بهزاد فراهانی از انتشار نخستین کتاب خود در حوزه ادبیات داستانی خبر داد و گفت: برای نخستینبار اعلام میکنم که به تازگی پا را از ادبیات نمایشی فراتر گذاشته و به سمت ادبیات داستانی رفتهام و کتاب «پنجاه و پنج داستان کوتاه» را که شرح زندگی خودم از کودکی تا امروز است نوشتهام.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بهزاد فراهانی، بازیگر و نمایشنامهنویس با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» که توسط این سازمان برگزار شده است، گفت: کتاب «پنجاه و پنج داستان کوتاه»، نخستین کتابم در حوزه ادبیات داستانی را نوشتهام که خوب یا بد بودن آن باید توسط مخاطبان ارزیابی شود اما سعی کردم با این کتاب یادگار خوبی از خودم برای مردم به جای بگذارم که برگ سبزی است تفحه درویش.
او ادامه داد: هر انسان اهل ادب و فرهنگ، از کودکی کتاب را رفیق و همراه خود داشته است. به اعتقاد من، کتاب معلم بزرگ، نگهدار اسرار و رفیق مهربانی برای انسان است و اندیشیدن را به او می آموزد. اما همواره از این مهم غافل بودهایم و در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی فرهنگسازی نشده است.
او همچنین گفت: من کارمند قدیمی سازمان صداوسیما هستم. در طول سالها کار در این سازمان آنقدر که تبلیغ خوردنیها را دیدهام تبلیغ کتاب ندیدهام. شاید به ندرت برنامههایی برای کودکان با محوریت قصهخوانی برای آنها ساخته شده باشد.
این پیشکسوت هنرهای نمایشی سپس بیان کرد: متاسفانه ما مبلغان خوبی برای زبان و ادبیات فارسی نبوده و نیستیم، یادمان رفته صاحب چه کشوری هستیم. فراموش کردیم بزرگان ادبیات ایران با غیرت تلاش کردند تا زبان و ادبیات فارسی در این سرزمین باقی بماند و حال اینکه ما به عنوان میراثداران باید با ترغیب و ترویج کتاب و کتابخوانی برای ماندگار شدن داشتههای ایرانمان به ویژه برای نسل جوان تلاش کنیم.
فراهانی در ادامه گفت: زیباترین کتابی که در چند سال اخیر خواندهام «پیر پرنیاناندیش» نام دارد، کتابی درباره هوشنگ ابتهاج، شاعر زمانه، حافظ دوران و سایه ادبیات ایران. به نسل جوان و همنسلان خودم توصیه میکنم که این کتاب را مطالعه کنند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر همچنین خاطرنشان کرد: باید تمرین کتاب خواندن کنیم تا آثار نویسندگان در کتابخانهها خاک نخورد. وقتی به کتابفروشیهای جلو دانشگاه نگاه میکنم خستگی و غصهمندی را در چهره کارگران و ناشران خوب کشور میبینم و ناراحت میشوم، زیرا آنها افرادی هستند که برای فرهنگ میهن از جان مایه گذشتهاند. ولی متاسفانه کتاب مهجور مانده است و هر اندازه کتاب مهجور بماند انسان به ورطه سقوط و نابودی میافتد. در نهایت میخواهم بگویم هرکتابی که بخوانید خوب است و فقط کتاب بخوانید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- با رفع توقیف پس از ۳ سال؛ «مهمانی از کارائیب» برای اکران عمومی آماده میشود
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- افتتاحیه «آن دیگری» در فرانسه برگزار شد
- تکمیل گروه بازیگران «مهمانی از کارائیب»/ فیلمبرداری از نیمه گذشت
- بیوک میرزایی در نقش کاسترو به «مهمانی از کارائیب» آمد/ ویدئو
- شقایق و آذرخش فراهانی بازیگر «مهمانی از کارائیب» شدند
- «مهمانی از کارائیب» مقابل دوربین پورصمدی رفت
- رضا بابک اولین بازیگر «مهمانی از کارائیب»
- بهزاد فراهانی: تماشاگران فهیم تئاتر مهمترین اسپانسر اهالی تئاتر هستند
- بهزاد فراهانی «مهمانی از کارائیب» را میسازد
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- دیدار خانه تئاتریها با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس
- بهزاد فراهانی از مهدی فتحی میگوید/ هیچ بازیگری به قدر او به مردم نزدیک نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





