اشکان رهگذر معتقد است: حضور انیمیشن در سینما، یک لازمه است. متولیان جشنوارهی فیلم فجر نیز بعد از کلی فراز و نشیب و بحث به این نتیجه رسیدهاند که “انیمیشن سینمایی” جایگاهی در “فجر” دارد و جای شکرش باقیاست اما متاسفانه این جایگاه همچنان با تفاوت در مقایسه با فیلمهای زنده دیده میشود و خیلی آن را جدی نمیگیرند.
به گزارش سینماسینما، کارگردان انیمیشن «آخرین داستان» که یکی از سه انیمیشن برگزیده در جشنواره فجر سی و هفتم است، درباره جایگاه انیمیشن در “فجر” گفت: حضور انیمیشن در سینما، یک لازمه است. جشنوارههای معتبر دنیا به انیمیشن اهمیت میدهند و یا بخش انیمیشن دارند، یا انیمیشن را مانند مابقی فیلمهای زنده میبینند و فرقی برای آنها نمیکند که آن انیمیشن است یا یک فیلم زنده، زیرا هر دو سینما هستند.

این کارگردان با بیان اینکه “امسال در جشنواره فجر بخش انیمیشن را از فیلمهای زنده جدا کردند و یک سیمرغ به بهترین انیمیشن تعلق میگیرد” افزود: ظاهراً داوری بخش انیمیشن بر عهده داوران بخش “سودای سیمرغ” است. در عین حال بخشهای دیگر مانند صدا، موسیقی و کارگردانی داوری نمیشود و این همان تفاوت عجیبی است که هر سال برای انیمیشن قائل میشوند.
اشکان رهگذر درباره وضعیت انیمیشن در سالهای اخیر گفت: اتفاق خوبی در عرصه انیمیشن افتاده است از جمله اینکه مسئولین متوجه اهمیت انیمیشن در سینما شدهاند، به هر حال سینما یک هنر بومی نیست و از غرب وارد کشور شده است و چون در غرب انیمیشن یک جایگاه بسیار جدی دارد، مسئولین نیز متوجه اهمیت آن شدهاند. اما مسأله این است که نمیدانند چرا مهم است؟ در گفتار و صحبت تاکید بر جایگاه مهم انیمیشن است اما در عمل خیر.
او ادامه داد: به عنوان مثال در جشنواره فجر قرعه کشی برای مشخص شدن سانسهای اکران فیلمها ترتیب میدهند اما فیلمهای کوتاه، انیمیشن و مستند را در سانس اول اکران میگذارند. اگر انیمیشن مهم است و جایگاهی برای آن وجود دارد، چرا برای آن تفاوت قائل میشوند؟! برای ما نیز پارادوکس وجود دارد و نمیدانیم انیمیشن مهم است یا خیر؟ این موضوع خیلی آزار دهنده است.
این کارگردان درباره دغدغههای ساخت انیمیشن بیان کرد: ساخت انیمیشن زمانبر است و در حالت استاندارد، کم کم ۴ سال طول میکشد. صدها نیروی متخصص و هنرمند باید کار کنند تا یک انیمیشن ساخته شود بنابراین این روند هزینهبر است. دولت که با توجه به اولویتهای خودش در بخش انیمیشن سرمایهگذاری میکند و بخش خصوصی هم به سختی در ساخت انیمیشن سرمایهگذاری میکنند و در نهایت با این وضعیت تقریبا هیچ استادیوم انیمیشن در ایران نیست که مشکل مالی نداشته باشد.

اشکان رهگذر درباره انیمیشن «آخرین داستان» گفت: «آخرین داستان» برداشتی آزاد از داستان ضحاک شاهنامه است. به نوعی میتوان گفت تنها فیلم سینمایی است که در رابطه با شاهنامه در مدیوم انیمیشن ساخته شده است. البته انیمشینهای دیگری هم درباره شاهنامه ساخته شدهاند ولی از این جهت میگویم «آخرین داستان» اولین فیلم سینمایی است، چون قابل ارائه به دنیاست.
او افزود: «آخرین داستان» اولین انیمیشن ایرانی است که در “جشنواره بینالمللی فیلم انیمیشن انسی” که مهمترین جشنواره انیمیشن دنیاست، پذیرفته شده است. هم چنین در بسیاری از جشنوارهها در سراسر دنیا پذیرفته و کاندید شده است، در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نیز سه جایزه دریافت کرده است.
در انیمیشن «آخرین داستان» برای اولین بار بخش صدا پیشگی انجام شده و در این بخش ۱۴ بازیگر همکاری کردهاند؛ اکبر زنجانپور، حامد بهداد، لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، اشکان خطیبی، باران کوثری، حسن پور شیرازی، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی نیا، بانیپال شومون، روزبه فرخ نعمتی، بیتا فرهی، مجید مظفری، زهیر یاری از مجموع بازیگرانیاند که در بخش صداپیشگی حضور داشتند.
عوامل فیلم «آخرین داستان» عبارتند از کارگردان و نویسنده: اشکان رهگذر، آهنگساز: کریستف رضاعی، انتخاب بازیگران: تینا پاکروان، تدوین: ژینوس پدرام، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، ضبط صدا: رضا عسگر زاده، عکاسی پشتصحنه: امیر عابدی.

منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره کانادایی به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- همزمان با روز جهانی انیمیشن، بازی رومیزی «ژولیت و شاه» رونمایی شد
- پالم اسپرینگز به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- تحسین انیمیشن ایرانی در رسانه خارجی/ «ژولیت و شاه»؛ بازآفرینی انیمیشن موزیکال در دل فرهنگی غیرغربی
- در اولین حضور بینالمللی؛ «ژولیت و شاه» در جشنواره فانتزیا نمایش داده میشود
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- رونمایی از پوستر و پیش نمایش سریال «ژولیت و شاه»/ خاطرات همایونی سریال شد
- انیمیشن «نغمه برگها» و ۱۰ جایزه بینالمللی
- «ژولیت و شاه» دوباره راهی فرانسه شد
- راهیابی انیمیشن «گنج اژدها» به یک جشنواره آلمانی
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
- نصرالله مدقالچی صدراعظم ایران شد
- در یک وبینار با موضوع انیمیشن مطرح شد؛ هدف ساختار آموزش انیمیشن فعلی ورود به صنعت نیست
- وبینار «انیمیشن ایران: از آموزش تا صنعت» برگزار میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





