سینماسینما، علی پاکزاد -احمد طالبینژاد منتقد سینما٬ تامین نشدن خوراک فرهنگی مناسب از سوی صداوسیما را٬ دلیل گرایش جدی مخاطبان به سمت شبکه نمایش خانگی دانست.به گزارش سینماسینما، چند سالی است کارگردانان موفق سینما و تلویزیون به سمت ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی مایل شدهاند. مخاطبان نیز به این سریالها توجه ویژهای دارند. احمد طالبینژاد نیز به عنوان منتقد سینما این حرکت را روبه رشد ارزیابی کرده است و رقابت اصلی را بین تلویزیون و شبکه نمایش خانگی میداند.
طالبینژاد درباره سریالهای شبکه خانگی گفت: «سریالهایی که از شبکه خانگی پخش میشود را گاهی نگاه میکنم. «شهرزاد» و «عاشقانه» رقابت ویژهای با هم دارند. البته این رقابت اکنون با تلویزیون بیشتر نمود پیدا کرده است. زیرا دیگر کسی به سریالهای تلویزیون توجه نمیکند و این تولیدات مخاطب عمدهای ندارد.»
او ادامه داد: «یک زمان بحث سر این موضوع بود که شبکه خصوصی تلویزیون شروع به کار کند. اما هیچکدام از دوستان نپذیرفتند که چنین کاری را انجام دهند. زیرا اعتقاد داشتند تاسیس شبکه خصوصی غیرقانونی است. به این دلیل هم بود که صداسیمای ما مردمی نیست بلکه حکومتی است. ما رسانه ملی نداریم. ممیزی شدیدی که در این سازمان وجود دارد اجازه نمیدهد که رقابتی این بین به وجود بیاید.»
طالبی نژآد درباره استقبال از سریال «شهرزاد» و «عاشقانه ها» افزود: «نکته مثبتی است که شاید تا امروز کمتر آن را دیده باشیم این است که مردم به این دو سریال توجه ویژهای دارند و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. «شهرزاد» به حدی خوب عمل کرد که فصل دوم این سریال نیز اکنون در بازار وجود دارد و مخاطبین آن را دنبال میکنند. سریال «عاشقانه» نیز در فصل اول تا امروز بد عمل نکرده است.»
منتقد سینما در ادامه گفت: «البته دلیل این استقبال هم به خاطر آن است که مردم انتخاب دیگری ندارند و برنامه تلویزیون به اندازهای که باید جذاب نیست. بسیاری از مردم ماهواره ندارند و برنامههای تلویزیون را دنبال میکنند و چیز جذابی هم این میان پیدا نمیکنند و در نهایت به سمت سریالهای شبکه نمایش خانگی میروند. البته سریالهایی شبیه به «شهرزاد» و «عاشقانه» و «قهوه تلخ» باعث شدند شبکه نمایش خانگی مخاطبان زیادی داشته باشند. فضای سریالهای نمایش خانگی به لحاظ ممیزی بازتر از محصولاتی است که تلویزیون ارائه میدهد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش