف شد / فیلمهای فراوانی بهویژه در هنر و تجربه به نمایش درآمد
- ایوبی درکمپین تحریم افطار روحانی؟/ایوبی :کذب محض است
- عاشورا؛ از کربلا تا تمام جهان/یادداشتی از حجت الله ایوبی
- ایوبی: جامعه سینمایی هم ازخانم آنکه ناراضی است/ماه گرفتگی هم در فهرست نماینده برلین بود
- علمالهدی: جشنواره فجر متناسب با ایام فاطمیه باشد/ ژست هنرپیشهها تکرار نشود
- واکنش ایوبی به اظهارات دادستان تهران درباره بازداشت نماینده جشنواره برلین
- ایوبی :راه بازگشت هنرمندانی که به شبکههای ماهوارهای پیوستهاند، باز نگه داشتیم
- شوخی طنز نویس روزنامه شهروند با اظهارات ایوبی
- داوران بخش «جلوهگاه شرق» معرفی شدند/ گلاب آدینه در جمع داوران جشنواره جهانی فیلم فجر
- تحلیل کیوان کثیریان درباره جوایز جشنواره سی و چهارم / فیلم – بخش دوم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





