محمود غفاری میگوید با روند فعلی تا یک سال نهایتاً دو سال دیگر، سینماگریزی به وجود میآید.
به گزارش سینماسینما، محمود غفاری کارگردان سال گذشته با ساخت فیلم سینمایی “شماره ۱۷ سهیلا ” در جشنواره فیلم فجر حضور یافت و باگذشت نزدیک به یک سال هنوز این فیلم به روی پرده سینماها نرفته است.
او در خصوص اکران فیلم گفت: طبق آنچه پخشکننده فیلم به ما گفت قرار بود مهرماه این فیلم به روی پرده سینماها برود ولی این اتفاق رخ نداد، حتی درخواست اکران آزاد هم دادیم تا هر جور هست فیلم اکران شود که متأسفانه این زمان همتغییر کرد. از سوی دیگر امروز پخشکنندهها خود وارد چرخه تولیدشدهاند و اولویت اکران نیز همواره با فیلمهای تولید خودشان است و این باعث شده چرخه اکران و پخش به مشکل بیفتد و فیلمهای خارج از این چرخه شانس اکران کمی داشته باشند.
وی ادامه داد: در سینمای ایران یکسری آدم با شرایط بهتری فیلمهایشان را اکران میکنند و یکسری فیلمها را از سر وا میکنند و به فیلمها سئانس مرده میدهند تا به لحاظ ظاهری اکران شوند و شر تولید انبوه یک سال را از سرباز کنند، در این شرایط فیلم سوزی اتفاق میافتد؛ اما به نظر من خود فیلم هم مهم است و فیلمی که خوب باشد در هفته اول و دوم اکران حتی اگر با سئانس کم و مرده اکران شود دیده میشود و نمیتوان جلوی آن ایستاد و مشکلی برایش به وجود آورد. به نظر میرسد خودسوزی فیلمها به این دلیل است که فیلمها کیفیت لازم را ندارند. امروز بعضاً دیده میشود که یک فیلم با تبلیغات بسیار، بزرگ میشود و تنها چند هفته موفق میشود مخاطب را به سالن بکشاند، ولی برخی فیلمها هم اگر تماشاگرپسند باشند فروش کرده و نمیسوزند. امروز در شرایطی هستیم که یک فیلم اولی، فیلمش را اکران میکند و در هفته اول رسالت خود را بهدرستی انجام میدهد اما در سوی مقابل هستند فیلمهایی که چندین و چند چهره دارند اما از فروش خوب خبری نیست. خود فیلمها الآن مسئله اصلی هستند و اتفاقات را رقم میزنند.
غفاری در ادامه به تولید فیلمهای کمدی و سخیف اشاره کرد و افزود: متأسفانه شرایط اکران امروز به سمتی رفته که فیلمهای کمدی بیشتر دیده میشود. به دلیل شرایط اجتماعی، فضای مجازی و تهدیدهایی که از بیرون انجام میشود، مردم نیازی به دیدن فیلمی که توصیههای اخلاقی داشته باشد ندارند و در فضای مجازی بهاندازه کافی شکل واقعی و مستند آن را میبینند. امروز مردم سینما را به دید سرگرمی میبینند که به نظرم درست هم هست، اما وقتی ذائقه تماشاگر به سمت سرگرمی میرود و از آن سمت بخش خصوصی وجود دارد که هیچ شناختی از این سرگرمی ندارد و فرمولی مبتذل برای آن نوشته و برای تولید آن نیز پول خرج میکند، سینما بهاشتباه میافتد. دولت در این شرایط باید از کلیشههای سینمای اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و … که حمایت میکرده دوری کرده و بخشی از این حمایت را به تولید فیلمهای سرگرمکننده اختصاص دهد. منظور من فیلمهای سرگرمکننده تمیز است نه مبتذل؛ امروز همه شرایط دست بخش خصوصی است و از فیلمساز ابتذال میخواهد این باعث میشود همین آبباریکهای که برای فروش آثار به وجود آمده است به سمت دیگری برود.
این فیلمساز اظهار کرد: با این روند تا یک سال نهایتاً دو سال دیگر یک سینماگریزی به وجود میآید، چراکه سینمای اجتماعی باعث فرار تماشاگر از سینما نمیشود، بلکه این فیلمهای کمدی که همیشه یک پایش در ابتذال است و به سمت سخیف بودن میرود، باعث میشود تا تماشاگر سینما را پس زند. مگر چقدر سوژه وجود دارد که بشود روی آن کارکرد؟ به همین جهت سینمای کمدی نیز به سمت بازگشت به دهه ۶۰ و ۷۰ است و سلیقه سینما دار همواره در این امر لحاظ میشود که سطح پایینی دارد و از این فرآیند هم قطعاً “دایرهزنگی” و “اجارهنشینها ” بیرون نمیآید.
غفاری بیان کرد: من خودم به سینمای کمدی فکر میکنم اما حاضر به ساخت اینچنین فیلمهایی نیستم. دولت ۴۰ سال از سینمای جشنوارهای، دفاع مقدس، اخلاقی و … حمایت کرده است، یکبار هم از فیلمهای سرگرمکننده حمایت کند و بگذارد نسل جدید که حاصل حضور تهیهکنندگان سطح پایین نیستند، به وجود آیند که بیشتر از ساخت فیلمهای فاخر مخاطب خواهد داشت.
این مستندساز در پاسخ به این سؤال که چرا در عرصه مستند کمکار شده است نیز عنوان کرد: پول امروز حرف اول را میزند و در سینمای مستند پولی وجود ندارد و حمایت در این حوزه دولتی است و بخش خصوصی در آن گام برنمیدارد، چرا که بازگشت سرمایهای وجود ندارد. تلویزیون ایران هم پول خوبی برای مستند پرداخت نمیکند، درحالیکه بهترین مستندهای دنیا برای تلویزیون ساخته میشوند. بنابراین برای من مستند افق روشنی ندارد، در حال حاضر وضعیت مالی اولین رکن است و باید بتوان فیلمی ساخت که تماشاگر را به سالن بیاورد و سرمایهای شود برای ساخت فیلم بعد، درواقع باید فیلمی ساخته شود که پول خودش را دربیاورد. وقتی فضا به شکلی است که همه به پول فکر میکنند باید دولت وارد عمل شود و در سینمای مستند پول بازگشتی ندارد و حمایت دولت است و مرکز گسترش بهعنوان اصلیترین مرکز برای این نوع فیلم هم بودجه اندکی دارد که درنهایت سینمای مستند لاغر و لاجون را ساخته است. به نظرم شبکه مستند امروز بیشتر سفید نمایی میکند و بیشتر برنامههای تلویزیونی تولید میکند تا فیلمهای مستند.
غفاری در خاتمه درباره تازهترین فعالیت خود گفت: برای فیلمنامه جدیدم درخواست پروانه ساخت دادم ولی هنوز پروانه صادر نشده است. این فیلم نسبت به فیلم قبلی که فضای زنانهای داشت، کمی متفاوت است و مردانه، تلاش کردیم که به جشنواره امسال برسانیم ولی با این شرایط و با تغییراتی که در شورای صدور پروانه ساخت انجامشده منتظر هستیم و قطعاً فیلم برای سال آینده آماده میشود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «روز سیب» پروانه نمایش گرفت
- یک فیلم ایرانی در بخش نسلها پذیرفته شد/ «روز سیب» در جشنواره فیلم برلین
- نمایش دو فیلم از ایران در بخشهای مختلف جشنواره برلین ۲۰۲۲
- تنهایی و بالاتر از تنهایی/ نگاهی به فیلم «شماره ۱۷ سهیلا»
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- نگاهی به فیلم «سهیلا شماره ۱۷» ساخته محمود غفاری/ حکایت فرار از خود
- انتقاد ابوالحسن داودی از بیتوجهی به سینمای کمدی
- نگاهی به فیلم «شماره ۱۷، سهیلا» / فیلمی جسور درباره مسئله رابطه
- آغاز اکران «دمسرخها» در سینماهای کشور/ میزان فروش فیلم های در حال اکران
- «هزارپا» از «تگزاس» جلو زد/ نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت
- سوپراستارهای زن حاضر نشدند بازی کنند
- به بهانه اکران پیش روی «شماره ۱۷ سهیلا»/ در بزنگاهِ تاریخ
- از «دلم میخواد» تا «دارکوب» و «شماره ۱۷ سهیلا» / فیلمهای اکران عید فطر را بشناسید
- نگاهی به تولیدات دو سال گذشته سینمای ایران که هنوز روی پرده نرفتهاند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد