جنگ لفظی اخیر بین جیمز کامرون و کارگردان «زن شگفتانگیز» پدیده عجیبی در دنیای سینما نیست و پیش از این نیز شاهد چنین نزاعهایی حتی بین کارگردانان بزرگ تاریخ سینما بودهایم.
به گزارش سینماسینما، از آنجا که صنعت فیلمسازی حرفهای بسیار رقابتی است و هنرمندان اغلب عادت دارند کنترل کامل محصول نهایی خود را در اختیار داشته باشند، جدال لفظی میان هنرمندان برخی مواقع اجتنابناپذیر است.
جیمز کامرون که یکی از موفقترین کارگردانان سینمای جهان است، پس از تماشای فیلم ابرقهرمانی «زنشگفتانگیز» گفت: این فیلم گامی به عقب و یک پسرفت است؛اظهار نظری که به سرعت با واکنش توئیتری پتی جنکینز کارگردان این فیلم رو به رو شد و اظهار نظر کامرون را، ناشی از نداشتن درک صحیح از فیلم دانست.
این جدال لفظی پیش از آنکه درباره جنبههای هنری، مالی و تفاوتهای شخصی باشد، بیشتر یک اختلاف نظر سیاسی درباره تعریف فمینیسم بود که ظاهرا در نهایت به سود خانم کارگردان در شبکههای اجتماعی پایان یافت.
ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو از کارگردانان نامدار موجب نوی سینمای فرانسه زمانی دوستانی صمیمی بودند و پیش از آغاز به فیلمسازی هر دو به عنوان منتقد در مجله تاثیرگذار سینمایی «کایهدو سینما» مشغول به کار بودند اما زمانی که در حرفه خود پیش رفتند به تدریج راه خود را از یکدیگر جدا کردند.
در دهه ۱۹۷۰ میلادی، فیلمهای «گدار» بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت اما تروفو بیشتر به سینمای تجاری میپرداخت. زمانی که فیلم برنده اسکار «روز به جای شب» که در آن تروفو در نقش خودش بازی میکرد اکران شد، تنشها بین این دوچهره بزرگ بالا گرفت. «گدار» با ارسال نامهای به تروفو او را برای بدجلوه دادن فرآیند ساخت فیلم در فیلمش به شدت مورد انتقاد قرار داد.
در ادامه تروفو در جواب نامه نوشت که گدار سالهاست بازیگر بسیار مزخرفی است. این دو سینماگر سرشناس هیچگاه آشتی نکردند اما زمانی که تروفو در سال ۱۹۸۴ درگذشت، گدار صادقانه در اختلافشان نوشت: اگر یکدیگر را به تدریج تکه تکه میکردیم از ترس این بود که اولین نفری نباشیم که زنده زنده خورده میشود.
ورنر هرتزوگ کارگردان آلمانی نیز با جدال و دعوا غریبه نیست و حتی دوستی او با کلاوس کینسکی بازیگر قدیمی فیلمهایش یک بار به جاهای خیلی باریک کشید و هرتزوگ تلاش کرد خانه این بازیگر را زمانی که در خواب بود به آتش بکشد.
رابطه منفی هرتزوگ و آبل فرارا کارگردان آمریکایی نیز زمانی آغاز شد که فرارا متوجه شد هرتزوگ قصد دارد، دنباله فیلم او یعنی «ستوان بد» را بسازد و مهمتر آن که دستمزد بالاتری از وی گرفته است.
فرارا در مصاحبهای با فیلم مگزین گفت هرتزوگ و تهیهکننده میتوانند در جهنم بمیرند و هرتزوگ نیز در پاسخ گفت: کسی به نام فرارا نمیشناسد و بگذارید او مانند «دن کیشوت» با دشمن فرضی خود بجنگد. گرچه رابطه هرتزوگ و کلاوی کینسکی هیچگاه عادی نشد اما او در جریان جشنواره لوکارنو ۲۰۱۳ با فرارا به صورت تصادفی برخورد کرد و در مقابل چندین خبرنگار اختلافات را کنار گذاشتند.
در سالهای اخیر نژادپرستی ساختاری در هالیوود بسیار زیر ذرهبین رفته است و در این میان اسپایک لی کارگردان سیاهپوست آمریکایی همواره پیشتاز اعتراضها بوده است و با استفاده از هوش و ذکاوت خود در فیلمسازی، انحراف نژادی در هالیوود را به تصویر میکشد و در فضاهای عمومی نیز به تبعیضات نژادی دیگر فیلمسازان واکنش نشان میدهد.
او در اظهار نظری معروف از کوئنتین تارانتینو به دلیل استفاده مکرر از واژگان توهینآمیز نسبت به سیاهپوستان در فیلمهایش انتقاد کرد.
لی پیش از اکران فیلم «جانگوی آزاده شده» اعلام کرد این فیلم را نخواهد دید و سپس در یک توئیت توضیح داد که چرا بردهداری در آمریکا یک اسپاگتی وسترن از سیرجیو لئونه نیست.
او انتقادت مشابهی را نیز به کلینت ایستوود وارد کرد، زیرا معتقد بود او در فیلم «پرچم پدران ما» نقش سربازان سیاهپوست را نادیده گرفته است.
در واکنش به این اظهار نظرها کوئنتین تارانتینو او را یک حرامزاده خواند و کلینت ایستوود نیز گفت دوست دارد صورت اسپایک لی را پائین بیاورد.
منبع: ایسنا به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
- ایناریتو از جشنواره سارایوو جایزه گرفت
- اپرایی که وودی آلن به سبک دسیکا و فلینی روی صحنه میبرد
- سایه سنگین قتل جمال خاشقجی بر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم عربستان
- همسرِ تونی بلر تهیهکننده شد
- غول ژانر وحشت سینمای اسپانیا درگذشت
- موفقیت «چرنوبیل»، روسیه را مجبور به ساخت سریال کرد
- جزییاتی تازه درباره پنجاه و یکمین فیلم وودی آلن
- برگزاری هفته فیلم اروپایی در هشت شهر ایران
- فروش ۵۰ میلیون دلاری قسمت جدید «گودزیلا»
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- زمانی که میشد در هالیوود فیلمی خیلی تجربی ساخت!/ نگاهی به فیلم «همشهری کین»
- ساخت «یک افسر و یک پلیس» رومن پولانسکی به پایان رسید
- گاف جدید سریال «بازی تاج و تخت» + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶





