شورای عالی اکران، سهم دفاتر پخش از میزان فروش فیلم را کم کرد اما برخی پخشکنندگان میگویند این کار قابلیت اجرایی ندارد، به ضرر فیلمهای سینمایی اجتماعی میشود و شرایط بین تهیهکننده و پخشکننده پیچیده خواهد شد و در مقابل برخی معتقد هستند با این تصمیم عدالت برقرار خواهد شد!
به گزارش سینماسینما، در نخستین جلسه شورای اکران آثار سینمایی که خبر آن هشتم خردادماه در رسانهها منتشر شد، تصمیمی گرفته شد که از جانب سینماگران و پخشکنندگان سینمایی بازخوردهایی را در پی داشت.
در این جلسه مقرر شد که ازین پس سقف درصد پورسانت دفاتر پخش فیلم بابت اکران در سینماهای سراسر کشور با کاهش سه درصدی محاسبه شود به این معنی که دفاتر میتوانند حداکثر هفت درصد از سهم فروش را داشته باشند.
این کار به ضرر فیلمهای اجتماعی تمام خواهد شد!
سعید خانی با تاکید بر اینکه مخالف اجرایی شدن این تصمیم است، عنوان کرد: «این تصمیم در حوزه کاری شورای عالی اکران نیست و باید توسط پخش کنندهها و تهیه کنندهها گرفته میشد.»
او ادامه داد: «با توجه به هزینه سرسامآوری که در حوزه پخش و افزایش ۳۰ درصدی حقوق پرسنل و هزینههای جاری به وجود آمده است به جای آنکه به دفاتر پخش انگیزه دهند، سهم شان را کمتر کردند. ضمن اینکه این کار بیشتر باعث فساد میشود و به ضرر فیلمهای اجتماعی و مستقل خواهد شد، زیرا با توجه به گیشه سینمای ایران میزان فروش این سبک فیلمها به نسبت پایینتر است و این چنین انگیزهای برای دفاتر باقی نمیماند تا بخواهند پخش آنها را برعهده بگیرند. در نهایت بیشترین آسیب این تصمیم به فیلمهای هنری و اجتماعی خواهد رسید و فیلمهای کمدی و تجاری مشکل زیادی نخواهند داشت.»
مدیر پخش خانه فیلم با اشاره به اینکه این تصمیم بسیار غیرکارشناسانه بوده است، اظهار کرد: «دورهای که بخواهید برای این توافقات درصد مشخص کنید گذشته است. علاوه بر آن، اگر به فکر بالا رفتن سهم تهیه کننده هستید، بیایید هزینه تولید، ارزش افزوده و یا دستمزد بازیگران را مدیریت کنید. راههای دیگری وجود دارد که بشود برای تهیهکننده شرایط بهتری ایجاد کرد. اکنون هزینه تولید فیلم نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است و به نظر میرسد تصمیمگیران میخواستند با این کار به نفع تهیهکننده قدمی بردارند.»
خانی در پایان صحبتهایش گفت: «این تصمیم گرفته شده است اما به نظر میرسد که هیچ الزامی برای اینکه پخش کنندهها بخواهند آن را انجام دهند وجود ندارد زیرا در نهایت این یک توافق است که بین پخشکننده و تهیهکننده فیلم بسته میشود. ما نیز در اولین جلسه شورای مرکزی پخشکنندگان موضعمان را نسبت به این مساله مشخص خواهیم کرد.»
با اجرایی شدن این تصمیم، عدالت برقرار میشود
محمد احمدی نیز با بیان اینکه به شدت موافق اجرایی شدن این تصمیم است، گفت: «زمانی این نسبت ده درصد بود، اما آن موقع زحمت پخش به جهت آنکه فیلمها به صورت آنالوگ در سینماها نمایش داده میشد بیشتر بود اما اکنون شرایط بسیار راحتتر است و از طرف دیگر هم چون درآمد فیلمها بیشتر شده درصد پخش اگر پایینتر بیاید به تهیهکننده کمتر فشار خواهد آمد و البته پخش کننده هم به سود لازمهای که حقش است میرسد.»
این تهیهکننده و مدیرپخش افزود: «به نظر میرسد با قانونی شدن این تصمیم عدالت بیشتری برقرار خواهد شد. تا قبل از این تنها یک توافق بود که به صورت متغیر بین دو طرف بسته میشد و اگر یک فیلم مثلا ۲۰ میلیارد تومان فروش داشت و یک اثر پرفروش محسوب میشد میتوانست با توافقی که بین پخشکننده و تهیهکننده صورت میگرفت درصد کمتری به پخش بدهد زیرا میدانست فیلمش پرفروش خواهد بود و پخش هم برای اینکه بتواند آن فیلم را نمایش دهد این مورد را میپذیرفت و در مقابل هرچه میزان فروش یک فیلم کمتر بود درصد و سهم پخشکننده افزایش پیدا میکرد. ولی اکنون با مشخص شدن حداکثر سهم پخش کننده شرایط عادلانهتر و قانونمندتر پیش خواهد رفت.»
شرایط قانونمند نمیشود، پیچیده میشود!
همایون امکانیان درباره ارزیابیاش از این تصمیم گفت: «به نظر میرسد این اتفاق از پایه مشکل دارد زیرا بحث پخش فیلم یک قرار داد دو طرفه بین دو بخش خصوصی یعنی تهیهکننده و پخشکننده است و هیچ نهاد دولتی نمیتوانند مبنا برای آن قرار دهد. مثل تمامی قراردادهای دو طرفه که افراد توافق میکنند با یک عددی با هم یک مصالحه تجاری انجام دهد. بنابراین قرارداد بین پخشکننده و تهیهکننده ضابطه بردار نیست و یک نهاد دولتی نمیتواند دو طرف را مجبور کند بر اساس آن قراردادی بسته شود. به عنوان اولین نکته این یک ایراد اساسی است.»
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مؤسسات پخش اضافه کرد: «در این قضیه هیچ مشورت با پخشکنندهها نشده است. بلکه باید این موضوع در جلسات به شور گذاشته میشد و دیدگاه مختلف جمع بندی میشد. بنابراین بدون در نظر گرفتن نظرات این صنف چنین تصمیمی گرفته شده است. ولی سوال دیگری که در این میان وجود دارد این است که آیا اساسا گرفتن چنین تصمیمی در محدوده اختیارات شورای عالی اکران است یا نه که بخواهد رابطه بین تهیه کننده و پخش کننده را مشخص کند؟»
مدیر پخش هدایت فیلم ادامه داد: «سوال دیگر این است که بر چه مبنایی این تصمیم گرفته شده؟ یعنی مبنای کاهش سهم پخشکنندگان چه بوده است؟ چه کارهای کارشناسیای پیش از این انجام شده است؟ تاکنون این توافقات بین پخشکنندهها و تهیه کنندهها کاملاً دو طرفه بود و بر اساس صحبتهایی که انجام میشد، ممکن بود رقم توافق کمتر از این مقدار یا بیشتر از این مقدار هم بشود. که محسابه این عدد هم بر اساس کیفیت کاری که قرار بود برای آن اثر انجام شود، در نظر گرفته میشد.»
او با بیان اینکه این تصمیم ممکن است اختلافاتی را به وجود بیاورد، توضیح داد: «یک سری از شرایط وجود دارد که اتفاقا اگر دستکاری شود میتوانند مشکلات بیشتری ایجاد کند. دستکاری کردن این ماجرا حساسیتها را بر روی آن بیشتر میکند و وقتی هم که این اتفاق بیفتد در نهایت به طور کلی به ضرر صنعت سینما خواهد بود و اختلافاتی را به دنبال خواهد داشت. در نهایت هم باعث بالارفتن توقعات میشود که شاید تا قبل از این به راحتی قابل حل بود اما با این کار در توافقات طرفین اخلال ایجاد میشود و آن را پیچیده میکند.»
امکانیان در پایان اظهار کرد: «اگر انگیزه پشت این تصمیم، قانونمند کردن شرایط است، کار درستی است اما همه اینها مستلزم آن است که در تمام سطوح این اتفاق رخ دهد و نمیتوان فقط یک نقطه را به تنهایی در نظر گرفت. مثل آیین نامه اکران که هنوز کسی نمیداند باید با آن چه کار انجام داد. درصد پخش نقش زیادی در اکران فیلم بازی نمی کند بلکه زمان نمایش مهمتر است. گاهی ممکن است یک تهیهکننده ۱۵ درصد بدهد اما در زمان مناسب و سینمای خوب فیلمش نمایش داده شود. اما با این تصمیم جدید کیفیت پخش زیر سوال میرود. درواقع عددی که مورد توافق قرار میگیرد بر اساس نوع کار و سفارشی است که به شرکتها داده میشود. در نهایت این تصمیم قانونمند کردن توافق نیست بلکه آن را بیشتر پیچیده میکند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آمار فروش فیلمها در سینما آنلاین/ ۵۰ فیلم، متقاضی اکران آنلاین
- تدارک تخفیفهای ویژه برای علاقهمندان به سینما
- تصمیم شورای عالی اکران درباره فیلمهای روی پرده
- گلایه یک پخشکننده از چیدمان اکران ماه رمضان/ متاسفانه برنامهریزی دقیقی وجود ندارد
- سبد فرهنگی خانوادهها کوچکتر میشود؟/ بلاتکلیفی طرح افزایش قیمت بلیت سینما
- سرتیپی: هنوز هیچ تصمیمی درباره اکران نوروز ۹۸ نهایی نشده است
- روایتی از کش و قوسهای اکران نوروز ۹۸/ اسامی ۱۴فیلم نامزد اکران
- نیم بها شدن بلیت سینماهای تهران در روزهای شنبه
- مخالفان و موافقان پخش فوتبال در سینماها/ از اشغال فضای اکران تا رویدادی خوشایند
- «تگزاس» مسعود اطیابی یک میلیاردی شد
- نظر فعالان حوزه سینما درباره دلایل استقبال از اکران نوروز
- انتقاد روزنامه جوان از نقش یک پخشکننده سرشناس در سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت