ژان کلود کریر، فیلمنامه نویس، بازیگر و کارگردان فرانسوی و همسر نهال تجدد نویسنده ایرانی در سن ۸۹ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نوشته ددلاین، کیارا، دختر این هنرمند برجسته فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفته است پدرش روز دوشنبه در خانه اش در پاریس در اثر کهولت سن درگذشته است.
نام ژان کلود کریر در سینما با لوییس بونوئل و در تئاتر با پیتر بروک پیوند خورده است. در طول ۲۰ سال همکاری با بونوئل سناریو شش فیلم و در طول ۳۶ سال همکاری با پیتر بروک نمایشنامههای این دوره او را نوشت.
کریر در واپسین روزهای زندگی بونوئل، موفق شد او را راضی به نوشتن خاطراتش کند و کتاب با آخرین نفسهایم حاصل این سماجت بود. وی در فیلم های «خاطرات یک کلفت» (۱۹۶۴)، «بل دو ژور» (۱۹۶۷)، «راه شیری» (۱۹۶۹)، «جذابیت پنهان بورژوازی» (۱۹۷۲)، «شبح آزادی» (۱۹۷۴) و «میل مبهم هوس» (۱۹۷۷) با بونوئل همکاری کرد. کریر با میلوش فورمن دوستی صمیمانه ای داشت و این دو هنرمند در سه فیلم با یکدیگر همکاری کرده بودند.
کریر برنده جوایز سزار، مولیر و بفتا است و در سال ۲۰۱۴ اسکار افتخاری فیلمنامهنویسی را دریافت کرد.

کریر با ادبیات کلاسیک فارسی نیز مانوس بود و درباره آثار عطار و مولوی کار کرده بود. آبان ماه سال گذشته به منظور تجلیل از این نمایشنامهنویس، فیلمنامهنویس و کارگردان فرانسوی مراسمی با عنوان «شب ژان کلود کریر» در مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد. در این مراسم کریر، سفیر فرانسه در تهران و جمعی از هنرمندان ایرانی حاضر بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمساز در غربت/ درباره لوئیس بونوئل
- برشهای کوتاه/ نقشآفرینی ژان کلود کریر در «کپی برابر اصل»
- مردی که بزرگ نوشت
- من خود سورئالیسم هستم/ درباره سالوادور دالی
- جذابیت پنهانِ کاوشگرِ بزرگِ امیال مبهم و مرموز/ نگاهی به مضامین و مولفههای اصلی آثار لوئیس بونوئل
- خاطرات ژان کلود کریر از همکاری با لوئیس بونوئل
- «تونی اردمن» جوایز آکادمی فیلم اروپا را درو کرد
- «ژولیت بینوش» و «ژان کلود کریر» گزینههای اصلی بازی در یک فیلم ایرانی
- پیام ژان کلود کریر برای مراسم ختم عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





