استارتاپی این روزها با شیوع ویروس کرونا، چالشهای مختلفی را پشت میگذارند؛ تا جایی که در ستاد مدیریت بحران با حضور رییس جمهور، صحبت از کسب و کارهای آنلاین میشود؛ تا مردم برای تامین مایحتاج خود نیازمند عبور و مرور نباشند.
به گزارش سینماسینما ،بخشی از این مشاغل روزهای بدی را سپری میکنند و بخش دیگر حال و روز خوبی را در حال تجربه هستند؛ تا جایی که در جلسه ستاد مدیریت کرونا، بهمنظور بررسی طرح فاصلهگذاری اجتماعی روز جمعه ۸ فروردین ۹۹ برگزار شد، اعلام گردید؛ برای شناخت و آشنایی مردم با خدمات کسبوکارهای آنلاین، لیستی از شرکتهای اینترنتی توسط وزارت صمت و ارتباطات ارائه شود تا بهطور رایگان در صدا و سیما تبلیغ شود؛ این طرح با مخالفت علی عسگری، رئیس صدا و سیما روبرو شد. بهگفته او این تبلیغات باعث سو شدن آنها توسط شرکت “توسکا” میشود.
توسکا کیست؟
شرکت توسعه کسب و کار ایرانی با نام تجاری توسکا، در تاریخ ۱۶مهر ۱۳۹۶ به صورت رسمی ثبت شده که شناختهشدهترین محصول آن، اپلیکیشن روبیکا است که این روزها بی وقفه از آنتن رسانه ملی تبلیغ میشود.
مرکز نوآوری و شتابدهی کسب وکارهای دیجیتال توسکا با هدف توسعه کسب وکارهای دیجیتال و انجام نقش حمایتی از استارتاپ های دیجیتال کشور؛ راه اندازی شد.
اما با اتفاق جلسه ستاد مدیریت بحران کرونا، تنها چیزی که از این شرکت حمایتی به ذهن خطور میکند انحصار است، انحصاری که قدرت و شجاعت رشد را از کسب و کارهای نو پا اینترنتی میگیرد.
همراه اول، همراه روبیکا
براساس آگهی ثبت این شرکت، سهامداران آن: شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، شرکت سرمایهگذاری نور دنا (متعلق به همراه اول) و شرکت نقش اول کیفیت (متعلق به همراه اول) هستند. به این ترتیب ۱۰۰درصد سهام شرکت توسعه کسبوکار توسکا، متعلق به همراه اول است.
این در صورتی است که وزیر ارتباطات در ۶ فروردین ۹۷ در توییتر خود در مورد روبیکا نوشت: “از ابتدای دولت دوازدهم به دونماینده دولت- از پنج عضو- در هیئت مدیره همراه اول اعلام کردهایم که قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیما با مدل فعلی برای کسب و کارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و خاتمه یابد. در مورد #حقالناس کوتاه نمیآیم.”
آغاز سال جهش تولید با انحصار
تقربیا یک سال از توییت وزیر ارتباط میگذرد؛ اما مدل داد و ستد توسکا با تلویزیون نه تنها تغییر نکرده؛ بلکه این شرکت بیش از گذشته قدرتمند شده است تا جایی که باید و نبایدهای نانوشته زیادی را برای سازمانی چون صدا و سیما ترسیم کرده است؛ محصول شناخته شده این شرکت روبیکا؛ همیشه اسپانسر پربیننده ترین برنامههای سیما بوده است و با هزینه زیاد قبل از پخش سریالهای پرمخاطبی چون پایتخت تیزر اختصاصی برای محصول خود تولید میکند تا جایی که فضای رقابتی برای دیگر کسب و کارهای آنلاین باقی نمی ماند، این معاهده ترکمنچای، باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارهای نوین شده است و هزاران جوان ایرانی را در سال جهش تولید بیکار و خانه نشین کرده است؛ این انحصار طلبی را چه کسی پاسخگوست؟آیا کماکان باید از وزیر جوان ارتباطات مطالبه گر بود؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تمهیدات روبیکا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فروش ارز بانک سپه در بستر سوپراپلیکیشن روبیکا
- «طناز» از روبیکا حذف شد
- ارتباط رایگان در پیادهروی اربعین با روبیکا
- تشریح آخرین دستاوردهای بومی همراه اول برای معاونان وزیر صمت
- پخش سری جدید ویژهبرنامه «مهلا» بهمناسبت ماه محرم
- پخش فینال جایزه سال هوشمندسازی همراه اول از روبیکا
- استقبال از پخش ویژهنامههای فاطمیه همراه اول
- ساترا مجوز روبیکا را باطل کرد/ منع تبلیغات تلویزیونی
- چند پرسش درباره درآمد روبیکا از برنامههای تلویزیون
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود