با سپردن مسئولیت تایید صلاحیت حرفهای متقاضیان کارگردان فیلم اولی، پیش بینی میشود جریان اصلی برای ریلگذاریهای مدیران، در سینما آغاز شود.
به گزارش سینماسینما، در ماههای اخیر سرفصل مشترک صحبتهای رسمی و غیررسمی سینماگران بویژه کارگردانها حاوی یک معنا و مفهوم کلی است که از اظهارات کاملا رسمی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران سازمان سینمایی برداشت شده است. آنها میگویند سیاستهای جدید مدیریت سینما بر این مبنا است که نسلی از فیلمسازان دغدغهمند که نگاهی جدی و متفاوت به مسائل اجتماعی دارند حذف شوند. یکی از دلایلی که این گروه برای ادعای خود میآورند سختگیری در صدور پروانههای ساخت و نمایش و رد کردن برخی فیلمنامههاست.
بیشتر این سینماگران معتقدند که مدیران فعلی قصد دارند یک تفکر و نگاه خاص را به عنوان جریان اصلی سینما جا بیندازند و بقیه به سایه بروند. این برداشتها از صحبتهای مدیران ناشی میشود که بارها و در شکلهای گوناگون نمود داشته است، از جمله اینکه گفته شده «ما به دنبال سینمای پاک و انقلابی هستیم»، «باید به دنبال نسل جدید آوینیها در سینما باشیم»، «حمایت دولت از سینمای دینی و انقلابی»، «سینمای ایران به لحاظ محتوا نیز نیازمند بازنگری، بازسازی و جراحی است» و…
در همین راستا و در حالی که پیشتر اعلام شده بود ارزشیابی، ساماندهی و تقویت کارگردانان فیلم اولی در دوره جدید برعهده بنیاد سینمایی فارابی است، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از آغاز ثبت نام متقاضیان تایید صلاحیت حرفهای فیلم اولی از ۱۱ تیرماه خبر داده است.
این مسئولیت حدود دو ماه قبل در برنامهای مدون با تاکید بر تقویت حضور جوانان متعهد انقلابی در عرصه فعالیتهای سینمایی و مدیریتی به فارابی محول شد.
اما از آنجا که حبیب ایلبیگی تاکید کرده که «تایید صلاحیت حرفهای امری جدا از فرآیند تصویب فیلمنامههاست و در واقع هر فردی که متقاضی ورود به عرصه کارگردانی برای اولین بار است ابتدا باید صلاحیت او در شورای این دبیرخانه (در فارابی) تصویب شود و سپس میتواند مانند سایر کارگردانان برای تصویب فیلمنامه خود به ارشاد مراجعه کند» این گمانهزنی میان سینماگران زده میشود که یکی از مصداقهای صحبتهای اخیر محمدمهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – مبنی بر اقدام به ریلگذاری در سینما، همین واگذاریِ تایید صلاحیتها به بنیاد سینمایی فارابی است.
این مسئولیت در گذشته و در سالهایی از دهههای ۷۰ و ۸۰ خورشیدی برعهده کانون کارگردانان بود و حدود پنج نفر از اعضای این کانون به بررسی تقاضاها میپرداختند که این کار بعدها (تقریبا از دولت نهم) به وزارت ارشاد محول شد.
البته کانون کارگردانان برای دوره جدید، گقته می شود رسول صدرعاملی را به عنوان نماینده به دبیرخانه مربوط در فارابی معرفی کرده است.
اگرچه هنوز جزئیات و خبرهای خاصی از فیلمهایی که فارابی مأمور به تولید آنها شده بود، منتشر نشده ولی افرادی که در آینده از سوی این بنیاد تایید صلاحیت میشوند و فیلمهایی که خواهند ساخت، بیشتر میتواند درستی این حدس و گمانها را تایید کند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری