سینماسینما، محمد حمیدی:بهرام توکلی در آخرین اثر خود یک داستان واقعی از روزهای پایانی جنگ را دستمایه ساخت فیلم خود قرار داده است. واقعه ای که شاید خیلی کمتر به آن توجه شده و توکلی با تمرکز بر روی آن و خلق روابط بین شخصیت ها، آن حادثه را روایت می کند.
فیلم به دو بخش کلی تقسیم می شود. بخش نخست شکل گیری روابط بین چهار شخصیت اصلی گردان عمار و بخش اصلی فیلم که عملیات نهایی را به تصویر می کشد.
توکلی در بخش دوم بسیار حرفه ای عمل می کند و از لحاظ کارگردانی و اجرا فیلم دستاورد جدیدی برای سینمای ایران محسوب می شود. میزانسن های مبتنی بر ساختار مستند که تمامی آنها فکر شده و برنامه ریزی شده اند، فیلم را تماشایی و خیره کننده کرده است. در خلق فضاسازی فیلم عواملی همچون طراحی صحنه، دوربین روی دست که تصاویر را دچار اغتشاش درونی می کند و حجم استفاده از جلوه های ویژه میدانی وسیع، دقیق و برنامه ریزی شده و بجا و نیز گریم موثر بازیگران نقش بسزایی در بهتر دیدن شدن تصاویر جنگی دارد، همگی باعث شده که فضای خلق شده کاملا منطبق با فضای جنگ واقعی باشد. فیلم در این بخش بی نقص است.
مشکل اصلی فیلم را همین تمرکز سازنده برای نشان دادن بیش از حد زوایای عریان خشونت جنگ دانست و به همین خاطر قصه گویی و درام داستان را فدای خلق صحنه های اکشن فیلم کرده است و رخداد اصلی فیلم (بخش دوم فیلم) به اندازه کافی کارکرد روایت قصه گویی و درام را ندارد.
فیلم در نشان دادن وجوه پاک انسانی، ایثار، از خودگذشتگی و رشادت رزمندگان گردان عمار برای دفاع از خاک میهن موفق عمل می کند.
پایان بندی فیلم درخشان و تاثیرگذار است، زمانی که بر روی تیتراژ انتهایی آورده می شود که این عملیات در پنج روز پایانی جنگ و قبل از تصویب قطعنامه ۵۹۸ اتفاق افتاده است، ارزشمند بودن عملیات تنگه ابوقریب را دوچندان می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را شکست
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- هوشمندی در آفرینش موقعیتهای کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- بازیهای خوب در فیلم خوب/ نگاهی به «تمساح خونی»
- موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- اکران آنلاین «کت چرمی» با بازی جوادعزتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





