سینماسینما، محسن جعفری راد:مادر قلب اتمی دو نیمه متفاوت دارد. نیمه اول واجد فضاسازی سرخوشانه، جذاب و فانتزی است ، با رویکردی جدید نسبت به طبقه ای که نسل جوانش را کمتر از طریق روایت های سینمایی می شناسیم. علی احمد زاده در امتداد فیلم مهمونی کامی ، به ابعاد مختلف این نسل ماجراجو و کنجکاوبرانگیز وارد شده و مخاطب را به دل یک سفر در شب به ظاهر آرام اما در اصل آماده طوفان تهران می برد.
یکی از برگ برنده های فیلم ترکیب بازیگران آن است که روی کاغذ هم جذاب جلوه می کند و در عمل هم با بازی های قابل قبولی رو به رو هستیم. غیر از پگاه آهنگرانی که سالهاست یک شمایل شیدا و بحلول گونه را تکرار می کند،بقیه بازی های خوبی ارایه کرده اند، به خصوص ترانه علیدوستی و مهرداد صدیقیان که انتظارات را برآورده کرده اند. علیدوستی از پرسونای زن معصوم و راز آلود خارج شده و همانند فیلم پذیرایی ساده با چهره ای چندوجهی رو به رو هستیم که به دنبال سهم و حق و لذت و هویت خودش از شب های تهران است. مهرداد صدیقیان هم به کلکسیون نقش های متفاوتش اضافه کرده. بعد از جوان رزمنده اتوبوس شب،نوجوان عاصی عصر جمعه ، مبارز انقلابی ماجرای نیمروز و … حالا در قد و قامت جوانی سرخوش و شیدا و خوش گذران ظاهر شده که توانسته شناسنامه ای قابل توجه از انگیزه های شخصیت ارایه کند.
یکی از نقاط قوت فیلم شوخی های جذاب آن با تابوهای اجتماعی است که انگار همین شوخی ها چند سال فیلم را به محاق برده بود. شوخی هایی که کاملا با جهان بینی شخصیت ها تناسب دارد و به عنوان کاتالیزوری برای روایت عمل می کند. از جمله شوخی با پلیس که کمتر به این شکل تاپیش از این تجربه شده است.
اما هر چه به اواسط فیلم نزدیک می شویم ، پراکنده گویی و لحن پرگسست، امکان همذات پنداری مخاطب را سلب می کند.
اضافه شدن ایده هایی که به هیچ وجه به غنای روایت اضافه نمی کنند از جمله ماجرای انرژی هسنه ای باعث شده که فیلم حال و هوایی باری به هرجهت پیدا کند.
در سینمای ایران، پرسه در شب های تهران در چند فیلم مورد واکاوی قرار گرفته از جمله شاخص ترین آنها فیلم اسب حیوان نجیبی است که کلکسیونی از آدمهای ناهنجار را گرد هم آورده بود و در نیمه اول فضاسازی ابزورد و در عین حال فانتزی تلخ و نیش داری داشت اما در نیمه دوم تمام کاشت ها به حال خود رها شدند و نتوانستند به برداشت مناسبی ختم شوند. در اینجا هم کاشت هایی که پتانسیل بالایی برای جذاب شدن داشتند در نیمه دوم هدر می روند.به نظر می رسد در این روایت های شبانه، فیلمسازان مبهوت و مقهور پتانسیل بالای شب تهران برای معناآفرینی شده اند. در واقع مادر قلب اتمی به خاطر پراکنده گویی و ایده های بی سرانجام و الکن در نیمه دوم نمی تواند به فیلمی خیلی خوب بدل شود.
اما با وجود این ضعف ها،تماشای مادر قلب اتمی توصیه می شود. فیلمی که در سینمای تک ژانر ایران که همه سندروم فرهادی پیدا کرده اند،مانند هوایی تازه عمل می کند و سعی کرده هم ایده مرکزی جسورانه ای را برای تعریف داستان انتخاب کند و هم در اجرا با ترکیب بازیگران جالب توجه و فرم بصری تجربه گرایانه و در خدمت مفاهیم مد نظر در روایت، سکانس هایی ملموس و چند لایه ای خلق کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گشت ارشاد فکری در سینما/ بیانیه کانون کارگردانان سینما در واکنش به حمله به خانه کارگردان جوان
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- پخش مسابقه «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار از امشب
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- معرفی برندگان جشنواره لوکارنو/ یوزپلنگ طلایی به کارگردان ایرانی رسید
- هممسیر، با عشق و حرمان/ نگاهی به فیلم «تصور»
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سوریایی کردن مهمترین رخداد سینمایی در ایران/ چند نکته درباره چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





