
برخورد ناامیدکننده تلویزیون با یکی از چهرههای اساطیری کشتی ایران، خبری نبود که لابهلای هیاهوی شبهای شلوغ و پررفتوآمد رسانه ملی محو شود.
به گزارش سینماسینما، عبدالله موحد به عنوان یکی از بزرگترین چهرههای تاریخ کشتی ایران، به برنامه تلویزیونی روح پهلوانی دعوت شد، اما دستاندرکاران این برنامه تشخیص دادند که کراوات او با «روح پهلوانی» در تضاد است و از موحد خواستند تا بدون کراوات به استودیو وارد شود. موحد اما این پیشنهاد را نپذیرفت و حاضر نشد به هر قیمتی روی آنتن رسانه ملی برود. این رفتار صداوسیما، در مقابل مردی اتفاق افتاد که با یک طلای المپیک، ۵ طلای جهانی و ۲ طلای بازیهای آسیایی بارها برای ایران افتخار به دست آورده است. سهم مردی که یک روز پیشنهاد تیم ملی کشتی آمریکا را به خاطر تعصب به ایران رد کرد، درِ بسته صداوسیما بود. گفتوگوی عبدالله موحد با تماشاگران امروز در ارتباط با همین اتفاق را بخوانید.
– اتفاقی که در تلویزیون برای شما افتاد، برای بسیاری از مردم آزاردهنده بود، اما برخورد شما با این اتفاق، برخورد قاطع و درستی به نظر میرسید. از این برنامه و این برخورد برایمان بگویید.
من به یک برنامه تلویزیونی دعوت شدم و به استودیوی این برنامه رفتم، اما ظاهراً مسئولان این برنامه کراوات من را نپسندیدند و به همین خاطر من هم تصمیم گرفتم در این برنامه شرکت نکنم. شرکت در برنامهای که در آن قرار است از لباس من ایراد بگیرد، چه معنایی میتواند داشته باشد؟ من این مدل از برخورد را درک نمیکنم. کراوات زدن چه عیبی دارد که آن را در تلویزیون ممنوع کردهاند؟
– قبل از شما خیلیها با کراوات به تلویزیون رفتهاند و مصاحبههایشان نیز پخش شده است. چرا این حساسیت تا این حد روی شما وجود داشت؟
واقعاً نمیدانم. قصد هم ندارم از کسی ایراد بگیرم. اگر از قبل به من میگفتند که کسی حق ندارد در تلویزیون کراوات بزند، با ظاهر دیگری به برنامه میرفتم. من همیشه از کراوات استفاده نمیکنم، اما در آن روز به خصوص شاید این بدشانسی من یا بدشانسی تهیهکننده آن برنامه بوده که من تصمیم به کراوات زدن گرفتم. هیچکس حق ندارد به من بگوید چه لباسی بپوش. حداقل تا زمانی که لباس من به نگاه عمومی جامعه آسیب نرساند.
-شما در همه این سالها، هیچوقت زیر بار حرف زور نرفتید، قبل از انقلاب حاضر نشدید با تن دادن به مسائلی خاص مدرک دکتری دریافت کنید. فکر نمیکنید این ویژگی، گاهی وقتها فرصتهای زیادی را از شما گرفته است؟
مهم این است که آدم از خودش راضی باشد. سایر مسائل اهمیتی ندارد. من سعی کردم طوری رفتار کنم که پشیمان نشوم. تا جایی که ما به کسی آزار نرسانیم، هیچکس حق محدود کردن ما را ندارد.
شما در حقیقت از حقوق شهروندیتان دفاع کردید.
– بله این تئوری زندگی من است. برای همین هم بدون اینکه در سیاست باشم، مدتی ممنوعالخروج شدم.
اگر اجازه بدهید از فرصت استفاده کنیم و چند سؤال در ارتباط با کشتی هم از شما بپرسیم. شما تا امروز هیچوقت در مورد شکسته شدن رکوردتان توسط حمید سوریان حرف نزدهاید. در این مورد چه حسی دارید؟
– هیچ ورزشکاری تا امروز موفق نشده رکورد من را بشکند. حمید هفت طلا به دست آورده، اما شکست هم داشته است. علاوه بر این، او در دو وزن کشتی گرفته است. البته من دوست دارم همه ورزشکاران ایرانی رکوردم را بشکنند. امیدوارم سوریان همچنان به قهرمانی ادامه بدهد.
سؤال آخر در مورد حسن یزدانی است که با کشتیهای هیجانیاش یادآور شما و امامعلی حبیبی شده. آیا کشتیهای او را تماشا کردهاید؟
خیر، من اساساً کشتی تماشا نمیکنم. حتی به شوخی به همه میگویم بیعقل کسی است که کشتی میگیرد و بیعقلتر کسی است که تماشا میکند!
– چرا؟ آیا این دلیل خاصی دارد؟
من فقط کانالهای علمی را تماشا میکنم تا ببینم آیا در کرات دیگر موجودات دیگری هم وجود دارند یا خیر. برای حسن یزدانی هم آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم سالهای سال بدرخشد.
منبع: تماشاگران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





