بیل اوکلی از نویسندگان کارتون «سیمپسونها»، سوتعبیرها از اپیزودهای قدیمی این مجموعه برای گسترش توهم درباره ویروس کرونا را چندشآور خواند.
به گزارش سینماسینما، به نقل از هالیوود، مجموعه کارتونی «سیمپسونها» هر از چند گاهی به خاطر آنچه پیشگویی آینده خوانده میشود به سرتیتر خبرگزاریهای جهان و نقل محافل تبدیل میشود، اما یکی از نویسندگان این مجموعه موافق این موضوع نیست و آخرین مورد از این توجهات را «وحشتناک» و «چندشآور» توصیف کرد.
ماجرا به یکی از اپیزودهای مجموعه سیمپسونها بازمیگردد که با نام «مارج در زنجیر» در تاریخ ۶ می سال ۱۹۹۳ روی آنتن رفت. این قسمت، بیست و چهارمین اپیزود از فصل چهارم این مجموعه کارتونی کمپانی فاکس به حساب میآید و موضوع آن حول ماجرای دستگیری کاراکتر مارج به خاطر سرقتی سهوی از فروشگاه در هنگام خرید مایحتاج برای خانواده مریض خود، میگردد. در این قسمت سیمپسونها به خاطر آنچه «آنفلوآنرای اوزاکایی» خوانده میشود بیمار شدهاند.
دلیل این مریضی به کارخانهای در ژاپن بازمیگردد. یکی از کارگران بیمار درون جعبههایی که قرار است به آمریکا و شهر اسپرینگفیلد حمل شوند، سرفه میکند و ویروسها تا ۸ هفته بعد که این محموله به محل زندگی سیمپسونها میرسد، زنده میمانند.
بیل اوکلی از نویسندگان این اپیزود در گفتگو با هالیوودریپورتر گفت: سالها بود که موضوع این قسمت را فراموش کرده بودم تا آن که متوجه برخی شوخیها و ارجاعات از این اپیزود در فضای مجازی شدم، آن هم در حالی که اسم آن از «آنفلوآنرای اوزاکایی» به «ویروس کرونا» تغییر داده شده بود. در حقیقت ترولهای اینترنتی در واکنش به شیوع همه جانبه کرونا، از این اپیزود بهرهبرداریهای نژادپرستانه کردهاند.
وی افزود: من نمیخواهم از این کارتون بهرهبرداریهای این چنین زشت و شنیع شود. شوخیهایی که باعث میشود عدهای فکر کنند ویروس کرونا یک نقشه آسیایی است. استفاده از این موضوع برای نکوهش آسیا چندشآور است.
نویسنده کارتون سیمپسونها درباره قصه این اپیزود خاص توضیح داد: ایده اصلی، دستگیری و به زندان رفتن کاراکتر مارج بود. اینکه او چطور سر از زندان دربیاورد به عهده ما سپرده شد و ما با الهام از ماجرای آنفلوآنزای هنگکنگی که در سال ۱۹۶۸ رخ داد و من در کودکی آن را در اخبار دیده بودم یک شوخی سرهم کردیم تا نشان دهیم بیماری چطور به آنجا رسیده است.
وی افزود: ما به غیرمعقولانهترین و مضحکترین شکل ممکن نشان دادیم که یک نفر روی جعبهها سرفه میکند و ویروسها ۶ تا ۸ هفته درون آن زنده میمانند. این یک کارتون بود و برای همین ما آن را از قصد احمقانه و غیرترسناک کردیم تا هیچ بهرهبرداری بدی از آن نشود. برای همین بود که حتی ویروسها شبیه کاراکتر کارتونی طراحی شدند و به غیر واقعیترین شکل ممکن رفتار میکردند. در یک مورد ابری از ویروسها برای گذر از خیابان، پشت چراغ قرمز میایستند و دستهای دیگر با سبز شدن چراغ از خیابان رد میشوند!
اوکلی در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: درباره سیمپسونها و پیشبینی آینده توسط آن بیش از اندازه غلو شده است. غلوهایی که در بعضی موارد مانند خریداری شدن فاکس قرن بیستم توسط دیزنی، با مزه بودند و دستهای بزرگتر که با نیت بد و آسیبرسان مطرح شدهاند. موارد اندکی از پیشبینی آینده در این مجموعه وجود دارد، اما اکثر مواردی که این روزها مطرح میشوند در حقیقت تصادفی هستند، چرا که این مجموعه آن قدر قدمت دارد که در طول پخش آن تاریخ تکرار میشود. آن چیزی که ما میدانیم این است که اکثر اپیزودهای این مجموعه کارتونی از وقایع دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ میلادی الهام گرفتهاند.
پخش مجموعه کارتونی «سیمپسونها» از ۱۷ دسامبر ۱۹۸۹ آغاز شده و هماکنون با در اختیار داشتن رکورد طولانیترین مجموعه آمریکایی در فصل ۳۱ خود به سر میبرد.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





