الیور استون کارگردان مطرح سینمای آمریکا که مهمان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود، پس از این سفر پستی را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، استون در این مطلب نوشته است:
▪️من ۱۰ روز پیش براى سى و ششمین جشنواره بین المللى فیلم فجر در ایران بودم. جشنواره اى با بیش از ۳۰۰ فیلم از آسیاى مرکزى، عراق، ایران، آلمان، روسیه و سایرین…
ایران کشورى است زیبا با مردمى خونگرم و فرهنگ و تاریخى که ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودى، این سه کشور خطرناک و پرنفوذ، تقریباً هر روزه ایران را به دلایل خیالى مورد حمله لفظى قرار مى دهند حال آنکه ما به روح توافق بین المللى سال ۲۰۱۵ پایبند نیستیم.
ارتباطات بانکى با غرب هنوز هم براى ایران بسیار مشکل است. سعى شده اطمینان حاصل شود که پول به آنها نمىرسد، با این حال آنها از عهده مشکل برآمده اند (شاید از بازار سیاه؟) و در بازار مرکزى بزرگ و قدیمى، اجناسى از بیشتر نقاط جهان دیده مى شود.
همچنین از موزه وحشتناک شکنجههاى ساواک بازدید کردم که یادگارى از آخرین دوران شاه است و از تکنیکها و آموزش هاى سازمان سیا بهره مى برد.
از موزه صلح هم بازدید کردم که یادبود ساده ولى پراهمیت سلاح هاى شیمیایى است که در جنگ عراق در سال ۱۹۸۰-۱۹۸۸ ۶۰هزار سرباز ایرانى را کشت و ۲۰۰هزار مجروح به جاى گذاشت. جنگى که صدام حسین، متحد آن روزهاى ما، در آن با مساعدت ما از سلاح هاى کشتار جمعى، گاز خردل و امثالهم براى حمله به ایران استفاده کرد. من همچنین با مجروحان سلاح هاى کشتار جمعى ملاقات کردم. شوکهکننده بود. و آن وقت ما در سوریه و عراق استفاده از سلاح کشتار جمعى را به طرف مقابل نسبت مىدهیم. ما عاشق جنگ شیمیایى هستیم، البته با واسطه. خیلى حال بهم زن است.
چندان که در کنفرانس خبرى ام گفتم آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودى به برنامه فعلى شان براى تجزیه سوریه، انهدام ایران و حتى فراتر از این، ویران کردن خاورمیانه ادامه مىدهند. اینها خیلى مخوف است ولى همگى دستاورد بازىاى است که از دوران بوش طرحریزى شد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از ۱۰ سال؛ الیور استون فیلم داستانی میسازد
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- عذرخواهی الیور استون از سازندگان «باربی»
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- فوت بازیگر فیلم «نجات سرباز رایان»/ تام سایزمور درگذشت
- الیور استون رئیس داوران جشنواره عربستان شد/ یک فیلم ایرانی در رقابت
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





