
امروزه بعد از گذشت نزدیک به ۸۰ سال در همه جای دنیا و ازجمله در کشور ما تبلیغات تلویزیونی از تاثیر گذارترین انواع تبلیغات به حساب می آید. تاثیری که می تواند روی انواع کسب و کار تاثیری جدی داشته باشد.
تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می شود، بدلیل ارتباط موثر با مخاطب و انتقال بهتر پیام تبلیغ، تاثیر بسزایی بر رفتار مشتریان می گذارد و با این اوصاف در اغلب کشورها سینما یکی از پروپاقرص ترین مشتری های تلویزیون است که اتفاقا بخش عمده ای از هزینه های این رسانه را تامین می کند.در کشور ما البته این رابطه معکوس است و در تعامل میان رسانه ملی و سینما سهم حمایت و کمک تلویزیون بیشتر از سینماست.
اساسا حالا بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ، بسیاری از ظرفیت ها که در ادارات و ارگان ها و نهادهای مختلف بوجود آمده به واسطه سال ها تلاش چندین ساله مدیران و کارکنان آنجا به مزیت هایی محبوب و پرطرفدار برای عموم مردم بدل شده اند. ظرفیت هایی که یک مصداقش ارائه خدمات در بستر رسانه هاست و از میان رسانه ها نیز شاید سهم هیچکدام به اندازه رسانه ملی نباشد. یعنی حالا صداوسیما با تمام تبلیغات مغرضانه به اندازه ای محبوبیت یافته که خیلی ها حاضرند برای حضورکوتاهی در این رسانه هزینه زیادی پرداخت کنند. هزینه ای که طبعا به دلیل کمیت زیاد مخاطبان رسانه ملی، موجب بازگشت چندبرابر آن هزینه به صاحبان آثارخواهد شد.
شاید دو سه سال پیش وقتی شبکه های فارسی زبان خارجی شروع به پهن کردن سفره های رنگارنگ برای سینماگران کردند معلوم شد ظرفیت تبلیغ از رسانه ملی تا چه اندازه محبوب و پرطرفدار است. وقتی اغلب کارگردان هایی که تبلیغ فیلمشان را به شبکه های ماهواره ای داده بودند دلیل این کارشان را نداشتن امکان پخش از رسانه ملی می دانستند. این در حالی است که همه جای دنیا نحوه برخورد با فیلم (به این دلیل که هنر-صنعت محسوب می شود) دقیقا شبیه کالاهای تجاری است و این رویه صداوسیما کاری غیرمنطقی یا غیرعرفی نبوده است. با این همه همین ماجرا اما باعث شد تا رسانه ملی یکبار دیگر در قوانین مربوط به تبلیغ فیلم بازنگری کند و با نگاهی کاملا حمایتی و نه تجاری برای کمک به سینمای نحیف ایران وارد گود شود.
شاید به دنبال همین رویکرد صادقانه بود که از حدود یکسال پیش صداوسیما بستری جدی تر از قبل برای تبلیغ فیلم های سینمایی فراهم کرد و با یک بسته تشویقی موفق شد در این زمینه میدان را از شبکه های فارسی زبان خارجی گرفته و برنده این زمین شود. بسته تشویقی ای که در آن مواردی ازجمله اختصاص تیزرهای رایگان به فیلم ها، ارائه تیزرهای پیش از پخش(پره-رول) ، برخورد کاملا متفاوت با فیلم در قیاس با محصولات تجاری و افزایش زمان تبلیغ تیزرها و همچنین پرهیز از اعمال تغییرات سلیقه ای وجود دارد. صدا و سیما حتی به فیلمی هم که بعد از چند سال توقیف، با شرایط خاص مجوز اکران گرفته مجال داد تا ثابت کند هدفش کمک به کلیت سینماست و نه تنها مراقبت و حمایت از نوعی نگاه در این زمینه. این روزها سینما و تلویزیون ایران در حال تجربه کردن فضایی تازه است. فضایی که قرار است در آن سینما و تلویزیون با سنجه ای نو وارد گود شوند و با عیار صداقت بسنجند
*شورای سردبیری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش سوم ایلیا محمدی نیا و شهرام اشرف ابیانه
- نه برای آن کسی عصبانی شد و نه برای این کسی آشغال در خیابان ریخت! / نگاهی به توقیف فیلم ها در دهه اخیر
- فرمان آرا :می گفتند دلم می خواد نشان می دهد که همه ایران افسردهاند
- صبر ایوب/یادداشتی از سید عبدالجواد موسوی
- علیرضا رضا داد :استقبال کم از فیلمهای مجیدی و درمیشیان تعجب برانگیز است
- اعتراض کارگردان «عصبانی نیستم» به توقف تیزرهای فیلمش
- اکران کمدی «به وقت خماری» بعد از «عصبانی نیستم»
- حضور نوید محمدزاده و درمیشیان در اکران مردمی شیراز
- واکنش رضا داود نژاد به حوادث کازرون و اشاره به فیلم عصبانی نیستم
- واکنش یک روانشناس به فیلم درمیشیان «عصبانی نیستم» چرا و چگونه؟
- واکنش جعفر پناهی به اکران فیلم عصبانی نیستم
- اکران فیلمهای مجیدی و درمیشیان تخلف نیست
- اکران دوم بهار مشخص شد/ پس از کش و قوسهای زیاد، عصبانی نیستم اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





