«کریستوفر نولان» فیلمساز برجسته هالیوودی در یک کتاب جدید به انتقادات دیگر سینماگران از نوع طراحی صدا در آثارش اذعان کرد و گفت: این سبک از میکس، انتخاب خودمان بود.
به گزارش سینماسینما به نقل از یاهونیوز، این که طراحی صدا در آثار کریستوفر نولان اسباب کلافگی و درماندگی سینمادوستان شده چیز جدیدی نیست، اما حالا کاشف به عمل آمده کارگردانان دیگر نیز از نامفهوم بودن دیالوگها در فیلمهای وی شکایت دارند.
بیشتر آثار نولان از بینستارهای گرفته تا شوالیه تاریکی برمیخیزد و انگاشته که امسال روی پرده رفت، این تصور را در بین تماشاگران ایجاد کرده که فیلمهای این سینماگر معروف بیش از اندازه بلند هستند. نولان در گذشته نیز از طراحی صدا در فیلمهای خود دفاع کرده بود و حالا در کتاب جدید تام شون با عنوان دگرسانیهای نولان (The Nolan Variations) میگوید محافظهکاریها درباره صدای سینمایی غافلگیرش کرده است.
وی درباره طراحی صدا در فیلم بینستارهای گفت: شکایتهای فراوانی به دستمان رسید. دیگر فیلمسازان با من تماس میگرفتند و میگفتند فیلمت را دیدم، دیالوگها مفهوم نبودند. برخی گمان میکردند شاید مشکل از بلند بودن صدای موسیقی است اما حقیقت این است که خودمان میخواستیم صدا را به این شکل میکس کنیم.
نولان افزود: این میکس بسیار افراطی بود. این که چقدر افراد در مورد صدا محافظهکار هستند، غافلگیرم کرد. میتوانید به هر شکلی که دوست دارید، فیلم بسازید و حتی از گوشی آیفون برای تصویربرداری استفاده کنید، کسی اعتراضی نمیکند. اما کافیست صدا را به شکل خاصی میکس کنید یا از فرکانسهای خاص پایینتر استفاده کنید تا صدای همه درآید.
این فیلمساز معروف هالیوودی در ادامه در دفاع از تکنیک میکس و طراحی صدا در فیلم بینستارهای گفت: بخش عمده کار موسیقی هانس زیمر بود که با به کار بردن بمترین نُت باعث میشود دلتان هری پایین بریزد. بعضی فرکانسهای بسیار پایین هستند که به طور خودکار توسط نرمافزار فیلتر میشوند؛ زیمر همه این صافیها را برداشت و بنابراین تمام فرکانسها شنیده شدند. همین کار را در مرحله ضبط صدا نیز انجام دادیم. این یک میکس صدای مسحورکننده است. به خصوص اگر فیلم را در یک سالن سینمایی آیمکس تماشا کنید، فوقالعاده است.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از هفت ماه؛ فیلمبرداری «اودیسه»ی نولان به پایان رسید
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- لوگان مارشال-گرین به «اودیسه» پیوست/ کاسمو جارویس از فیلم نولان جدا شد
- آیا «اودیسه»ی نولان موفقیت «اوپنهایمر» را تکرار خواهد کرد؟
- فیلمی با بودجه حدودی ۲۵۰ میلیون دلار؛ «اودیسه» نولان به نیمه راه رسید
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- بر اساس یک نظرسنجی؛ «اوپنهایمر» بهترین فیلم دهه ۲۰۲۰ شد
- به مناسبت دهمین سالگرد ساخت؛ «میان ستارهای» دوباره به سینماها بازمیگردد
- ژاپنیها سرانجام «اوپنهایمر» را تماشا کردند/ واکنشهای متفاوت
- برای خدمات ارزنده به صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و اما توماس شوالیه میشوند
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تهیهکنندگان هم به «اوپنهایمر» رای دادند/ تجلیل از اسکورسیزی
- سزار فرانسه تاج را بر سر «آناتومی یک سقوط» گذاشت/ معرفی برگزیدگان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





