علیرضا مرادی در ایرنا نوشت : آزادی، ذات زندگی است. زندگی زمینه فضیلت است. فضیلت تفاضل آزادگی است. این گونه است که انسان در مواجهه با جهان، همواره سربلند بوده است و جاودان. برای این جاودانگی، ابزارهایی به کار میآید که برترین و برجستهتریناش، همانا هنر است.
هنر، حضور همیشگی دارد و داشته است در دنیای انسان. بی هنر، جهان بی معناست و دائما در سکون. از این رو، آنگاه که سقراط گفت: «گفت وگو، اندیشه میزاید»، هنر در سرزمین اندیشه، ارج والاتری یافت. چرا که هنر حاصل گفت وگو و ادامه دهنده و غنابخشنده آن است. گفتوگو، مخالف جنگ است، مخالف توهین است، مخالف خرابی و ویرانی است، مخالف زوال است، مخالف بی معنایی ست. گفت وگوی با هنر، حامل لحظه های محترمانه است.
پیامبران، همه داشته شان و رهاوردشان، کلام بوده است و گفت وگو. و با همین وسیله، زمین و زمان و زبان، به تسخیر درآمده است. آنجا که گفت وگو به پایان می رسد، جنگ آغاز می شود. فحاشی زبان میگشاید. جنگ طلبان، با کلام بیگانه اند و با ظلم و دشنام، همسو. پس، گفت وگو از والاترین هنرهاست. اینجاست که سینما در میانه همه هنرها، زندگی بخش ترین و آشتی آفرینترین هاست.
مستند «داستان های هزار و یک روز» کاری از حبیب احمدزاده و با حضور پرویز پرستویی، این روزها در ایالات متحده آمریکا به نمایش در آمده است. پرستویی به آنجا رفته و با ایرانیان مقیم آن سرزمین، درباره این کار به گفت وگو نشسته است. حواشی این حضور، پررنگ شده و ماجراهایی به وجود آورده است. عدهای که زیاد نیستند، افتادهاند به جان این هنرمند و با فحاشی و تهمت، آزارش دادهاند و اعتقاداتاش را نیزه کشیدهاند. گفتهاند چرا از مظلومان دفاع کرده است و چرا از مظلومان دفاع نمیکند! به زور خواستهاند که همچو آنان، بیندیشد و همچون آنان سخن بگوید و احتمالا همچون آنان، زندگی کند. جالب آنجاست که آدمیان کم تعداد، به آنانی که طرفدارشان هستند هم میتازند که چرا شبیه اینان نیستند!
البته پرداختن به افرادی که حق را به تمام، از خود میدانند و ناهمسو با تفکرات شان را باطل، کاری بیهوده است. چون آنها خوابزدگان ناهوشیاری هستند که از بیداری دیگران گلایه دارند. هنر نزد آنان، آن چیزی است که دشنام و زخم و خشم داشته باشد. هنر برای آنها، سیاهی و تباهی و چرک است. در نتیجه، هر آن کس که از زندگی بگوید، از آرامش بگوید و دوستی بگوید، مزاج آنان به هم می ریزد و فحاشی، زبان گفت وگویشان میشود.
پرویز پرستویی، هنرمند کار کشتهای ست و بر آنچه که میاندیشد استوار است. بیش باد چنین هنرمند و هنرمندانی. صاحبان هنر، برای رسیدن به حقیقت در برابر طوفان میایستند و زیر بار رگبار حوادث، قد خم نمیکنند. به چنین هنرمندانی که کرامت انسانی را در دشوارترین شرایط، حفظ میکنند، افتخار میکنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- هوش مصنوعی در مخابرات آینده؛ «صدرنشین» بازار نشر
- جزئیات اختتامیه ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران تشریح شد
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان






