آرامه اعتمادی منتقد سینما در اینستاگرام خود نوشت :پس از اظهارات شفاف ابراهیم داروغهزاده در برنامهای تلویزیونی، تیترهای رسانهها بار دیگر میگویند؛ ابراهیم حاتمیکیا تمایل ندارد گزارش یک جشن اکران شود!
این عدم میل او برای اکران فیلمش شاید هوشمندانهترین بازی و تصمیم او در دهه گذشته است. به همین دلیل هم تا به حال تلاشی آشکار و عیان برای رفع توقیف این فیلم نکرده است، اگر فیلمش در کنار مردم قرار میگرفت، او هم مثل خیلی دیگر از کسانی که فریاد سر میدادند، بلندگویش را دستش میگرفت و از توقیف ناعادلانه اثرش میگفت. بهخصوص که در سالهای اخیر ثابت کرده است، میتواند بدون توجه به شرایط و موقعیت، فریادهای همیشه معترضانهاش را روانه کند. اصلا برایش مناسبات و چهارچوبهای رسمی اهمیتی ندارد، او معمولا در حال غر و لند کردن است.
کارگردانِ معترض سینمای ایران، حالا این بار با یک جمله ساده خودش را راحت میکند و میگوید: «شرمم میآید و خجالت میکشم که جلوی پخش فیلم گزارش یک جشن را گرفتند و افتخار نمیکنم که در جمهوری اسلامی فیلمی ساختهام که اکران نشده است.»
اما #حاتمی_کیا این حرف را زمانی که ۵ سال از توقیف به رنگ ارغوان میگذشت، نگفت. در مقابل، نامهای به وزیر اطلاعات وقت نوشت و عنوان کرد «نگرانیهای این وزارتخانه در مورد مسائل مطرحشده در فیلم را درک و برای حفظ آرامش از اکران آن صرف نظر میکنم.» و کمی بعد هاشمیرفسنجانی و حسن روحانی را واسطه کرد تا به صدور مجوز اکران کمک کنند و بالاخره پس از ۵ سال در سال ۸۸ هم موفق شد.
طبیعیست که او درباره گزارش یک جشن، ترجیح دهد گوشهای بایستد و تا شاید دیگران و حتی خودش هم فراموش کنند که کارگردان این اثر بوده. هوشمندی حاتمیکیا در این است که خوب میداند فیلمی مثل گزارش یک جشن روایتی از جشنی است که بهدلیل نوع قصهگویی احتمالا سبب خیل اعتراضها، انتقادات و احیانا تهمتها به او میشود که نه آن ایام و نه امروز، با شرایط روز جامعه سازگار نبوده و نیست، پس بهتر است این فیلم فعلا در کمد بماند!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- داوری سه ایرانی در جایزه مستقل جشنواره پالم اسپرینگز
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور