پایگاه اینترنتی ایندیوایر فهرستی از پنجاه فیلم برتر دهه ۹۰ میلادی منتشر کرد.به گزارش سینماسینما، در فهرست منتشر شده فیلم عباس کیارستمی در کنار آثاری از کوئنتین تارانتینو و مارتین اسکورسیزی در صدر قرار داد.
در مطلب ایندیوایر درباره سینمای دهه ۹۰ میلادی آمده است: «دهه ۹۰ زمان تحولی شگرف در سینمای جهان بود. در آمریکا از یک دهه پیش انقلابی علیه جریان خروجی آرام و بیتلاطم هالیوود آغاز شده و پنجرهای به روی سینمای مستقل گشوده بود. در آن دوران کارگردانان جوان و پرهیجان که امروز در زمره نامهای بزرگ سینما هستند، به منابع فیلمسازی دست پیدا کردند و هر کدام چندین اثر ماندگار خلق کردند. در این میان فیلمهای تجاری بزرگ هالیوود در دست کارگردانانی چون اسپیلبرگ، بیگلو، ورهوفن و دیپالما بود.
در صحنه بینالمللی موج نوی سینمای ایران گنجینهای از فیلمهای تازه را به جهان سینما عرضه کرد، سینمای هنگکنگ به اوج و بلوغ رسید، سه فیلمساز مولف در تایوان شیوه رایج فیلمسازی تایوان را دگرگون کردند و کارگردانان دانمارکی میخواستند فیلمسازی را از بن دگرگون کنند.
این دهه بیش از هر زمان شاهد ظهور فیلمسازانی بود که علاوه بر دیدگاه خاص، درهای تازهای به روی بینهایت امکان روایت داستان بر پرده سینما باز کردند. کارگردانهایی چون عباس کیارستمی، وونگ کار وای، دیوید لینچ و کوئنتین تارانتینو سینما را از نو خلق کردند و برای این کار به جایگاه یک سوپراستار دست یافتند. این در حالی بود که سینمای جهان شاهد ورود تکنولوژی و ارائه آثاری چون «ماتریکس» و «داستان اسباب بازی» بود.»
در میان پنجاه فیلم برتر دهه ۹۰ میلادی «رفقای خوب» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن «کلوزآپ» به کارگردانی عباس کیارستمی قرار دارد.
پنج فیلم نخست از پنجاه فیلم برتر دهه ۹۰ به انتخاب ایندی وایر عبارتند از :
۱ – «رفقای خوب» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی
۲ – «کلوزآپ» به کارگردانی عباس کیارستمی
۳ – «داستان عامهپسند» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو
۴ – «روز گراندهاگ» به کارگردانی هارولد رامیس
۵ – «چانگ کینگ اکسپرس» به کارگردانی وونگ کار وای
منبع: خبرآنلاین به نقل از ایندی وایر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





