«کریستوفر نولان» فیلمساز برجسته هالیوودی در یک کتاب جدید به انتقادات دیگر سینماگران از نوع طراحی صدا در آثارش اذعان کرد و گفت: این سبک از میکس، انتخاب خودمان بود.
به گزارش سینماسینما به نقل از یاهونیوز، این که طراحی صدا در آثار کریستوفر نولان اسباب کلافگی و درماندگی سینمادوستان شده چیز جدیدی نیست، اما حالا کاشف به عمل آمده کارگردانان دیگر نیز از نامفهوم بودن دیالوگها در فیلمهای وی شکایت دارند.
بیشتر آثار نولان از بینستارهای گرفته تا شوالیه تاریکی برمیخیزد و انگاشته که امسال روی پرده رفت، این تصور را در بین تماشاگران ایجاد کرده که فیلمهای این سینماگر معروف بیش از اندازه بلند هستند. نولان در گذشته نیز از طراحی صدا در فیلمهای خود دفاع کرده بود و حالا در کتاب جدید تام شون با عنوان دگرسانیهای نولان (The Nolan Variations) میگوید محافظهکاریها درباره صدای سینمایی غافلگیرش کرده است.
وی درباره طراحی صدا در فیلم بینستارهای گفت: شکایتهای فراوانی به دستمان رسید. دیگر فیلمسازان با من تماس میگرفتند و میگفتند فیلمت را دیدم، دیالوگها مفهوم نبودند. برخی گمان میکردند شاید مشکل از بلند بودن صدای موسیقی است اما حقیقت این است که خودمان میخواستیم صدا را به این شکل میکس کنیم.
نولان افزود: این میکس بسیار افراطی بود. این که چقدر افراد در مورد صدا محافظهکار هستند، غافلگیرم کرد. میتوانید به هر شکلی که دوست دارید، فیلم بسازید و حتی از گوشی آیفون برای تصویربرداری استفاده کنید، کسی اعتراضی نمیکند. اما کافیست صدا را به شکل خاصی میکس کنید یا از فرکانسهای خاص پایینتر استفاده کنید تا صدای همه درآید.
این فیلمساز معروف هالیوودی در ادامه در دفاع از تکنیک میکس و طراحی صدا در فیلم بینستارهای گفت: بخش عمده کار موسیقی هانس زیمر بود که با به کار بردن بمترین نُت باعث میشود دلتان هری پایین بریزد. بعضی فرکانسهای بسیار پایین هستند که به طور خودکار توسط نرمافزار فیلتر میشوند؛ زیمر همه این صافیها را برداشت و بنابراین تمام فرکانسها شنیده شدند. همین کار را در مرحله ضبط صدا نیز انجام دادیم. این یک میکس صدای مسحورکننده است. به خصوص اگر فیلم را در یک سالن سینمایی آیمکس تماشا کنید، فوقالعاده است.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از هفت ماه؛ فیلمبرداری «اودیسه»ی نولان به پایان رسید
- یک سال پیش از اکران؛ بلیتهای آیمکس «اودیسه» از فردا فروخته میشود
- لوگان مارشال-گرین به «اودیسه» پیوست/ کاسمو جارویس از فیلم نولان جدا شد
- آیا «اودیسه»ی نولان موفقیت «اوپنهایمر» را تکرار خواهد کرد؟
- فیلمی با بودجه حدودی ۲۵۰ میلیون دلار؛ «اودیسه» نولان به نیمه راه رسید
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- بر اساس یک نظرسنجی؛ «اوپنهایمر» بهترین فیلم دهه ۲۰۲۰ شد
- به مناسبت دهمین سالگرد ساخت؛ «میان ستارهای» دوباره به سینماها بازمیگردد
- ژاپنیها سرانجام «اوپنهایمر» را تماشا کردند/ واکنشهای متفاوت
- برای خدمات ارزنده به صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و اما توماس شوالیه میشوند
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تهیهکنندگان هم به «اوپنهایمر» رای دادند/ تجلیل از اسکورسیزی
- سزار فرانسه تاج را بر سر «آناتومی یک سقوط» گذاشت/ معرفی برگزیدگان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





