سینماسینما، علی پاکزاد -احمد طالبینژاد منتقد سینما٬ تامین نشدن خوراک فرهنگی مناسب از سوی صداوسیما را٬ دلیل گرایش جدی مخاطبان به سمت شبکه نمایش خانگی دانست.به گزارش سینماسینما، چند سالی است کارگردانان موفق سینما و تلویزیون به سمت ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی مایل شدهاند. مخاطبان نیز به این سریالها توجه ویژهای دارند. احمد طالبینژاد نیز به عنوان منتقد سینما این حرکت را روبه رشد ارزیابی کرده است و رقابت اصلی را بین تلویزیون و شبکه نمایش خانگی میداند.
طالبینژاد درباره سریالهای شبکه خانگی گفت: «سریالهایی که از شبکه خانگی پخش میشود را گاهی نگاه میکنم. «شهرزاد» و «عاشقانه» رقابت ویژهای با هم دارند. البته این رقابت اکنون با تلویزیون بیشتر نمود پیدا کرده است. زیرا دیگر کسی به سریالهای تلویزیون توجه نمیکند و این تولیدات مخاطب عمدهای ندارد.»
او ادامه داد: «یک زمان بحث سر این موضوع بود که شبکه خصوصی تلویزیون شروع به کار کند. اما هیچکدام از دوستان نپذیرفتند که چنین کاری را انجام دهند. زیرا اعتقاد داشتند تاسیس شبکه خصوصی غیرقانونی است. به این دلیل هم بود که صداسیمای ما مردمی نیست بلکه حکومتی است. ما رسانه ملی نداریم. ممیزی شدیدی که در این سازمان وجود دارد اجازه نمیدهد که رقابتی این بین به وجود بیاید.»
طالبی نژآد درباره استقبال از سریال «شهرزاد» و «عاشقانه ها» افزود: «نکته مثبتی است که شاید تا امروز کمتر آن را دیده باشیم این است که مردم به این دو سریال توجه ویژهای دارند و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. «شهرزاد» به حدی خوب عمل کرد که فصل دوم این سریال نیز اکنون در بازار وجود دارد و مخاطبین آن را دنبال میکنند. سریال «عاشقانه» نیز در فصل اول تا امروز بد عمل نکرده است.»
منتقد سینما در ادامه گفت: «البته دلیل این استقبال هم به خاطر آن است که مردم انتخاب دیگری ندارند و برنامه تلویزیون به اندازهای که باید جذاب نیست. بسیاری از مردم ماهواره ندارند و برنامههای تلویزیون را دنبال میکنند و چیز جذابی هم این میان پیدا نمیکنند و در نهایت به سمت سریالهای شبکه نمایش خانگی میروند. البته سریالهایی شبیه به «شهرزاد» و «عاشقانه» و «قهوه تلخ» باعث شدند شبکه نمایش خانگی مخاطبان زیادی داشته باشند. فضای سریالهای نمایش خانگی به لحاظ ممیزی بازتر از محصولاتی است که تلویزیون ارائه میدهد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





