وکیل پرونده پزشکی رضا رستمی و عباس کیارستمی معتقد است؛ بهجای فضاسازی ژور نالیستی باید راه قانونی برای اثبات خطای پزشکی را طی کرد.
به گزارش سینماسینما، عادل مقدس (وکیل پرونده پزشکی رضا رستمی و عباس کیارستمی) با تعریف خطای پزشکی گفت: اصولاً تعریفی که ما در کتب حقوقی درباره خطای پزشکی داریم این است که هرگونه تقصیر و قصوری که از طرف پزشک منجربه آسیب جسمی و یا فوت شود؛ میتواند خطای پزشکی باشد. تقصیر و قصور شامل سهلانگاری، بی مبالاتی و یا عدم رعایت نظامات و اصول پزشکی است اما تشخیص اینکه کدام رفتار باعث آسیب به بیمار شده و یا فوت بیمار را به دنبال داشته با اشخاص متخصص و کارشناسان امر است.
وی ادامه داد: اینکه هر فردی فوت میکند ما به خودمان اجازه بدهیم که فوری بگوییم این فرد بر اثر خطای پزشکی فوت کرده در واقع اصل موضوع را لوث میکند و لوث شدن این مسئله در جامعه نیز باعث میشود اهمیت چنین مسائلی در جامعه و بهصورت کلان کمرنگ شود. از طرف دیگر این مسائل باعث میشود اعتماد دوجانبه بین بیمار و پزشک در جامعه از بین برود و این بسیار خطرناک و نگرانکننده است.
وی افزود: حتی ما نیز که با عنوان وکیل چنین پروندههایی را پیگیری میکنیم؛ حق نداریم پیش از مشخص شدن موضوع و وصول نظریه، نظری غیرکارشناسانه بدهیم بلکه ادعایی را مطرح میکنیم و دلایل آن را ارائه میدهیم و تشخیص خطای پزشکی توسط یک گروه پزشکی و کارشناسان انجام میگیرد.
مقدس که سابقه وکالت پروندههای پزشکی افرادی همچون عباس کیارستمی و رضا رستمی را در کارنامه کاری خود دارد، با ابراز تاسف از درگذشت عارف لرستانی افزود: یکی از معضلات و مشکلات در پروندههای پزشکی عدم توجه به مدارک است. اصلیترین مدرک برای اثبات خطای پزشکی جسم بیمار و متوفی است. بهتر است قبل از آنکه ما به کارهای ژورنالیستی روی بیاوریم، تلاش کنیم تا جسد متوفی سریعتر به مرحله کالبدشکافی برسد. این اقدام صحیح جهت نگه داشتن دلایل و مدارک تنها با درخواست اولیای دم و با دستور قضایی امکانپذیر است.
وی ادامه داد: علاوه بر جسد متوفی که میتواند در هنگام کالبدشکافی بسیاری از مسائل را روشن کند، پرونده پزشکی نیز بسیار موثر است. درباره زندهیاد عارف لرستانی باتوجه به اینکه در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از مراجعه به بیمارستان فوت کرده است، نمیتوان پرونده پزشکی مفصلی داشت. باید دید پزشک عمومی زندهیاد لرستانی را معاینه کرده است یا متخصص؟ در ضمن باید به یاد داشته باشیم که آن پرونده نتیجه تشخیص پزشکی است که معاینات و اقدامات را انجام داده و ما از او در حال حاضر شاکی هستیم. بهترین راه برای اثبات خطای پزشکی کالبدشکافی است که بعضا اقدامات پزشک معالج و پرونده پزشکی بیمار را هم زیر سوال میبرد. تا زمانی که کالبدشکافی نشود مدرک قابل قبولی در دست نیست و معمولاً پزشکان رفتار خود را با این استدلال که هیچ مدرکی در دست نیست و ما اقداماتمان را براساس تشخیص انجام دادهایم، توجیه میکنند.
مقدس افزود: بهتر است بهجای همهمه و فضاسازی رسانهای به سمت پیگیری حقوقی و قانونی حرکت کنیم و اگر مدعی خطای پزشکی هستیم میبایست به دنبال راهحل مناسب برای تحصیل دلایل و مدارک باشیم. در صورت اثبات خطای پزشکی مجازاتهای مختلفی برای پزشک درنظر گرفته میشود و از نظر صنفی میتواند مجازات انفصال موقت تا انفصال دائم را در پی داشته باشد. در قانون مجازات نیز مبحث خطای پزشکی و فوت ناشی از آن تحت عنوان قتل شبیه عمد شناخته میشود که حبس، جزای نقدی و پرداخت دیه را به دنبال دارد.
وی با تاکید بر اینکه نباید بدون مدرک به دنبال طرح مسائل حقوقی بود، گفت: گاهی خانواده یا نزدیکان متوفی سخنانی میگویند که ناشی از احساسات و ناراحتی است و میتوان به آنها حق داد، اما برخی افراد که نه نسبت خویشاوندی دارند و نه در موضوع ورودشان توجیهپذیر است، احتمالا با طرح این مسائل به دنبال دیده شدن خودشان در رسانهها هستند.
مقدس افزود: ادعای بدون مدرک در مواردی حتی میتواند جرم باشد و پزشک یا پزشکان میتوانند علیه کسی که افترا میزند یا نشر اکاذیب میکند، شکایت کنند. این اقدامات نه تنها سودی برای خانواده متوفی ندارد بلکه میتواند آسیبهای جدی هم به پرونده بزند. به همین دلیل به صورت کلی به وجود آوردن هجمه بدون دلیل و مدرک درست نیست و باید در جوی آرام و بدون هیاهو مسئله را بررسی کرد و اجازه نداد افرادی از چنین ماجراهایی برای خود فضایی برای دیده شدن به وجود بیاورند.
وی در پایان اظهار داشت: میبایست جو حاکم با درایت جامعه پزشکی و راهکار عملی و جدی فیصله پیدا کند. همانطور که در گذشته هم بارها عرض کردم جامعه پزشکی میبایست بیاعتمادی به وجود آمده، که در برخی موارد هم به حق است را ترمیم کند و جبهه گرفتن و دفاع کورکورانه از هرطرف، چه از طرف جامعه پزشکی و چه از جانب مردم درگیر در مسائل پزشکی نمیتواند راهکار مثبتی در پی داشته باشد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





