سینماسینما، محمد حقیقت: اولین فیلم بلند رسمی بهمن و بهرام ارک، بدون شک می تواند جایگاه ویژه ای در سینمای امروز ایران داشته باشد و کارگردانانی کاملا غیرمتعارف را به جشنواره های بین المللی معرفی کند.
این اثربرگرفته از افسانه ها و ترانه های عاشیق های آذربایجان، روایتگرزندگی (آراز) عاشقی بیقراراست که مغازه پوست فروشی دارد، اما دراثرعشق به مارال در پوست خود نمی گنجد، شعله های قلبش برای بدست آوردن معشوق ( مارال =آهو) تمامی باغ گردوی رقیبش (سید) را به آتش می کشد. سوزاندن وسوخته شدن در اینجا بعدی اسطوره ای/ افسانه به خود می گیرد. آتش گرفتن باغ درست موقعی رخ می دهد که در مراسمی سنتی – مذهبی، اهالی محل در روزهای عزا از شیرکربلا، درخواست کمک کرده اند تا بطور سمبلیک به یاری “نیکی” بیاید و ” شر” را از زمین بردارد.
داستان در چند خط به موازات هم پیش می رود، و عاشیق، نقال و آوازخوان قهوه خانه، با چه سوز وحالی همین داستان این دو دلداه و دیگر دلدادگان را برایمان نقل می کند؛ آن را با ساز و آواز خود همراهی می کند. جائی می خواند: ” گفته اند خون را با خون باید شست، و آراز، آتش را با آتش جبران می کند.”
داستان آنچنان پیچ در پیچ می شود، و هرچه می گذرد، لایه های هزارتوی آن بر تماشاگر برملاتر می شود طوری که علاقمند است ساعت ها و ساعت ها داستان ادامه پیدا کند. این چنین است که باید بارها فیلم را دید و بیشتر لذت برد.
برادران ارک که قبلا با فیلم درخشان کوتاه ( حیوان) دربخش سینه فونداسیون جشنواره کن، استعداد خوب خود را نشان داده بودند و توجه ها را جلب کرده بودند توانستند جایزه ارزشمندی از جشنواره کن بدست آورده و همچنین درسایرجشنواره ها جوایزی بدست آورند. آنها در فیلم “پوست” با میزانس بی نظیر خود به کمال نزدیک می شوند. ظرافت ها مینیاتوری در صحنه پردازی ها، دقت در بکاربردن کلمات، ودیالوگ نویسی فکرشده، فرم جذاب داستان روایت کردن آنها، بکاری گیری هوشمندانه لوکیشن ها و رنگ ها و نورپردازی ها، انتخاب خوب بازیگران محلی، همه وهمه از فیلم “پوست” اثری یکدست و قابل اهمیت پیش رو می گذارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران در جشنواره کارلوویواری/ ۹ فیلم در بخش مختص ایران نمایش داده میشود
- «پوست»؛ ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- معرفی برگزیدگان جشن حافظ
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- بهرام ارک مطرح کرد/ شرایط ناعادلانهای بر فرهنگ و هنر حاکم است
- مجوز نمایش سه فیلم سینمایی صادر شد
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- پروژه جدید برادران ارک چیست؟
- فیلم برادران ارک را چگونه بفهمیم؟/ نقدی بر فیلم پوست
- روز نهم/ فیلمهای اول؛ ناجی افسانهای شدند
- روز نهم جشنواره فیلم فجر با نمایش «دشمنان» و «پوست» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «پوست»/ جنزدگان
- کوتاه درباره فیلم «پوست»/ فضاسازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





