مائده کاشیان در خراسان نوشت : این روزها «قصر شیرین» اثر سیدرضا میرکریمی روی پرده سینماهاست و بازی حامد بهداد همانطور که انتظار میرفت، نظر مخاطبان سینما را جلب کرده است. بهداد در سیوهفتمین جشنواره فجر، در کنار بازیگرانی مانند نوید محمدزاده، پیمان معادی و هوتن شکیبا، به خاطر این نقشآفرینی بسیار خوب مورد توجه هیئت داوران قرار گرفته بود و به سهم خود، کار انتخاب را از چیزی که بود، سختتر کرد. «قصر شیرین» چنان تجربه موفقی در کارنامه حامد بهداد است که میتوان حسابش را از همه بازیهای خوبی که این بازیگر تا به حال داشته جدا کرد.
باورپذیر و بیاغراق
حامد بهداد در فیلم «قصر شیرین» نقش یک شخصیت درونگرا، بداخلاق، جدی، بیاحساس و شکستخورده را بازی میکند که بعد از سه سال دوری از خانه و خانواده، اکنون سروکلهاش پیدا شده و بازگشت او آغاز همه ماجراهاست. گفتیم شخصیت «جلال» بسیار درون گراست، این یعنی حامد بهداد برای بازی در نقش این شخصیت باید از آن دیوانگی خاص و عصبی بودن بیشتر نقشهایش، کاملا دور میشده و این اتفاق دقیقا در فیلم افتاده است. او در طول داستان بنا به موقعیت قصه، هرکدام از ویژگیهای شخصیتیاش مانند خشم و جدیت را به جای داد و فریاد یا واکنشهای اغراق شده، در حالتهای چهره، طرز نگاه و لحن صحبت کردن خود نشان میدهد و موفق میشود برای تماشاگر کاملا باورپذیر باشد. در یکی از سکانسهای فیلم، وقتی «جلال» از زبان بچهها نام مردی را میشنود که همسرش به واسطه کار، ارتباط زیادی با او داشته، ناگهان حس خشمی از روی غیرت، در صورت و چشمان او پدیدار میشود و در سکانس مرتبط بعدی، میتوان آثاری از شک، تردید و بیاعتمادی را به خوبی از چهره او خواند.
همراهی لحظهبهلحظه با «جلال»
حامد بهداد تا اندازهای بر نقش «جلال» مسلط بوده و درک درستی از فضای این شخصیت داشته است که کاملا همسو با تغییر و تحول این شخصیت در فیلم، پیش میرود. به همین علت، آن جلالی که در انتهای فیلم میبینیم، همان جلالی نیست که در ابتدای فیلم دیدهایم. در واقع اگر قرار است از ابتدا تا انتهای قصه به تدریج درون «جلال» اتفاقاتی بیفتد، این تغییرات تنها روی کاغذ نیست یا تماشاگر این تغییر و احساسات متضاد را که او دچارشان میشود، فقط در دیالوگ نمیشنود بلکه در چهره «جلال»، تکتک رفتارهایش و شخصیت او میبیند. بنابراین مخاطب به این شخصیت کاملا نزدیک می شود، باورش میکند و تا انتهای قصه پا به پای او میآید. راز موفقیت حامد بهداد هم در «قصر شیرین» همین تاثیرگذاری، باورپذیری و نمایش درونیات شخصیت «جلال» است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- سه نامزدی برای «قصر شیرین» در جشنواره مذهب امروز ایتالیا
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- تلویزیون قصر شیرین را سانسور کرد، میرکریمی از مخاطبان عذرخواهی کرد
- ادامه سانسورهای صداوسیما/ اینبار نوبت به «قصر شیرین» رسید + ویدئو
- رعایت عشق و انسان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- «قصر شیرین» برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره داکا
- گفتوگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد
- «قصر شیرین» میرکریمی در جشنواره تفلیس
- از «قسم» تا «مطرب»/ برندگان پنجمین جشنواره فیلم های ایرانی تورنتو معرفی شدند
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- اختصاصی سینماسینما/ قصه باشکوه «شیرین»؛ یادداشت احترام برومند بر فیلم «قصر شیرین»
- رضا میرکریمی بهترین کارگردان و حامد بهداد بهترین بازیگر جشنواره فیلم آنتالیا
- استقبال از قصر شیرین در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم آنتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





