رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل روشنگریهایی که سریال «معمای شاه» انجام داده با آن مخالفتهای متعددی از سوی رسانههای خارجی و داخلی میشود، اتفاقی است که جزء امتیازات مجموعه محسوب میشود و نشان میدهد که در پرداختن به حقایق موفق عمل کرده است.
به گزارش سینما سینما ،حجتالاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با فاخر نامیدن سریال «معمای شاه» اظهار کرد: به نظرم این مجموعه کار ارزشمندی است که در آن تاریخ معاصر ما مد نظر قرار گرفته است؛ به همین دلیل نمیتوان این کار را با آثاری که به طور معمول در تلویزیون تولید میشود مقایسه کرد، البته این مجموعه با مخالفت برخی افراد مواجه شده که به نظرم دلیلش را باید در روشنگری «معمای شاه» جستجو کرد.
معمای شاه
وی افزود: منظورم از روشنگری این است که به دلیل افشاگری برخی مسائل و پشت پردهها، عدهای متضرر شوند؛ زیرا در آن زمان (قبل از انقلاب) زندگی کردهاند. برای همین برایشان قابل تحمل نیست که برخی مسائل افشا شود. با توجه به این موضوع جرئت و جسارت تهیهکننده و کارگردان را تحسین میکنم، چون با وجود اینکه میدانستند ممکن است با چه هجمههایی روبرو شوند باز هم قدم در این مسیر گذاشتند تا نسل جوان ما با بسیاری از ناگفتهها آشنا شوند.
حجم مخالفتها؛ نشان از موفقیت فیلم
رئیس فراکسیون قرآن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بازدیدی که اخیرا از پشت صحنه این سریال داشتم به کارگردان مجموعه متذکر شدم که مخالفتهای پیرامون کار نشان میدهد، آنها در انجام وظیفه خود موفق بودهاند؛ زیرا اگر کار ضعیف بود، مسلما این حجم مخالفتها با مجموعه صورت نمیگرفت.
معمای شاه
پژمانفر در پاسخ به این مطلب که نقدهای مطرح شده پیرامون این فیلم تنها از سوی مخالفان یا بیگانگان نیست، بهنحویکه برخی قشرهای مذهبی نیز به «معمای شاه» نقد وارد کردهاند، اینگونه جواب داد: صرف انتقاد کاری است که هر کسی میتواند آن را انجام دهد، اما اینکه تا چه حد این انتقادات منصفانه باشد بحثی است که باید پیرامون آن اندیشید. نکته دیگر اینکه من بسیاری از نقدها را در این حوزه رصد کردهام و دیدهام برخی از انتقادات از سوی کسانی مطرح میشود که شاید این کار را هنوز تماشا نکردهاند! این نکته را از اینجا دریافتم که در برخی نقدها به موضوعاتی اشاره میکنند که در سریال به هیچوجه به آن پرداخته نشده است.
معمای شاه کاری بیایراد نیست
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منظورم این نیست که سریال «معمای شاه» کاری بدون ایراد است؛ زیرا اگر من هم بخواهم میتوانم نقدهایی به مجموعه داشته باشم، اما اگر به طور کلی بخواهیم کار را ارزیابی کنیم متوجه خواهیم شد مجموعه، اثری فاخر و درخور توجه است. نکته دیگری که حتما به آن میبایست اشاره کنم این است که شاید بخشی از جامعه به دلیل هجمههای تبلیغاتی رسانههای غرب تصور کنند، اتفاقاتی که در دوره پهلوی اول و دوم رخ داده تماما بد نبوده، بلکه ممکن است در آن زمان نیز سازندگی صورت گرفته باشد. برای همین این افراد با دیدن «معمای شاه» تصور میکنند، اشارات فیلم خلاف واقع است، در صورتی که اگر تاریخ را به صورت دقیق مطالعه کنیم متوجه بسیاری از حقایق در آن خواهیم شد.
معمای شاه
پژمانفر در تکمیل سخنان خود بیان کرد: بهشخصه در حوزه تاریخ بهویژه تاریخ معاصر مطالعات بسیاری داشتهام. برای همین فکر میکنم اظهارنظرم در این حوزه بر ادله علمی استوار است. با این توضیح به چند نکته اشاره میکنم. وقتی از دوره پهلوی اول سخن گفته میشود یکی از خدمات آنها، احداث راهآهن است، درصورتی که این نکته مدنظر قرار نمیگیرد که دلیل این اتفاق چه بوده، آیا قرار بوده دولت یا عدهای خاص از آن بهره ببرند؟ راه آهن جنوب به شمال راهاندازی شد تا دستیابی قدرتهای بیگانه از جنوب به شمال امکانپذیر باشد. برای صدق گفتار خود هم به این مهم اشاره میکنم که راهآهن شرق به غرب هیچگاه در آن دوره مورد نظر نبود، چون منافع قدرتهای خاص در آن تأمین نمیشد. نمونه دیگر در این زمینه به بحث ایجاد دانشگاه بر میگردد که با اهداف خاص راهاندازی شد و نباید اینطور تصور کرد این اقدامات در راستای خدمت به ملت بوده است.
معماهای معاصر نیز پیگیری شود
پژمانفر در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: عدهای این نکته را بیان میکنند، چرا ما به جای پرداختن به معمای شاه که مربوط به سالهای پیش است به معماهایی که هماکنون در جامعه رخ میدهد نمیپردازیم؟ برای مثال اختلاسهای چند هزار میلیاردی را مد نظر قرار نمیدهیم؟ من با این نقدها موافقم، چون در زمان حال نیز معماهایی وجود دارد با این تفاوت که معماهایی دوران پهلوی تماما از سوی بیگانه هدایت میشد و منافع آن به جیب قدرتهای استعمارگر میرفت، اما مسائل امروزی، اتفاقاتی است که به دلیل اشتباهات فردی برخی افراد روی میدهد و ربطی به بیگانگان ندارد.
وی در انتهای سخنان خود تصریح کرد: به نظرم کارهایی نظیر «معمای شاه» باید تولید شود؛ همانطور که عرض شد اساسا رسالت سیماست که تاریخ گذشته را برای جوانان کشورمان بیان کند. همچنین باید شرایطی بهوجود آید تا با تولید کارهای مشابه، نقاط ضعف شناسایی شده تا در تولیدات بعدی شاهد اتفاقات بسیار بهتری باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این آهنگ جامجهانی بود یا تیتراژ معمای شاه۲/روایت روزنامه شهروند از استقبال منفی از آهنگ سالار عقیلی
- هژیرآزاد: ۱۳ میلیون از «معمای شاه» طلب دارم/ کسی در سازمان پاسخگو نیست
- محمدرضا ورزی: «ایراندخت» فضایی عاشقانه دارد/ وفاداری به تاریخ در «ستارخان»
- نام شهرک سینمایی «غزالی» تغییر میکند/ تصاویر
- شوخی با علاقه فاطمه معتمدآریا به بازی در نقش قمرالملوک وزیری
- عکس: حسن روحانی در سریال «معمای شاه»
- اعتراف ورزی: «معمای شاه» را بینقص نمیدانم
- بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون درگذشت
- فرح بخش: «معمای شاه» تنها سریالی است که به خانوادهام توصیه کردم حتما ببینند
- رئیس حوزه هنری: بخشی از هجمه ها به رسانه ملی را فرح پهلوی مدیریت می کند
- یک روز در خانه با صداوسیما !/ طنز
- دعوت از فریال برای حضور در سریال معمای شاه!
- ازتعلیقهای هیچکاکی توپولوف تاخوانندگان لس آنجلسی معمای شاه/طنز آیدین سیارسریع
- بازیگر «معمای شاه» دچار سکته مغزی شد
- نظرات جدید حسام نواب صفوی درباره الویس پریسلی!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





