تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۲۰:۵۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 139853

در پی درگذشت خسرو سینایی پیام های تسلیت از سوی مدیران فرهنگی کشور منتشر شد که در زیر می‌خوانید:

به گزارش سینماسینما، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در توییتی نوشت: «سینمای ایران داغدار یکی از بزرگان خود شد؛ صاحب‌ْسبکی نجیب و شریف که از موفقیت‌های شاگردانش لذت می‌برد. جای خسرو سینایی شاید هرگز پر نشود. روحش قرین آرامش.»

پیام تسلیت خانه سینما

باورمان نمی شود که خسرو سینایی رفته باشد ، اوئی که بودنش را حک کرده بود بر وجودمان. ناباورانه باید به یکدیگر تسلی دهیم و در فراغش سوگواری کنیم. اعلام نبودنش نه تنها اهالی سینمای این مرز و بوم که سینماگران بسیاری را در این جهان پهناور در ماتم فرو خواهد برد.

خانه سینما با نهایت تاسف و تاثر برنامه های وداع با او را گزارش خواهد کرد.

پیام تسلیت علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی 

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکسی اختصاصی نوشت:

استاد خسرو سینایی امروز دارفانی را وداع گفت و سینمای ایران شخصیتی ارزشمند و به یاد ماندنی را از دست داد. یکی از آرزوهای سینایی که متاسفانه تحقق پیدا نکرد، ساخت فیلم سینمایی قطار زمستانی بود .

سال ۹۳ که به بنیاد سینمایی فارابی آمدم، مکاتبات داخلی و خارجی درباره ساخت این پروژه مشترک بین ایران و لهستان را مطالعه کردم و بعد از آن در چندین جلسه حضوری و گفتگوهای تلفنی با استاد سینایی برای اجرایی شدن پروژه همفکری کردیم.

خسرو سینایی دو سال پیش ، در بازگشت از سفر لهستان به دیدنم آمد با آن دقت و کرامت و لطف همیشگی، و خبر از استقبال لهستانی ها برای مشارکت در تولید مشترک این فیلم داد، موضوعی که ما در بنیاد سینمایی فارابی از آن بطور جدی استقبال کردیم و چند وقت بعد از تهیه کننده لهستانی دعوت کردیم تا به ایران سفر کند، تهیه کننده ایرانی هم انتخاب شد و در کنار تهیه کننده لهستانی به دیدن لوکیشن های فیلم در تهران و اصفهان و بندر انزلی رفتند.

این عکس به تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ و پس از جلسه ای سه ساعته ثبت شده است که در خصوص بررسی ابعاد فنی و حقوقی تولید مشترک فیلم سینمایی قطار زمستانی با حضور استاد سینایی و تهیه کننده لهستانی «آرتور پتروفسکی» در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

فیلمی که قرار بود با سهم شراکت ۵۱ درصدی ایران و ۴۹ درصدی لهستان تولید شود اما متاسفانه به رغم پیگیری های استاد سینایی، تهیه کننده ایرانی و بنیاد فارابی اراده ای جدی از سوی تهیه کننده لهستانی برای مشارکت در تولید ندیدیم.

هزاران هزار افسوس که سینمای ما از ثبت آرزوی استاد محروم ماند.

پیام تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان 

متن پیام مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر بدین شرح است:

“خسرو سینایی معمار، آهنگساز، نویسنده و کارگردان. درباره کدام‌یک باید سخن گفت؟ سینایی آهنگساز یا پایه‌گذار سینمای تجربی ایران؟ سرپرست بخش آکاردئون کنسرواتوار وین، سینایی انیمیشن‌ساز یا نویسنده‌ و مترجم؟
خسرو سینایی با کارنامه‌ای پربار شامل بیست‌ودو فیلم مستند، نه فیلم پرتره، هشت فیلم داستانی کوتاه، هفت فیلم سینمایی، شانزده اثر موسیقی فیلم، شش کتاب تألیفی و چهارکتاب ترجمه یکی از درخشان‌ترین چهره‌های فرهنگی و هنری این مرزوبوم به شمار می‌آید.
سینایی از سال ۱۳۴۶ تا امروز با کسب جوایز بین‌المللی برای هنر این خاک افتخارآفرینی کرد. کسی که همواره به صلح می‌اندیشید و این صلح‌اندیشی در همه آثار او نمود پیدا می‌کرد. از فیلم‌های داستانی و مستندش گرفته و حتی شعرها و ترجمه‌هایش.
اهمیت سینایی در سینما قابل‌بیان نیست. در اهمیت او همین کافی‌ست که سهراب شهید ثالث یکی از معتبرترین کارگردانان ایرانی کار خود را با دستیاری و بازیگری برای خسرو سینایی آغاز کرد. بسیاری از شخصیت‌های هنری ایران همچون حسین یاوری، جناب دماوندی، حاج مصورالملکی و … با مستند پرتره‌های او به ما معرفی شدند. کیست که نواهای خوش‌آهنگ او در «سفر به تاریخ، مرثیه گمشده، عروس آتش» و دیگر فیلم‌هایش را فراموش کرده باشد؟ و ترجمه‌ی درخشان او از سیاحت‌نامه‌ی آرمین وامبری در ایران که از زبان آلمانی ترجمه کرده بودند.

امروز هنر ایران، هنرمندی را از دست داد که جای خالی‌اش به‌هیچ‌وجه پر نخواهد شد.
درگذشت این استاد بزرگ این هنرمند گرانقدروانسان شریف را به جامعه‌ی هنری ایران تسلیت می‌گویم.

مجید رجبی معمار
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران”

پیام تسلیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

متن پیام تسلیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی: با نهایت تاسف و تاثر به اطلاع می‌رساند، استاد خسرو سینایی فیلمساز مؤلف سینمای ایران به علت عفونت ریه و مبتلا شدن به ویروس کرونا، ساعتی پیش در بیمارستان امیراعلم تهران جان به جان آفرین سپرد.

مدیرعامل، معاونین، مدیران و کارکنان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این مصیبت بزرگ را به خانواده محترم سینایی و جامعه‌ی سینمای فرهنگی و مستند ایران تسلیت گفته، برای روح بلند آن سفرکرده غفران واسعه‌ی الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایند.
آخرین حضور خسرو خان سینایی در محافل هنری، به مراسم بزرگداشت بزرگان سینمای مستند منوچهر طیاب و احمد ضابطی‌جهرمی در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برمی‌گردد که با حضور در این رویداد، به تقدیر از این عزیزان پرداخت.

پیام تسلیت مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت 

متن پیام تسلیت سید محمد طباطبائی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای ارزشیابی هنرمندان به این شرح است:

درگذشت هنرمند پیشکسوت سینما؛ جناب خسرو سینایی اندوهی مضاعف بر جان هنر نهاد. جانی که هنوز غم درگذشت هنرمندان دیگری را در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بر دل دارد. زنده‌یاد سینایی هنرمندی صاحب اندیشه در عرصه سینما بود و اندیشه‌اش را در ساختار سینما ارائه کرد. او در سینما همواره جانب حقیقت را رعایت می‌کرد و از مسیر پژوهش سعی برای کشف حقیقت و ارائه آن در قالب فیلم تلاش می‌کرد. زنده یاد خسرو سینایی یک سینماگر به معنای کامل کلمه بود چه اینکه در حوزه‌های گوناگون این عرصه دستی بر آتش داشت. او گرچه در غربت جانکاه این روزها با دنیای فانی وداع کرد اما به سمت نور رفت. درگذشت این سینماگر عزیز و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت را به خانواده محترم ایشان و نیز به هنرمندان به ویژه به هنرمندان عرصه سینما تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کنم.

پیام تسلیت دبیرخانه جشنواره وارش

دبیر خانه جشنواره بین المللی فیلم وارش در پیامی، درگذشت خسرو سینایی فیلمساز مازندرانی سینمای ایران را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: خبر درگذشت استادخسرو سینایی بسیارحزن‌انگیز و دردناک است.
او تمام عمر به تاریخِ پرشکوهش عشق ورزید و دیگران را نیز به همین راه فراخواند.
سینایی‌ در تمام دوران حیاتش برای هنر ایران معنا و نشانه به یادگار گذاشت.
او “مثل یک قصه” “در کوچه های عشق” “مرثیه گمشده ” را به تصویر کشید و ” عروس آتش” را تا همیشه در ذهن های ما به یادبود گذاشت.
او با آثارش برای مردم سرزمینش عشق و زندگی ساخت وتاریخ را با هنر خود در حافظه های بسیاری ثبت کرد.

صدای ساز استاد سینایی از کنسرواتوار وین تا کوچه های وطنش در یادها و خاطره ها به یادگار مانده است.
در سینمای سینایی تپش قلبی را می‌توان شنید که برای آزادی و انسان دوستی می‌تپید.

او ترجمه‌ی صادق و راستین زمانه خود بود و تعهدش به آرمانهای مردم، از او خاطره ای مانا و همیشگی و باشکوه به حافظه هنر ایران زمین هدیه کرده است.

دبیرخانه جشنواره وارش درگذشت استاد خسرو سینایی عضو پیشین شورای سیاستگذاری وارش را، به جامعۀهنری و خانواده ارجمند این استاد عزیز صمیمانه و با اندوه بسیار تسلیت گفته و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل خواهان است.

به گزارش سینماسینما، سینماگران در صفحات مجازی خود یاد خسرو سینایی را گرامی داشتند. بهرام بیضایی نیز با انتشار تصویر زیر یاد سینایی را گرامی داشت.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها