معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تاکید کرد: برای صدور مجوز ساخت فیلم و کارگردانی با کسی رفاقت یا دشمنی نداریم بلکه براساس ضوابط و مهمتر از هر چیز نمونه کار تصمیمگیری میکنیم.
به گزارش سینماسینما محمدمهدی طباطبایینژاد در پی حواشی پیش آمده پس از صدور مجوز ساخت فیلمنامهای که کارگردانش یکی از فعالان فضای مجازی (اینستاگرام) است، بیان کرد: ما به طور کلی درشورای پروانه ساخت به نمونهکارها، سوابق علمی و حرفهای کسی که درخواست مجوز کارگردانی میکند نگاه میکنیم. در حوزه کارگردانی سوابق تحصیلی و نمونه کارهای ارائه شده ملاک است و درخواست هر کارگردانی از جمله شخص مورد بحث بر همین اساس بررسی شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این مورد، ایشان هم تحصیلات سینمایی داشت و هم چند نمونه فیلم کوتاه فرستاده بود که اعضای شورا به اتفاق آراء نمونه کارهایش را مورد تایید و تصویب برای تولید فیلم بلند قرار دادند. یعنی اعضای شورا که اصلا این درخواست کننده را نمیشناخت، صرفا با دیدن نمونه کارها متقاعد شدند که وی صلاحیت کارگردانی یک فیلم سینمایی را دارد.
او درباره انتقادهایی که در این باره مطرح شده که چرا برخی دستیاران کارگردانها یا کسانی که در حوزه فیلمسازی کوتاه فعالیت داشتند برای گرفتن پروانه ساخت و کارگردانی فیلمهای اول خود با مشکلات زیاد یا عدم صدور مجوز روبرو شدهاند، گفت: حتما نمونه کارها ضعیف بوده چون ما که مشکلی با کسی نداریم. ما خیلی از کسانی را که برای پروانه ساخت فیلمنامه خود اقدام میکنند، اصلاً نمیشناسیم و فقط بر اساس نمونه کارها و بعد سابقه علمی کارشان را بررسی میکنیم. درواقع الان بیش از ۷۰ درصد قضاوت ما بر اساس نمونه کار است و ۲۵ تا ۳۰ درصد بقیه بر اساس جمیع جهات دیگر که شامل تحصیلات و سابقه دستیاری و فعالیتها سینمایی میشود.
وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که در این باره نماینده کانون کارگردان، آقای جیرانی هم در شورای پروانه ساخت حضور دارد و در تایید صلاحیت کارگردانی حجت برای همه ما، نظر آقای جیرانی است و اگر نظر همه مثبت باشد و نظر ایشان منفی، بقیه تجدید نظر میکنند اما در این موردی که الان مطرح شده،همه اعضا موافق بودند.
شورای ساخت سازمان سینمایی اخیرا مجوز ساخت فیلم «حکم تجدید نظر» را به تهیهکنندگی رضا کریمی، کارگردانی و نویسندگی محمد امین کریم پور صادر کرده است که این موضوع با توجه به اینکه این شخص از جمله فعالان تولید فیلم در اینستاگرام است، واکنش های را از سوی دست اندرکاران سینما در فضای مجازی به دنبال داشته است.
خبرنگار ایسنا پیگیر تماس با صنوفی چون کارگردانان و تهیه کنندگان سینما است تا واکنش آنها را نسبت به این اتفاق جویا شود، این در حالی است که سال های قبل تر، کانون کارگردانان سینمای ایران،مجوز کارگردانی برای فیلم سازان اولی را می داد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- صدور ۱۰ پروانه ساخت غیرسینمایی
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- جدیدترین توضیح درباره ماجرای «شیرینی بله برون» و «شیشلیک» مهدویان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زبان بهمثابه مقاومت؛ در یادِ بهرام بیضایی
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی





