سینماسینما، محمد حقیقت: اولین فیلم بلند رسمی بهمن و بهرام ارک، بدون شک می تواند جایگاه ویژه ای در سینمای امروز ایران داشته باشد و کارگردانانی کاملا غیرمتعارف را به جشنواره های بین المللی معرفی کند.
این اثربرگرفته از افسانه ها و ترانه های عاشیق های آذربایجان، روایتگرزندگی (آراز) عاشقی بیقراراست که مغازه پوست فروشی دارد، اما دراثرعشق به مارال در پوست خود نمی گنجد، شعله های قلبش برای بدست آوردن معشوق ( مارال =آهو) تمامی باغ گردوی رقیبش (سید) را به آتش می کشد. سوزاندن وسوخته شدن در اینجا بعدی اسطوره ای/ افسانه به خود می گیرد. آتش گرفتن باغ درست موقعی رخ می دهد که در مراسمی سنتی – مذهبی، اهالی محل در روزهای عزا از شیرکربلا، درخواست کمک کرده اند تا بطور سمبلیک به یاری “نیکی” بیاید و ” شر” را از زمین بردارد.
داستان در چند خط به موازات هم پیش می رود، و عاشیق، نقال و آوازخوان قهوه خانه، با چه سوز وحالی همین داستان این دو دلداه و دیگر دلدادگان را برایمان نقل می کند؛ آن را با ساز و آواز خود همراهی می کند. جائی می خواند: ” گفته اند خون را با خون باید شست، و آراز، آتش را با آتش جبران می کند.”
داستان آنچنان پیچ در پیچ می شود، و هرچه می گذرد، لایه های هزارتوی آن بر تماشاگر برملاتر می شود طوری که علاقمند است ساعت ها و ساعت ها داستان ادامه پیدا کند. این چنین است که باید بارها فیلم را دید و بیشتر لذت برد.
برادران ارک که قبلا با فیلم درخشان کوتاه ( حیوان) دربخش سینه فونداسیون جشنواره کن، استعداد خوب خود را نشان داده بودند و توجه ها را جلب کرده بودند توانستند جایزه ارزشمندی از جشنواره کن بدست آورده و همچنین درسایرجشنواره ها جوایزی بدست آورند. آنها در فیلم “پوست” با میزانس بی نظیر خود به کمال نزدیک می شوند. ظرافت ها مینیاتوری در صحنه پردازی ها، دقت در بکاربردن کلمات، ودیالوگ نویسی فکرشده، فرم جذاب داستان روایت کردن آنها، بکاری گیری هوشمندانه لوکیشن ها و رنگ ها و نورپردازی ها، انتخاب خوب بازیگران محلی، همه وهمه از فیلم “پوست” اثری یکدست و قابل اهمیت پیش رو می گذارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران در جشنواره کارلوویواری/ ۹ فیلم در بخش مختص ایران نمایش داده میشود
- «پوست»؛ ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- معرفی برگزیدگان جشن حافظ
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- بهرام ارک مطرح کرد/ شرایط ناعادلانهای بر فرهنگ و هنر حاکم است
- مجوز نمایش سه فیلم سینمایی صادر شد
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- پروژه جدید برادران ارک چیست؟
- فیلم برادران ارک را چگونه بفهمیم؟/ نقدی بر فیلم پوست
- روز نهم/ فیلمهای اول؛ ناجی افسانهای شدند
- روز نهم جشنواره فیلم فجر با نمایش «دشمنان» و «پوست» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «پوست»/ جنزدگان
- کوتاه درباره فیلم «پوست»/ فضاسازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟