منوچهر محمدی با تأکید بر اینکه فیلم «اکسیدان» هیچ وقت توقیف نبوده است، گفت: «تشکیل کمیته بررسی فیلمهای توقیفی اقدام مدبرانهای از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که برای ایجاد یک فضای روانی امن برای سینماگران موثر بوده است.»
به گزارش سینماسینما، منوچهر محمدی تهیهکننده سینما که این روزها فیلم «اکسیدان» را بر پرده سینما دارد در پی اظهارات اخیر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه فیلم «اکسیدان» سه سال توقیف بوده و تشکیل کمیته رفع فیلمهای توقیفی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامی غیرقانونی است، مطالبی را مطرح کرد.
او با اشاره به اینکه به دلیل اطلاعات ناقص و بعضاً اشتباه مطرح شده در مصاحبه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ذکر چند نکته را ضروری میداند، گفت: «فیلمبرداری فیلم «اکسیدان» به گواه و استناد مدارکی که در سازمان سینمایی موجود است، بهمن و اسفند سال ۹۵ به پایان رسید و سپس برای دریافت پروانه نمایش ارائه شد که با انجام اصلاحاتی در تاریخ ۱۶ خردادماه سال ۹۶ پروانه نمایش گرفت. به این ترتیب اینکه گفته شده است فیلم «اکسیدان» سه سال توقیف بوده از اساس غلط است چرا که سه سال پیش این فیلم اصلاً تولید نشده بود که بخواهد توقیف شود.»
او با تأکید بر اینکه انتظار میرود نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگانی که در کمیسیون فرهنگی مجلس و در مقام سخنگو فعالیت میکنند در طرح مسائل از بیان مواردی که شبهاتی را ایجاد میکند دوره کرده و اطلاعاتشان را کامل کنند، گفت: «در صحبتهای سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به تشکیل کمیتهای برای فیلم های توقیفی اشاره شده که این اقدامی برای رسیدگی به وضعیت فیلمهای بلاتکلیف و در حال توقیف بود. من به عنوان یک سینماگر معتقدم این اقدام ارزشمند جناب وزیر از جمله کارهای مثبت و قابل قدردانی است. چون دهها میلیارد تومان از سرمایه بخش خصوصی در بلاتکلیفی به سر میبرد و طبیعی است ایشان (صالحی امیری) در جایگاه خود وظیفه رسیدگی به شکایات سینماگران را دارند.»
محمدی ادامه داد: «تشکیل این کمیته به هیچ وجه رافع جایگاه شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی نیست چون تنها مرجع برای صدور پروانه نمایش همین شورا است اما طبیعی است در مواردی که اختلاف نظر و دیدگاه پیش میآید که کم هم نبودهاند برای حل مشکل چارهجویی شود.»
او با اشاره به اینکه در یک دولت فیلم ابراهیم حاتمیکیا («به رنگ ارغوان») توقیف شد اما در دولت بعد مجوز اکران گرفت و مشکلی هم پیش نیامد، افزود: «تعداد موارد اینچنینی زیاد است و واقعیت این است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تدبیر کرده تا فضای روانی امنی برای سینماگران به وجود آید.»
او همچنین گفت: «به نظرم نمایندگان محترم مجلس به ویژه دوستانی که در کمیسیون فرهنگی حضور دارند به خوبی میدانند که بین مدیریت فرهنگی با مدیریت نظامی تفاوت وجود دارد. چرا که در مدیریت نظامی دستور از بالا میرسد اما در مدیریت فرهنگی شکل کار اقناعی است و اگر تحکمی باشد جواب عکس میدهد. در کمیته تشکیل شده هم تا آنجا که اعلام شده است قرار بر این بوده تا با سازندگان فیلمهای توقیفی گفتوگو شود که موارد مدنظر اصلاح شوند و به همین دلیل متأسفم که با بیان چنین صحبتهایی فضایی که برای رفع مشکل و سوء تفاهم ایجاد شده زیر سوال برده میشود.»
این تهیهکننده سینما خاطرنشان کرد: «در شرایطی که در سینمای ما سانسور و ممیزی به عنوان یکی از ویژگیهای آن مورد توجه قرار میگیرد، عجیب است که چنین حرکت امیدبخشی با اینگونه اظهار نظرها مواجه میشود. در حالی که نمایندگان باید استقبال کنند تا اینگونه مسائل حل شود و بین مردم و دولت مشکلی وجود نداشته باشد. در واقع باید کمک شود تا با این روشهای مدیریتی اگر هم تنشی وجود دارد، برطرف شود.»
احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی تشکیل کمیته بازبینی فیلم های توقیفی را اقدامی هجو و بیهوده برشمرده و اظهار کرده است: «شورای صدور پروانه نمایش وظیفهاش تطبیق فیلمنامه با محصول نهایی است. این اقدام کاملا در جهت قانون بوده و در این میان اقدام غیرقانونی، تشکیل کمیته ای برای بازبینی فیلمهای توقیفی است که محلی از اعراب ندارد. نتیجه اینگونه اقدامات غیرقانونی اکران فیلمهای توقیفی مثل اکسیدان است که بعد از سه سال توقیف اکران شد.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- یک پیام تسلیت برای درگذشت شکراله خاقانی
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- علی لاریجانی و شورای پروانهی نمایش/ این آسیاب به نوبت است
- مهر خبر داد: اکران فیلمها منوط به تأیید کمیته سه نفره/ پروانه نمایش کافی نیست؟
- واکنش منوچهر محمدی به منتفی شدن اکران «چپ، راست» و تاکید ارشاد بر اعمال اصلاحیهها
- همایون اسعدیان: «بوسیدن روی ماه» سختترین فیلمی است که من ساختم
- کاشان میزبان «قبله عالم» شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





