غلامعباس فاضلی منتقد برنامه هفت در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر، نسبت به یادداشت کارگردان فیلم ماهورا واکنش نشان داد و به آن پاسخ داد.به گزارش سینماسینما، در متن این یادداشت که در اختیار سینماسینما قرار داده شده آمده است: دوست عزیز؛ یادداشت شما را خواندم. اینهمه تلاش برای جلب توجه ها به فیلمی چنین ناکارآمد جای تحسین دارد. اما فکر می کنید به کجا منتهی شود؟ چون متأسفانه فیلم شما در آستانه ی اعلام برندگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، فقط در رشته «جلوه های ویژه میدانی» نامزد شده، که این دردی را از فیلم «پنج ستاره» شما دوا نمی کند! پنج ستاره بود دیگر!؟ فرض کنید من اشتباه می کنم، منتقدان سینمای دفاع مقدس اشتباه می کنند، داوران جشنواره فجر اشتباه می کنند، مشکل شما حل می شود!؟ اصلاً کاش آن شب در برنامه «هفت»، یا در همین یادداشت به اصطلاح اعتراضی تان به این پرسش اساسی پاسخ می دادید که خود شما به فیلمتان چند ستاره می دهید؟
دوست عزیز
من عصبانی هستم با شما!؟
من توهین کرده ام با شما!؟
این شما هستید که با واگذار کردن یک نقش پنج دقیقه ای که سه دقیقه اش به عنوان یک جسد زیر خاک می گذرد به آقای ارجمند توهین کرده اید؛ این شمایید که با مخفی شدن پشت سر ایشان، و تحریک ایشان به گفتن چیزهایی که نه در شأن ایشان بود، نه شایسته ی سابقه ی ایشان، کار را به جایی رساندید که ستاره دادن به فیلمها با قند شکستن مقایسه شود!
مخفی شدن پشت سر بزرگان و سوار شدن روی موج حاشیه ها شما را بزرگ نمی کند. شما همچنان کارگردانی در حاشیه هستید که نه نام بهروز افخمی توانست فیلم قبلی تان را نجات دهد، نه اسم داریوش ارجمند می تواند کمکی به فیلم اخیرتان بکند.
دوست عزیز
همانطور که در «هفت» هم گفتم، حتی کسانی که از لحاط صنفی باید از فیلم شما دفاع می کردند به آن چند دایره سیاه و نیم ستاره داده اند! یک ستاره ی من ارفاق مناسبی به فیلم شما بود که تصور می کردم قدردان من می بودید نه اینکه با نوشتن یادداشتی پرافترا حقیقت را وارونه جلوه دهید.
ای کاش به جای درگیر شدن در حاشیه هایی که نه تنها کمکی به فیلم شما نمی کند، بلکه موقعیت شما را در سینمای ایران بغرنجتر میکند، یکی دو کتاب درباره فیلمنامه نوبسی می خواندید تا بدانید وقتی چنان بودجه و امکاناتی در اختیارتان قرار میگیرد، باید چطور از آن استفاده کنید.
من در برنامه «هفت» از منزلت «نقد فیلم» دفاع کردم و مطمئن باشید هرگز اجازه نمیدهم ماهیت آن تحت تأثیر نمایشهای عوامفریبانه، مخدوش شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- تهیهکننده فیلم پس از پخش تلویزیونی مطرح کرد؛ «شماره ۱۰» را بدون سانسور اکران میکنیم/ رویه اشتباه تلویزیون برای افزایش مخاطب
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- «موقعیت مهدی» پروانه نمایش گرفت
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





