دویست و سی و هفتمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبههای بخارا به دیدار و گفتگو با همایون امامی، مستندساز، محقق، منتقد و استاد دانشگاه اختصاص دارد.
به گزارش سینماسینما، این نشست در ساعت نه و نیم صبح پنجشنبه بیست و سوم تیرماه ۱۴۰۱ با حضور آزاده بیزارگیتی، اُرد زند، مهرداد فراهانی و علی دهباشی در مدرسه فیلمسازی و پژوهشهای سینمایی هیلاج (به نشانی: خیابان ایرانشهر، کوچه سمندریان (مهاجر)، پلاک ۲۲) برگزار میشود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
همایون امامی (متولد ۱۳۳۳ ـ کرمانشاه) فارغالتحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشکده سینماتئاتر دانشگاه هنر است. پایاننامه ایشان، فیلم مستند «حکایت همچنان باقیست» و رساله نظری «بررسی ساختار دراماتیک در سینمای مستند» (۱۳۷۰) بود که به عنوان یکی از ده رساله تحصیلی برتر دو دهه پس از انقلاب اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.
از فعالیتهای او در حوزه فیلمسازی میتوان به فیلمهای «خوزستان سیل ۷۳» (۱۳۷۳)، «بچههای چایی بویی» (۱۳۷۵)، «چشم هزار چشمه» (۱۳۸۳)، «بیبی مراد» (۱۳۸۵)، «صادان صیدِ پره» (۱۳۹۱) و «دهکده پرملال» (۱۳۹۲) اشاره کرد. همچنین کتابهای «نقدی بر سیر تحولی گفتار در سینمای مستند ایران» (۱۳۸۰)، «یک عمر، یک عشق، یک راه: نقد و بررسی آثار مستند خسرو سینایی» (۱۳۸۲)، «نقدی بر قومپژوهی در سینمای مستند ایران» (۱۳۸۳)، «جستاری در گونهشناسی سینمای مستند ایران» (۱۳۸۴) و «پیشگامان سینمای مستند ایران» (در دست نگارش) ازجمله آثار پژوهشی ایشان در حوزه سینما است.
ریاست هیأت مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران (۱۳۸۲) و عضویت در هیأت انتخاب جشنوارههای مستند کیش (۱۳۷۸)، میراث مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر (۱۳۸۵)، جشنواره مهندسی آب (۱۳۸۶)، جشنواره بینالمللی فیلم شهر (۱۳۹۰) و… و نیز تدریس مستندسازی و عکاسی در دانشکدههای سوره، صدا و سیما، تربیت دبیر فنی و حرفهای دختران تهران، برگزاری کارگاههای مستندسازی تخصصی در شهرهای سمنان، ایلام، بم، یزد، سیمای مرکز دنا، چهارمحال بختیاری، فارس و… از دیگر فعالیتهای فرهنگی ایشان است.
این نشست در ساعت ۹:۳۰ صبح پنجشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ به صورت مستقیم از صفحه اینستاگرام به نشانی http://instagram.com/bukharamag پخش میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شقایق سوزان»؛ شصت سال از کوچ گذشت
- نمایش مستند «شقایق سوزان» با حضور همایون امامی
- بزرگداشت محمدرضا اصلانی و رونمایی از کتاب «اصلانی به روایت اصلانی»/ محمدرضا اصلانی: آنچه حاصل این سالهاست نه حاصل یک رنج بلکه حاصل یک جنگ عظیم اس
- از سیل سالهای تنهایی/ نقد همایون امامی بر فیلم «آب ما را خواهد برد» ساختهی محمد احسانی
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- در چهارمین شب از رویداد «سیستان؛ مشقت زیستن» مطرح شد: باید به حال مردم این زمان و سرزمین گریست
- نقد و بررسی دو فیلم از فرهاد ورهرام توسط انجمن صنفی کارگردانان مستند
- خانه روشن میشود چون یاد نامت میکنم/ به مناسبت سالروز درگذشت منوچهر طیاب
- مراسم نکوداشت منوچهر طیاب برگزار شد/ فیلمسازی از نسل عقلانیت
- «به شکوفهها، به باران، برسان سلام ما را»/ در رثای اکبر عالمی
- مسعود جان چرا با این عجله؟
- آه تابستان، چه شوم! چه وحشت انگیز!
- مراسم یادبود خسرو سینایی؛ بخش اول: حمید فرخنژاد و همایون امامی/ سینایی اصولش را زیر پا نگذاشت
- برای منوچهر عسگری نسب که شرف به جاه نفروخت و جلال را معنای جلیلی بخشید
- در حسرت قطار زمستانی/ یادداشت همایون امامی در رثای خسرو سینایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





