ابوالحسن داودی کارگردان فیلم سینمایی «زادبوم» در یادداشتی به پرسشهای مطرح شده در روزنامه کیهان پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، در روز نخست بهمن ماه ابوالحسن داودی کارگردان فیلم سینمایی «زادبوم» مهمان برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی بود. او در این برنامه به نکاتی درباره فیلم «زادبودم» که سال ۱۳۸۷ ساخته شد و تاکنون فرصت اکران به دست نیاورده است، اشاره کرد.
آن چه داودی در برنامه «هفت» گفت موجب شد روزنامه کیهان در شماره دوم بهمن خود، مطلبی با عنوان «آقای کارگردان لطفا به این دو سوال پاسخ دهید» منتشر کند. روزنامه کیهان پرسیده بود: «سوال اول این که چرا در فیلم «زادبوم» یکی از فرماندهان نظامی رژیم پهلوی، شخصیتی مظلوم و مثبت نمایش داده شده است؟ و آیا این گونه تصویرسازی از نیروهای رژیم طاغوت، تحریف تاریخ و القای دروغ به ذهن نسل جدید نیست؟ سوال ما از کارگردان محترم فیلم «زادبوم» این است که آیا تصویرسازی ایشان از گروهی از جوانان این سرزمین که بیشترین نقش را در تثبیت امنیت کشور و آبادانی مناطق محروم در قالب جهادگر ایفا کردهاند، نوعی تصویرسازی غیرواقعی به حساب نمیآید؟»
پاسخ داودی این سئوالها که به مسئولان ستون فرهنگی کیهان هم ارائه شده بود، به این شرح است:
از آنجاکه کمترین انتظار از نویسنده و یا مسئول محترم ستون هنرى کیهان این بود که نه حتى براساس قانون مطبوعات!، بلکه صرفاً براساس احترام به خودشان و درج پاسخ چند سئوالى که خودشان (اگرچه با استهزاء) پرسیده اند، مى بایست اقدام به چاپ جوابیه مى کردند، اما افسوس که این جریده محترم ازاین حداقل رفتار حرفه اى هم دریغ کرده است و در مقابل پیغام هاى متعدد من براى چاپ جوابیه، بى تفاوتى و سکوت مطلق پیشه کرده بودند، البته شاید مسئول ستون کیهان تصور کرده پاسخ مستدل، محترمانه و منطقى به استهزاى بى منطق، ممکن است اصول روزنامه را زیر سئوال ببرد!
براى روشن شدن ذهن مخاطبینى که طرف این نوشته در روزنامه کیهان و بقیه رسانه هایى که مطلب را بازتاب داده اند، پاسخ مطلب درج شده درستون هنرى روز یکشنبه سوم بهمن، این پاسخ انتشار یافته است.
١- در مورد صحبت هاى من در برنامه هفت و پاسخ به سئوالاتى که درباره فیلم «زادبوم» ازمن پرسیده شد، نویسنده محترم کیهان همانند اکثر اوقات در قضاوتش کاملاً یکطرفه و به تاخت رفته است. چراکه سئوال هایى را پرسیده که یا اصلاً سندیتى در فیلم ندارد و یااینکه جواب قطعى اش کاملاً در خود فیلم داده شده، ضمن اینکه باید ازاین نگارنده پرسید که آیا نسخه امروزى و به روز شده فیلم را که تنها در اختیار تهیه کننده و کارگردان است، دیده است که اینگونه چشم بسته داورى و متهم مى کند!؟ ظاهراً به نظر مى رسد طبق بسیارى از مواضع تند و افراطى اینگونه مطالب، تنها بر شنیده ها حکم صادر شده است!
٢- نویسنده ستون کیهان پرسیده که چرا بسیجى ها و حزب الهى ها و جهادگران را در حال بالا رفتن از دیوار نشان داده ام!.. کاش نگارنده محترم از خودش مى پرسید در نسخه خیالى اش و در صحنه ذکر شده چه نشانه و سندى دیده که فکر کرده منظور فیلمساز از تصویر این گروه مهاجم، بسیجى ها و یا حزب الهى ها و جهادگران و یا تثبیت گران امنیت کشور بوده اند؟! آیا ایشان در طول چند دهه بعد از انقلاب، اینگونه دعواهاى سیاسى را به خصوص در دهه انتخابات ندیده اند !؟ و یا اینکه تصور مى کنند هر مهاجم از یک طیف سیاسى به طیف دیگر، حتماً به حزب الهى ها و آبادگران و جهادگران و بسیج تعلق دارد؟! فکر نمى کنید خود همین سئوال بدون مدرک، ( حتى اگر این صحنه در فیلم باشد) توهین شخص شماست به همان هایى که نام برده اید و فکر مى کنید ازشان دفاع کرده اید؟!. اگر دلیل تان صرف داشتن محاسن بعضى از آنهاست که در صحنه تهاجم به ستاد انتخاباتى حضور دارند، باید بگویم که در شرایط امروز منطقه، هم داعشى ها و طالبانى ها بیشتر ازاین محاسن دارند ، و هم جوانان مُدیست واغلب مرفه بالاشهرى ! ضمن اینکه یادتان باشد من فیلم به روز به تماشاگر عرضه مى کنم.
٣- «حقیقت» نام کاندیداى مورد تهاجم فیلم است ، قطعاً مهاجمین نمى توانستند براى کاندیداى مورد علاقه خودشان شعار بدهند که برود گم شود!..
۴- محض اطلاع همین دوست نویسنده ( که احتمالاً همان نسخه اولیه فیلم را نیز، یا اصلاً ندیده ویا به دقت ندیده،) باید بگویم که شخصیت مورد اعتراض ستون هنرى کیهان در فیلم یک سرهنگ سابق نیروى دریایى است که در همان اولین صحنه اى که در فیلم ظاهر مى شود، فرستاده اپوزیسیون پاى منقل نشین خارج نشین کیلومترصفرکرده واز دور خارج شده را مسخره مى کند و پیشنهادش را براى فعالیت برعلیه نظام رد مى کند. و در صحنه اى دیگر درانتهاى فیلم در برخورد با نوه اش هم قسم جلاله مى خورد که او هیچ کارى برعلیه انقلاب نکرده جز اینکه بعد از کودتاى نوژه و موج شایعات راست و دروغ بعداز آن ترسیده و از کشور خارج شده و حالا هم در یک خانه قایقى روى آب و با تمیز کردن باغچه دیگران روزگار مى گذراند .
دوست عزیز کدام این تصاویر تحریف تاریخ است !؟ و یا القاى دروغ به نسل جوان!؟ .. فکر نمى کنید تحریف تاریخ را باید در رسانه دیگرى جستجو کنید؟. البته شاید هم این دفاع بد شما از مسئولانى است که در حوزه هنرى ، خودشان این فیلم ملى را سفارش دادند و در همه مراحل نگارش و ساخت فیلم حضور داشته و به دقت نظارت کرده اند اما بعد بدون هیچ دلیل منطقى یک فیلم تحسبن شده را هشت سال تمام در محاق برده اند و حالا درنمایش عمومى فیلم باید پاسخ جوسازى ها و کم تدبیرى هایشان را بدهند…
دوست عزیز نویسنده، حرف زادبوم این ها نیست که شما گفته اید ، حرف اصلى فیلم اهمیت و اعتلاى خانواده است و تکریم و تصویر قداست آن … دغدغه فیلم این بوده و هست که سرمایه ها و ذخایر ملى ما فقط نفت و گاز و… نیست، بلکه ماده خاکسترى جوانان مستعد ماست که خیلى از نوابغ شان رفتند و هنوز هم در حال رفتن اند و هیچ برنامه جامع قابل توجهى براى جلب اعتماد و نگه داشتن شان و بهره گیرى از دانش شان براى اعتلاى کشور وجود ندارد، همان زبدگان و دانشمندانى از المپیادهاى داخلى و یا روستاها و شهرستان هاى دور و نزدیک ایران آغاز کردند و به اداره کنندگان علمى کشورهاى غربى تبدیل شدند، و وقتى دیوانه اى چون ترامپ زنگ نابودى جهان و تحقیر ایران را به صدا درآورد، در صف اول و لیدر مبارزه با او قرار گرفتند.
این فیلم هشت سال قبل درباره این مسائل ملى و انسانى ساخته شده و اکنون هم در حد مقدورات براى نمایش دراین زمان به روز شده ، کاش نویسندگان محترم کیهانى به جاى این سئوالات از مسئولان محترم حوزه هنرى مى پرسیدید که کدام یک از سرمایه گذارى هاى ده ها میلیاردى شان دراین چند سال آخر در فیلم هاى دیگر، توانسته بیش از سرانگشتى تماشاگر داشته باشد و یا تاثیرى مثبت برکسى و یا جایى داشته باشد !؟..
خداوند انشاالله یارى تان کند که جز به عدالت قلم نزنید و قضاوت نکنید.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- انتقاد عصر ایران از کیهان : بازیگر زن بدچهره یعنی چی ؟/زن خوش چهره نقدهایش قابل پذیرش است ؟
- کیهان : بازیگر زن بدچهره چرا بعد از سالها همکاری با رسانه ملی ناگهان آن را حکومتی یافته ؟
- وقتی فروش فیلم فرهادی دستاویزی برای حمله جریانهای سیاسی می شود
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز