روزنامه کیهان در مطلبی نوشت: هفت جایزه اصلی نوزدهمین جشن خانه سینما به فیلم «فروشنده»، محصول کمپانی قطری «انستیتو فیلم دوحه» و کمپانی «ممنتو» رسید. انستیتو فیلم دوحه» متعلق به خواهر امیر قطر که کشورش یکی از حامیان اصلی گروههای تکفیری از جمله گروهک تروریستی داعش به حساب میآید علاوه بر حمایت مالی از فیلم «فروشنده»، سازنده آن یعنی اصغر فرهادی را برای یک دوره تدریس سینما در قطر به استخدام خود درآورده است. کمپانی «ممنتو» نیز از استودیوهای فرانسوی وابسته به اتحادیه اروپاست که طی این سالها همواره در جبهه دشمنی با مردم و انقلاب ایران قرار داشته و از حامیان اصلی رژیم صدام در تجاوز به میهن اسلامی و همچنین گروهک تروریستی منافقین به شمار آمده که بیش از ۱۷ هزار تن از مردم بیگناه این سرزمین را به شهادت رساندند. قابل توجه اینکه اتحادیه اروپا و کمپانی «ممنتو» تهیه کنندگی فیلم تازه فرهادی را نیز برعهده دارند که در حال فیلمبرداری در اسپانیاست.
اما نکته دیگر اینکه در جشن نوزدهم خانه سینما، فیلم تحسین شده «ماجرای نیمروز» حتی یک جایزه نیز کسب نکرد. این در حالی است که فیلم یاد شده، علاوه بر تقدیر و تجلیل از سوی اغلب کارشناسان و محافل سینمایی داخلی با هر عقیده و نگرش و در جناحهای مختلف، حتی معاندان و دشمنان ملت ایران را علیرغم هجمه بیحد و حصر به محتوای آن به لحاظ قوت ساختار سینمایی وادار به اعتراف نموده بود!
زمزمه تحریم اعطای جایزه به فیلم «ماجرای نیمروز» که به افشای جنایات سازمان منافقین اختصاص داشت از زمان جشنواره سی و پنجم فیلم فجر آغاز شد که گویا داوران دو تابعیتی بخش مسابقه اصلی این جشنواره، از ترس برخوردهای خارجی قصد داشتند در هیچ رشتهای به فیلم یاد شده جایزه ندهند و از همین روی فیلم «ماجرای نیمروز» را در اغلب بخشهای اصلی جشنواره فوق حتی نامزد دریافت جایزه هم نکردند! اما «ماجرای نیمروز» پس از کسب آراء تماشاگران به عنوان محبوبترین فیلم، همچنین جایزه ملی از سوی سازمان سینمایی را نیز دریافت کرد.
هجمه افسارگسیخته چندماه اخیر رسانههای معلوم الحال بیگانه و کانونهای وابسته به گروهک تروریستی منافقین به فیلم «ماجرای نیمروز»، متاسفانه برخی محافل داخلی را نیز همراه ساخت تا اینکه ابتدا در مراسم منتقدان همین محافل را به خاطر خودداری از اعطای جایزه به «ماجرای نیمروز»، به ورطه یک بیادبی تاریخی در مراسمی اینچنین کشانید و بالاخره در جشن خانه سینما، فیلم یاد شده علیرغم هشت مورد نامزدی، حتی یک جایزه هم دریافت نکرد!
به جز اینکه فیلمهای انقلابی و مردمی همچون «ویلاییها» و «بیست و یک روز بعد» و حتی انیمیشنهای فوق العادهای مانند «فهرست مقدس» و «رهایی از بهشت» و همچنین مستندهایی مثل «شب نامه» و «فروشنده» و «پرزیدنت، آکتور سینما» جایی در میان برگزیدگان این جشن نداشتند، اما سرازیر کردن خیل جوایز اصلی به سوی فیلمی که به طور علنی از سوی محافل حامی تروریستها تولید شده و تحریم فیلم دیگری که آشکارا یکی از سیاهکارترین گروهکهای تروریستی تاریخ معاصر را به چالش کشیده، چه معنا و مفهومی به جز اشتراک نظر جشن خانه سینما با گروهها و جریانهای تروریستی بینالمللی میتواند داشته باشد؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- انتقاد عصر ایران از کیهان : بازیگر زن بدچهره یعنی چی ؟/زن خوش چهره نقدهایش قابل پذیرش است ؟
- کیهان : بازیگر زن بدچهره چرا بعد از سالها همکاری با رسانه ملی ناگهان آن را حکومتی یافته ؟
- وقتی فروش فیلم فرهادی دستاویزی برای حمله جریانهای سیاسی می شود
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- ادعای روزنامه کیهان: حکم توقیف اموال تهیهکننده «کلاه قرمزی» دست ماست
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی