سینماسینما، پاریس
طبیعتا بعد از اینکه فیلمی نخل طلا را به دست میآورد، بلافاصله کنجکاوی های بیشتری درباره ساخته شدن آن هم برای بسیاری ایجاد می شود.
در پرونده مطبوعاتی فیلم که پخش کننده «یک تصادف ساده» در اختیار رسانه ها قرار داده است، گفتوگوی مفصلی هم با جعفر پناهی انجام شده که ترجمه «فشرده قسمت هایی» از آن در زیر می آید:
جعفر پناهی: در دومین باری که از ماه ژوییه ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ زندان بودم، تجربه دیگری برای نوشتن سناریو کسب کردم و نوع نگاهم برای کار بعدی ام متفاوت شد. باید بگویم پانزده روزی در زندان انفرادی بودم و بقیه آن را در محیطی گذراندم که دو سه نفری هم حضور داشتند… برای نوشتن این سناریو، هسته اصلی خیلی سریع به ذهنم آمد و به این ایده فکر کردم که یکی از همزندانیانم وقتی آزاد خواهند شد و اگر روزی با شکنجه گر خود روبرو شوند چه خواهند کرد؟
در این راستا در ابتدا با دو تن از دوستان سناریست (نادر ساعی ور، و شادمهر راستین که قبلا هم با آنها کار کرده است/ مترجم) موضوع را در میان گذاشتم و سپس شروع به گسترش طرح کردیم، این سوال را از خود می پرسیدیم که چگونه فرد زندانی شکنجه شده، اگر با آن شکنجه گر روبرو شد و برخورد کرد، چه خواهد کرد؟ لذا با کسی که قبلا تجارب زیاد زندان و شکنجه شدن داشته بود، تماس گرفتم، این جا بود که نوع روایت به شکل مختلف درآمد، در این رابطه مهدی محمدیان برای دیالوگ ها به من کمک کرد، از تجربیات او الهام گرفتم … با الهام از حرف های زندانبان، پرسوناژهای وحید، شیوا، حمید و غیره شخصیت های خیالی هستند، اما در واقع چنین مصیبتی بر سر دیگران آمده بود.
آنچه که حقیقت دارد اینکه این آدم های گوناگون واقعیت داشتند، برخی از آنها بسیار آزار دیده و خشن شده بودند، تعدادی نیز با فاصله نسبت به آنچه بر سرشان آمده بود، می نگریستند … بعد از مرگ مهسا امینی و جنبش زن زندگی آزادی، موقعیت جامعه عوض شده که به عین می توان آنرا مشاهد کرد، زنان بسیاری امروزه بدون حجاب در جامعه دیده می شوند، این نافرمانی مدنی قابل تصور نبود! زنان ایران این تغییر را تحمیل کردند.
من بدنبال هیچ گونه اجازه گرفتن برای ساخت فیلم نرفتم. البته اگر هم می رفتم آنرا بدست نمی آوردم. با همان روش خودم، به طور پنهانی شروع به کار کردم. کمی قبل از پایان فیلمبرداری پلیس آمد و راش های فیلم را درخواست کرد، قبول نکردم. آنها من و گروه را تهدید به بازداشت کردند و بسیار فشار آوردند….
در مورد نحوه کارم باید بگویم که در این فیلم فیالبداهه کار نکردم بلکه همه چیز نوشته شده بود، وقتی بازیگران را انتخاب کردم، در مکانی با آنها، جدا جدا، تمرین کردم و سناریو را به آنها دادم، آنها پذیرفتند که در این فیلم بازی کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- چهار نامزدی برای «یک تصادف ساده»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۶ معرفی شدند
- جهانِ پشتِ یک تصادف
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





