سینماسینما، رضا صائمی
فارغ از اینکه قصههای جنایی و معمایی واجد تعلیق و ظرفیت رمزگشایی بالایی است و مخاطب را با خود همراه و درگیر میکند، «مهین» به دو دلیل دیگر هم جذابیت دارد. اول اینکه یک مستند است و قصه واقعی یک جنایت سریالی را روایت میکند، دوم اینکه درباره زنی است که دست به قتل زده. غالبا تصور عموم از قاتل، مردانه است و رمزگشایی از یک زن قاتل با توجه به سویههای عاطفی و احساسی زن، کنجکاوی بیشتری برای فهم موقعیت او ایجاد میکند. ضمن اینکه این زن دست به قتل سریالی و زنجیرهای زده که این در نوع خودش تازه و بکر است. چنانچه در مستند هم متوجه میشویم، او نخستین زن قاتل سریالی در ایران شناخته شده و همه این عوامل، سوژه مستند را داغتر میکند. شگفتی ماجرا زمانی بیشتر میشود که با تماشای مستند و آشنایی با مستند متوجه میشویم او بهظاهر یک زن معمولی است، حتی با عقاید و پوشش مذهبی. فیلمساز هم تلاش کرده به سوژه صرفا به عنوان یک مجرم نگاه نکند و با پرداختن به شرایط زندگی او و ریشهیابی رفتاری قتلها، روایتی روانکاوانه از سوژه نیز ارائه دهد.
آنچه در ساختار روایی و فرم مستند «مهین» بیش از هر چیز جلب توجه میکند، بازسازی صحنههای قتل یا بازجویی از قاتل است که به موازات فیلمهایی واقعی که از او وجود دارد، مماس شده و کمک میکند مخاطب به شکل بصری با موقعیت سوژه آشنا شود. از این رو مستند سر و شکلی سینمایی هم میگیرد و به نوعی ژانر پلیسی و معمایی نزدیک میشود. این تمهید به سویه قصهگو بودن فیلم عمق میبخشد و التهاب و کشش آن را افزونتر میکند. از منظر محتوایی میتوان مستند «مهین» را واجد دو مولفه اساسی دانست؛ یکی رمزگشایی از حادثه یا فاجعه که همان قتلهای سریالی است و دوم رمزگشایی از قاتل که از طریق واکاوی دلایل و انگیزههای او از این جنایتها صورت میگیرد. در واقع محمدحسین حیدری، کارگردان مستند، تلاش کرده با ترکیب روشی تحقیقی و پژوهشمحور با درامی روانشناختی یا همان پسیکودرام، مستندی چند بعدی و البته منسجم و هویتمند بسازد که صرفا مبتنی بر هیجانات و سویه سرگرمکننده موقعیتی مثل قتل و قاتل نیست، بلکه قصد دارد مخاطب را به یک خودآگاهی نسبت به وضعیت سوژه برساند. تقطیع مصاحبهها و گزارشها و درهمتنیدگی آن با دو بخش بازسازی قتل و بازنمایی گزارش واقعی قتل و گفتوگوی قاتل درنهایت به ریتم خوب و متناسب با ذات سوژه منجر شده و مستند «مهین» را به یک اثر خوشساخت و پرتعلیق بدل کرده است. ضمن اینکه مخاطب را با چهره و شخصیت اولین زن قاتل سریالی در ایران آشنا میکند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- ماجرای اولین قاتل سریالی زن ایران به ویاودیها رسید
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه