کیارستمی و نگاهش به «جاده»
آنتونیا شرکا ـ منتقد
اولین جاده را کودکی طی کرد که نان خریده بود، اما حضور سگی در کوچه مانع از آن میشد که پسرک طول کوچه را تا رسیدن به خانه طی کند. فیلم «نان و کوچه» البته فیلمی کوتاه و تجربی بیش نبود و کوچه فیلم نیز کوچهای کوچک و تنگ، اما عبور از آن در حکم قبولی در آزمون شهامت برای پسربچهای بود که از سگ میترسید. کوچه دیری نپایید که به جادهای تبدیل شد که پسر «مسافر» را به مسابقه فوتبال مورد علاقهاش در تهران میرساند. اینبار نیز رسیدن پسرک از شهری دور به پایتخت و استادیوم سفری است که با دشواری انجام میپذیرد و افسوس در پایان، خستگی از تنش به در نمیشود، چراکه پسر، خسته از سفر، روی چمنهای اطراف استادیوم دراز میکشد تا چرتی بزند، اما به خوابی عمیق فرو میرود و وقتی بیدار میشود، مسابقه دیگر تمام شده است! پسر، مسابقه را نمیبیند، اما رنج سفر و تلاش برای رسیدن به مقصدی آرمانی را میآموزد. راهی را که پسربچه «خانه دوست کجاست؟» پیمود تا به خانه دوست برسد، البته نه جاده بود و نه او را به خانه دوست رساند. اما در عوض او را به مفهوم دوستی و فداکاری برای همنوع رساند. یک بار دیگرجاده فریبندهای که مرد راه میطلبید، مسافری را پذیرفت که با نیت رسیدن به مقصد، راهی سفری شده بود، اما در پایانِ راه به مقصد بزرگتری که کشف حقیقتی دیگر از راز هستی است، میرسد. «زندگی و دیگر هیچ» نیز با هدف جستوجوی بچههای «خانه دوست…» پس از زلزله رودبار ساخته میشود. اما آنچه در پایان به دست میآید، کشف حقیقتی مهمتر است که آن میل به زندگی – در تمامی ابعاد متصور برای آن – و لذت بردن از زندگی است. همین که محمدرضا نعمتزاده، کوچکمرد بزرگ «خانه دوست…»، جستوجوی «دوست» را به نفع یافتن «دوستی» کنار گذاشت، در «زندگی و دیگر هیچ» نیز جاده میآموزد که مفهوم «زندگی» مهمتر از «زنده» بودن است. چراکه زندگی – در نبود تعدادی از آدمها نیز- ادامه دارد. اما چه بسیار زندهها داریم که زندگی نمیکنند… تقابل مرگ و زندگی یک بار دیگر کیارستمی را در جادهای بسی طولانیتر به آن سوی دنیا، آفریقای فقیر، میکشاند و در «ABC آفریقا» یادمان میاندازد که میتوان صبحها به عزای عزیزانی نشست که در اثر بیماری ایدز جان خود را از دست دادهاند و شبها برای شادی عزیزان بازماندهای پایکوبی کرد که با یا بهرغم داشتن بیماری ایدز هنوز در قید حیات هستند، چراکه در آن سوی دنیا نیز «زندگی ادامه دارد…».
با ورود زنان به سینمای کیارستمی بهعنوان شخصیت اصلی فیلمهایش، جاده حرکتی میشود در دنیایی پیچیدهتر و صعبالعبورتر و به همان نسبت جذابتر و اسرارآمیزتر. در «ده» زن ایرانی جوانی که از همسرش جدا شده و در ارتباط با پسر نوجوانش دچار مشکل است، در سطح شهر تهران سوار بر اتومبیل خود خیابانگردی میکند، درحالیکه فیلم تماما در داخل ماشین فیلمبرداری شده است. این «جاده»نوردی شهری – که با همصحبتی زن با مسافرانی که سوار میکند، همراه است – به مکاشفهای در درونیات زن امروزی شهری تبدیل میشود. زنی تنها و از طبقه وسط که برای انطباق خود با جامعه درحال گذاری که در آن زندگی میکند، سفری درون شهری را میطلبد تا در برخی اندیشهها، منشها و کنشهای خویش بازنگری کند. کاراکتر زن مدرن و شهری و اینبار غربی یک بار دیگر راهی جادههای زیبای استان توسکانی در ایتالیا میشود تا در «کپی برابر با اصل» نشانمان دهد که کپی همیشه هم برابر با اصل نیست! درواقع علت اصلی سفر زن و مرد فیلم، کشف آن اثر هنری متعلق به چند صد سال پیش است که بهتازگی معلوم شده که فقط کپیای برابر با اصلی است که دیگر نیست. فیلم بنای آن ندارد که آنقدر جلو رود تا معلوم شود واقعیت چیست. بلکه کشف اهمیت اصل یا کپی بودن یک اثر قدیمی و قیمتی هنری را در طی مسیر، به اهمیت اصل یا کپی بودن یک رابطه انسانی و عاطفی تبدیل میکند و این نظریه بوردیو را به یادمان میآورد که گرچه امروزه با امکانات موجود دیجیتال امکان بازتولید آثار هنری حتی با کیفیتی برتر از اصلشان وجود دارد، اما در اصل یک هنری، هالهای از قداست هست که آن را از کپیهای آن متمایز میکند و هیچ هنرمند یا تکنولوژیای نمیتواند آن را بازتولید کند. جاده «کپی برابر با اصل» ما را در وضعیتهای مبهمی قرار میدهد: از سویی ممکن است این زوج برای بار اول به هم رسیده باشند و در تلاش برای ایجاد یک رابطه عاشقانه باشند. از سوی دیگر این شائبه وجود دارد که آنها فقط نقش غریبهها را بازی میکنند و درواقع زوج از هم جدایی هستند و اینک زن در تلاش برای ترمیم یک رابطه عاشقانه چندین ساله است. در پایان به نظر میرسد او به نتیجه نمیرسد، اما میفهمد که برخلاف تصوری که میخواهد کپی را وقتی اصل تصور میشده با اصل یکی بداند، کپی هرگز اصل نمیشود و چیزی در اصل یک واقعیت نهفته است که در بازآفرینی آن وجود ندارد.
کیارستمی فیلمی با عنوان «جادهها» دارد، اما به نظر میرسد آنقدر که عنصر جاده با همه معانی ژرف خود، در فیلمهای دیگرش وجود دارد، در این فیلم تجربی که مجموعه تصاویر زیبایی از همه جادههای زندگی کیارستمی است، حضور ندارد.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری