موسسه «هنروتجربه» در بیانیهای نسبت به جایگاه سیمرغ «هنروتجربه» در جشنواره ملی فیلم فجر واکنش نشان داده و بر لزوم برگزاری جشنوارهای مستقل برای جریان سینمای هنری و تجربی تاکید کرد.
به گزارش سینماسینما، به نقل روابط عمومی موسسه هنروتجربه، با پایان سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر و اعلام برندگان که با بیانیه هیات داوران همراه بود و در آن درباره سیمرغ هنروتجربه و اهدا نشدن آن نکاتی مطرح شد، موسسه «هنروتجربه سینمای ایرانیان» با تاکید بر لزوم اختصاص بخش مستقلی به فیلمهای هنروتجربه در جشنواره ملی فیلم فجر نکاتی را درباره برخورد این رویداد سینمایی با جریان سینمای هنری و تجربی متذکر شد.
متن بیانیه موسسه «هنروتجربه» بدین شرح است:
«به نام خدا
موسسه «هنر و تجربه سینمای ایرانیان» از رویکرد هیات محترم داوران این دوره از جشنواره فجر مبنی بر لزوم اختصاص بخش مستقل هنروتجربه در جشنواره، که در بند چهارم بیانیه این هیأت منعکس شده استقبال میکند.
موسسه سینمایی «هنر و تجربه» با تاکید بر ضرورت احترام به همه سلایق سینمایی در یک جشنواره ملی، معتقد است نمیتوان به بهانه فیلمهای پرمخاطب، سینمادوستان را از دیدن فیلمهای هنری و تجربی محروم کرد.
نکته دیگری که اشاره بدان ضروری می نماید این است که اصلاح ساختارها و رویههای منسوخ و حذف تفکیک فیلمها به سینمایی و ویدیویی از ضروریات عصر دیجیتال است و تا زمانی که این اصلاح صورت نپذیرد بخشی از فیلمهای کیفی سینمای هنری و تجربی به بهانه داشتن پروانه ویدیویی و علیرغم موفقیتهای خیرهکننده در جشنوارههای معتبر جهانی از حضور در این جشنواره منع میشوند.
این موسسه همچنان تاکید میکند عنوان سیمرغ «هنر و تجربه» به دلیل فقدان اطلاع دستاندرکاران محترم جشنواره از پیشینه این جریان قدرتمند، بهتر است با نام دیگری در مجموعه سیمرغهای جشنواره قرار گیرد.
با توجه به تاکید مکرر دستاندرکاران محترم جشنواره و هیات داوری ادوار مختلف جشنواره طی هفت سال گذشته و برای حفظ هویت این نوع سینمای مهم و پرهیز از خدشه به آن در یک جشنواره با رویکرد فقط مخاطب عام، این موسسه در تلاش است تا جشنواره اختصاصی و مستقل سینمای «هنر و تجربه» را در سالیان آینده برگزار کند.
در پایان پیشنهاد میشود در صورت اصرار به ادامه روند فعلی، بخش «هنر و تجربه» به عنوان یکی از بخشهای رسمی جشنواره فیلم فجر(«نگاه نو» و فیلم کوتاه و مستند) پذیرفته شود و مثل همان بخشها یک هیات داوری مجزا برای اهدای سیمرغ بهترین فیلم «هنر و تجربه» درنظر گرفته شود.
بهمن ۱۳۹۹»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- در دفاع از فضای مجازی
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- جایزه بزرگ مجله «اِل» به فیلم سینمایی «یلدا» از ایران رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





