شصت و نهمین جشنواره سینمایی کن شب پیش برندگانش را شناخت و جوایز خود را اهدا کرد که در این میان دلایل داوران برای اهدای این جوایز و احساس برندگان جالب توجه است.
به گزارش سینماسینما به نقل از گاردین، کن لوچ که ماه آینده ۸۰ ساله میشود از بازنشستگی صرف نظر کرد تا فیلم «من، دنیل بلیک» را بسازد. او دیشب پس از دریافت جایزه کن به زبان فرانسوی به حضار کن گفت «این فستیوال برای آینده سینما خیلی مهم است» و اضافه کرد «قوی بمانید». لوچ در ادامه گفت دریافت این جایزه در چنین محیط شیک و لوکسی «بسیار عجیب» است، مخصوصا با توجه به سختیهایی که کسانی که الهامبخش این فیلم بودند، متحمل شدند.
این کارگردان مطرح جهانی افزود: جایی که نومیدی هست، راستهای افراطی سودجویی میکنند. ما باید بگوییم که دنیایی دیگر ممکن و ضروری است.
دونالد ساترلند از اعضای هیات داوران، این فیلم لوچ را «اثری کاملا فوقالعاده که در قلب و روح آدم طنیناندازمیشود» خواند.

خاویر دولان با فیلم ملودرام «فقط آخر دنیاست» برنده جایزه بزرگ یا همان جایزه نفر دوم شد و به این ترتیب پس از فیلم «مامی» سال ۲۰۱۴، به دومین پیروزی خود در این بخش دست یافت. این کارگردان ۲۷ ساله فرانسوی کانادایی در یک سخنرانی احساسی از تهیهکنندهاش به خاطر «درک کردن احساس فیلم» تشکر کرد و گفت: همیشه سهیم شدن در احساسات با دیگران آسان نیست. خشونت میتواند صدای جیغ داشته باشد. تمام کارهایمان در این دنیا را میکنیم تا دوستمان بدارند. مخصوصا خودم. برای اینکه قبولمان کنند. هر چقدر رشد میکنم، بیشتر کارگردانی میکنم، اینکه کسی درکم کنند سختتر میشود. حالا میدانم چه کسی هستم.
لازلو نمس، عضو هیات داوران و کارگردانی که سال گذشته برای درام «پسر شائول» برنده همین جایزه شد، فیلم دولان را «سفری تکاندهنده» خواند و گفت: جاهطلبی داشت و ریسک زیادی را پذیرفت. وقتی فیلم شروع شد، میتوانستید صدای خاص کارگردان را حس کنید. وقتی میبینم افرادی سعی میکنند راههای بسیار متفاوت و شخصی خودشان را بروند خیلی خوشحال میشوم. فکر میکنم همین ماهیت وجود سینماست.
اصغر فرهادی که فیلمش «فروشنده» درباره بازیگری که بعد از اینکه همسرش مورد حمله قرار میگیرد به فکر انتقام است، موفق به کسب دو جایزه بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی و بهترین فیلمنامه برای این نویسنده و کارگردان شد، روی صحنه گفت: انتظار نداشتم فیلم دو جایزه ببرد.
مدس میکلسن از اعضای هیات داوران درباره تریلر جنایی «Ma Rosa» ساخته بریلیانته مندوزا که جایزه بازیگر زن نقش اول را برای ژاکلین ژوزی به ارمغان آورد، درباره تصمیمشان مبنی بر اهدای جایزه به این بازیگر گفت: او ارباب استعدادهایش است. نقشآفرینی زیبایی برای یک بازیگر زن نقش اول بود. برای همین جایزه را گرفت.
هیات داوران امسال به رهبری جرج میلر کارگردان «مد مکس» شکل گرفت که فیلم «جاده خشم» او یکی از فیلمهای موفق اصلی فستیوال پارسال بود. دیگر داوران شامل نمس، بازیگرانی همچون ساترلند، کریستن دانست و ونسا پارادیس میشدند. میلر که در آغاز مراسم صحبت میکرد، دو هفته گذشته را «خستهکننده، اما یکی از بهترین تجربههای زندگی» خواند و گفت: ما باید از این فستیوال به خاطر این ضیافت سینما تجلیل کنیم. ما با اشتیاق و انرژی به بحث در مورد فیلمها پرداختیم. چیزی ناگفته نماند.
میلر در صحبت پشت صحنه خود با رسانهها هم در ادامه همین حرفها، تجربه هدایت هیات داوران را «شدید و نیرومند» خواند و اضافه کرد: احتمالا بیشتر از خیلی از هیات داوران دیگر بحث کردیم. چیزی ناگفته نماند. به چیزی که مردم میگفتند هم نگاه نمیکردیم.
هودا بنیامینا، کارگردانی که برای «Divines» برنده جایزه دوربین طلایی بهترین ساخته اول شد، از زمان خود روی صحنه استفاده کرد تا با ذوقوشوق به تشویق کارگردانان زن دیگر بپردازد. او گفت: کن مال ماست. ما اینجاییم! عملی است. اینکه یک زن برنده این جایزه شده جالب است؛ شرایط باید تغییر کند. دیگر وقتش شده.
بنیامین تجلیلی هم از تهیهکننده زن فیلمش کرد و گفت: یک زن دیگر! زنده باد!
آرنو دپلشن از اعضای هیات داوران در سخنرانی معرفی ژان-پییر لیو که برنده جایزه نخل افتخاری کن شد، حرفهایی زد که با تشویق ایستاده طولانیمدت حضار به پایان رسید. خود لیو در سخنرانیاش گفت: سینما تنها هنری است که مرگ را سر کار به تصویر میکشد، مثل زنبورهایی که میتوانیم مردنشان را در یک لانه ببینیم.
منبع : مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- سه تفنگدار سینما در کنار هم؛ کن لوچ و یاران به جشنواره فیلم ادینبورگ میروند
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- سناریوی «یک تصادف ساده» چگونه شکل گرفت؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- جعفر پناهی و عوامل فیلم «یک تصادف ساده» به کشور بازگشتند
- زمان بازگشت جعفر پناهی و گروهش به ایران مشخص شد
- فردای نخل طلا
- پیامهای تبریکی که برای نخل طلای «یک تصادف ساده» مخابره شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





