شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی را به مناسبت برگزاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی به مناسبت نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، پیامی را بدین شرح منتشر کرد: «اکبر رادی ستاره درخشان ادبیات نمایشی ایران با آثار ماندگار و با هویت خود همیشه ماندگار است. اینک که چند سال از کوچ این هنرمند فرهیخته میگذرد ادبیات نمایشی ما و جامعه هنرمندان تئاتر بیشتر از هر زمان دیگر ارزش و اهمیت این نویسنده متواضع و با اصالت را درک میکنند. پویایی و زنده بودن نمایشنامههای باشکوه اکبر رادی با شخصیتهای ایرانی، نشان دهنده فرهنگ و رفتار و باور مردمان این سرزمین است.

برگزاری نخستین جشنواره اکبر رادی، فرصت شایستهای است تا جایگاه و ارزش و اهمیت این نویسنده نامدار هویدا شود. این رخداد به همت هنرمندان و علاقهمندان آن نویسنده، یک اتفاق ارزشمند و باشکوه و با نتایج درخشان خواهد بود. در میان این گروه پرتلاش حمیدهبانو عنقا، همراه دیرآشنای رادی قرار دارد و برآنند تا با اهدافی چون تقویت بنیان نمایشنامهنویسی ایران، ژرفنگری در آثار و اندیشههای رادی و ارج نهادن یا بهتر شناختن استعدادهای جدید تئاتر گام بردارند.
رادی بر این باور بود که شالوده نمایشنامه، شخصیت است و شخصیت، بیش از هر مولفه دیگر، در سخن ظهور و بروز مییابد و لذا صحنه بیگفتگو، نهایتا به جستوخیز و تقلاهایی منجر میشود که ارتباطی با هنر گرانقدر تئاتر ندارد. به باور رادی شیرازه و قلب و مغز هنر تئاتر، همانا نمایشنامه است و تلاش برای نادیده گرفتن یا خفیف جلوه دادن آن، اندیشه را از تئاتر سلب خواهد کرد. مضمون تمامی نمایشنامههای رادی، ستایش شرافت انسانی و شایستهسالاری است. سپاسگزار هنرمندانی هستیم که قدردانی از نمایشنامهنویسی را که به وجدان و عدالت باور داشت، از یاد نمیبرند.»
*پیش فروش اینترنتی «بازی رویداد فی» آغاز شد
پیش فروش اینترنتی «بازی-رویداد فی» به طراحی و کارگردانی آناهیتا از امروز در سایت تیوال آغاز شد.
این بازی رویداد از ۱۹ دی در تماشاخانه روبه اجرا میشود.
بازی-رویداد چیست؟ فضایی طراحی شده که در آن نمایشی اتفاق نمیافتد. پرفورمنسی اجرا نمیشود.تماشاگری وجود ندارد و این شکل جدیدی از کنشگری خواهد بود.همه چیز چیده شده تا با حضور شرکت کنندگان شکل گیرد.
در این بازی-رویداد تقابل تقدیر و تصادف به پرسش گرفته خواهد شد. در هر نوبت تنها ۱۰ نفر فرصت تجربه زیستی در کنار یکدیگر را پیدا خواهند کرد تا با گذر از تفاوتهایشان به ریتمی واحد دست پیدا کنند.
آناهیتا قرچه،فرامرز احمدی (هدایتگران)، حسام افسری (پرفورمر موسیقی)، محمدمهدی صداقت (پرفورمر نقاشی) هستند. «بازی-رویداد فی» به طراحی و کارگردانی آناهیتا قرچه از ۱۹ تا ۲۸ دی در دو نوبت ۱۸ و ۱۹ درچهارراه ولیعصر،بن بست کیانپور،پلاک ۷،عمارت روبرو اجرا می شود و علاقه مندان میتوانند برای تهییه بلیط به سایت تیوال به آدرس www.tiwall.com/theater/phi/t مراجعه نمایند.
*نقد و بررسی «کارداجین» در دوشنبههای نقد تئاتر
در برنامه «دوشنبههای نقد تئاتر» روز دوشنبه ۱۷ دی نمایش «کارداجین» نوشته و کار محمد میرعلی اکبری، پس از اجرا توسط ۲ منتقد کانون ملی منتقدان تئاتر ایران نقد و بررسی می شود.
این نمایش به مدت ۸۰ دقیقه از ساعت ۲۰:۱۵ در سالن شماره ۲ مهرگان اجرا میشود که پس از پایان اجرا، رضا آشفته و هومن نجفیان درباره این نمایش نقد و نظرشان را در گفتگو با عوامل نمایش ارایه میکنند.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: «کارداجین» به معنی کشتن یا مصدوم کردن شخصی با ضربات کارد است. ایرج بعد از ۱۰ سال به محله قدیمیاش در حاشیه شهر بر میگردد.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- آثار پذیرفته شده بخش رقابت صحنهای تئاتر فجر اعلام شد
- تصویری روشن از آدمهای روزگار سپری شده!/ نگاهی به نمایش «پایینِ گذر سقاخانه»
- با حکم هادی حجازیفر؛ هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد
- داستان زیرگذر/ نگاهی به نمایش «پایین، گذر سقاخانه»
- معرفی هیات داوران دو بخش جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان
- فروپاشی یک خانه پوشالی
- آیین تکریم مدیر سابق تئاترشهر و معارفه سرپرست جدید این مجموعه برگزار شد
- پیگیری وزارت ارشاد برای لغو کسر مالیات بر ارزش افزوده از گروههای تئاتری
- امیدواری مدیر کل هنرهای نمایشی برای بازگشایی تماشاخانهها
- مدیر کل جدید مرکز هنرهای نمایشی معرفی شد
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد/ هنوز پاسخی به استعفای کرمی داده نشده
- جزئیات توقف اجرای نمایشها و جبران ضرر گروههای تئاتری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





