تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۲۸ - ۰۹:۰۳ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 24436
اژدها وارد می شودعرضه زودهنگام «اژدها وارد می‌شود» در شبکه نمایش خانگی، نشانه‌ آغاز دوران سخت برای سینماگران است.

به گزارش سینماسینما، طبق پیگیری‌های انجام شده، انتشار نسخه‌های قاچاق برخی فیلم‌ها این روزها سینماگران را وارد چالش‌های جدی مالی و ضرر هنگفتی را متوجه سرمایه‌گذاران سینمای ایران کرده است.
خبرآنلاین، گزارش کرده که «اژدها وارد می‌شود»، به کارگردانی مانی حقیقی به فاصله چهارماه از شروع اکران، وارد شبکه نمایش خانگی شد تا بیش‌ازپیش جدیت تهدید عرضه نسخه‌های قاچاق روشن شود. از ابتدای سال جاری، قاچاق محصولات فرهنگی و به‌طور خاص فیلم‌های سینمایی گسترده‌تر از گذشته دنبال می‌شود و همین وضعیت نگرانی‌هایی را در زمینه عرضه قانونی فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی به وجود آورده است. در ماه‌های اخیر فیلم‌هایی چون «ماهی و گربه»، به کارگردانی شهرام مکری، «ناهید»، ساخته آیدا پناهنده و «ملبورن»، به کارگردانی نیما جاویدی به صورت قاچاق وارد بازار شده بودند.
همین مسئله موجب شد سازندگان این فیلم‌ها به فاصله کوتاهی تصمیم به عرضه قانونی آثار در شبکه نمایش خانگی بگیرند تا به‌این‌ترتیب تبعات منفی عرضه قاچاق را محدود کنند. «اژدها وارد می‌شود» ازجمله فیلم‌های اکران سال جاری بود که با مسئله قاچاق روبه‌رو شد. در هفته‌های گذشته خبری مبنی‌بر عرضه نسخه‌ای از این فیلم در بازار قاچاق انتشار پیدا کرد. نتیجه این وضعیت، سازندگان فیلم را بر آن داشت تا به فاصله‌ای کمتر از چهارماه از شروع اکران، تصمیم به عرضه فیلم در شبکه نمایش خانگی بگیرند؛ تصمیمی که شاید در صورت به‌بازارنیامدن نسخه قاچاق به شکلی دیگر گرفته می‌شد. درحالی‌که هنوز تورهای جشنواره‌ای فیلم حقیقی ادامه دارد و به‌تازگی در جشنواره فیلم ملبورن هم به نمایش درآمده، مخاطبان در ایران فرصت آن را به دست آورده‌اند که فیلم را از شبکه نمایش خانگی تهیه کنند. همچنین هفته پیش جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده «ملبورن»، به قاچاق فیلمش و دانلود غیرقانونی آن اعتراض و از بی‌توجهی به این بخش از حقوق مادی و معنوی سینماگران انتقاد کرده بود.
این تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با «مهر»، ضمن گلایه از رسیدگی‌نکردن سازمان سینمایی و مؤسسه رسانه‌های تصویری به مسئله قاچاق فیلم‌ها، درباره قاچاق فیلم «ملبورن» که باعث ورود زودهنگامش به شبکه نمایش خانگی هم شد، افزوده بود: «ما متوجه دانلودهای غیرقانونی فیلم «ملبورن» به کارگردانی نیما جاویدی در سایتی که می‌دانیم در اصفهان است، شدیم و آدرس آن را به مراجع داده‌ایم تا مسئله را پیگیری کنند».به گفته این تهیه‌کننده، با وجود اینکه اقلام تبلیغاتی این فیلم آماده نبود و قصد سازندگان فیلم این بود که آن را شهریورماه به شبکه نمایش خانگی بدهند، ولی به دلیل این اتفاق تصمیم گرفته‌اند زودتر از برنامه به شبکه نمایش خانگی بیاید. نوروزبیگی با اشاره به پیگیری‌هایی که برای پیشگیری از این اتفاق انجام داده است، گفته: من به سیدمصطفی ابطحی، مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری، نامه نوشته‌ام، اما هنوز جوابی نگرفته‌ام. فکر می‌کنم اگر هنوز بخش مبارزه با قاچاق فیلم در این مؤسسه فعال باشد، عملا کارکردی ندارد.
فیلم «اعترافات یک ذهن خطرناک»، ساخته هومن سیدی و به تهیه‌کنندگی این تهیه‌کننده هم دچار سرنوشت مشابهی شده بود. خبرنگار مهر از نوروزبیگی پرسیده فیلم‌ چطور به دست سایت‌های غیرقانونی رسیده است. پاسخ او جالب است: «فیلم «ملبورن» زیرنویس انگلیسی دارد و حدس ما این است که وقتی ازسوی کمپانی‌ها به جشنواره‌های خارج از کشور رفته، از این طریق قاچاق شده است، اما فیلم «اعترافات یک ذهن خطرناک» در جشنواره فجر که هم‌زمان در استان‌ها روی پرده رفته بود، از روی پرده ضبط شده بود و به این طریق قاچاق شد که نشان می‌دهد اکران در جشنواره‌های خودمان هم امنیت ندارد».
منبع: شرق

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها