
آرامه اعتمادی منتقد سینما در اینستاگرام خود نوشت :پس از اظهارات شفاف ابراهیم داروغهزاده در برنامهای تلویزیونی، تیترهای رسانهها بار دیگر میگویند؛ ابراهیم حاتمیکیا تمایل ندارد گزارش یک جشن اکران شود!
این عدم میل او برای اکران فیلمش شاید هوشمندانهترین بازی و تصمیم او در دهه گذشته است. به همین دلیل هم تا به حال تلاشی آشکار و عیان برای رفع توقیف این فیلم نکرده است، اگر فیلمش در کنار مردم قرار میگرفت، او هم مثل خیلی دیگر از کسانی که فریاد سر میدادند، بلندگویش را دستش میگرفت و از توقیف ناعادلانه اثرش میگفت. بهخصوص که در سالهای اخیر ثابت کرده است، میتواند بدون توجه به شرایط و موقعیت، فریادهای همیشه معترضانهاش را روانه کند. اصلا برایش مناسبات و چهارچوبهای رسمی اهمیتی ندارد، او معمولا در حال غر و لند کردن است.
کارگردانِ معترض سینمای ایران، حالا این بار با یک جمله ساده خودش را راحت میکند و میگوید: «شرمم میآید و خجالت میکشم که جلوی پخش فیلم گزارش یک جشن را گرفتند و افتخار نمیکنم که در جمهوری اسلامی فیلمی ساختهام که اکران نشده است.»
اما #حاتمی_کیا این حرف را زمانی که ۵ سال از توقیف به رنگ ارغوان میگذشت، نگفت. در مقابل، نامهای به وزیر اطلاعات وقت نوشت و عنوان کرد «نگرانیهای این وزارتخانه در مورد مسائل مطرحشده در فیلم را درک و برای حفظ آرامش از اکران آن صرف نظر میکنم.» و کمی بعد هاشمیرفسنجانی و حسن روحانی را واسطه کرد تا به صدور مجوز اکران کمک کنند و بالاخره پس از ۵ سال در سال ۸۸ هم موفق شد.
طبیعیست که او درباره گزارش یک جشن، ترجیح دهد گوشهای بایستد و تا شاید دیگران و حتی خودش هم فراموش کنند که کارگردان این اثر بوده. هوشمندی حاتمیکیا در این است که خوب میداند فیلمی مثل گزارش یک جشن روایتی از جشنی است که بهدلیل نوع قصهگویی احتمالا سبب خیل اعتراضها، انتقادات و احیانا تهمتها به او میشود که نه آن ایام و نه امروز، با شرایط روز جامعه سازگار نبوده و نیست، پس بهتر است این فیلم فعلا در کمد بماند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- داوری سه ایرانی در جایزه مستقل جشنواره پالم اسپرینگز
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





