سینماسینما، محمد حمیدی:بهرام توکلی در آخرین اثر خود یک داستان واقعی از روزهای پایانی جنگ را دستمایه ساخت فیلم خود قرار داده است. واقعه ای که شاید خیلی کمتر به آن توجه شده و توکلی با تمرکز بر روی آن و خلق روابط بین شخصیت ها، آن حادثه را روایت می کند.
فیلم به دو بخش کلی تقسیم می شود. بخش نخست شکل گیری روابط بین چهار شخصیت اصلی گردان عمار و بخش اصلی فیلم که عملیات نهایی را به تصویر می کشد.
توکلی در بخش دوم بسیار حرفه ای عمل می کند و از لحاظ کارگردانی و اجرا فیلم دستاورد جدیدی برای سینمای ایران محسوب می شود. میزانسن های مبتنی بر ساختار مستند که تمامی آنها فکر شده و برنامه ریزی شده اند، فیلم را تماشایی و خیره کننده کرده است. در خلق فضاسازی فیلم عواملی همچون طراحی صحنه، دوربین روی دست که تصاویر را دچار اغتشاش درونی می کند و حجم استفاده از جلوه های ویژه میدانی وسیع، دقیق و برنامه ریزی شده و بجا و نیز گریم موثر بازیگران نقش بسزایی در بهتر دیدن شدن تصاویر جنگی دارد، همگی باعث شده که فضای خلق شده کاملا منطبق با فضای جنگ واقعی باشد. فیلم در این بخش بی نقص است.
مشکل اصلی فیلم را همین تمرکز سازنده برای نشان دادن بیش از حد زوایای عریان خشونت جنگ دانست و به همین خاطر قصه گویی و درام داستان را فدای خلق صحنه های اکشن فیلم کرده است و رخداد اصلی فیلم (بخش دوم فیلم) به اندازه کافی کارکرد روایت قصه گویی و درام را ندارد.
فیلم در نشان دادن وجوه پاک انسانی، ایثار، از خودگذشتگی و رشادت رزمندگان گردان عمار برای دفاع از خاک میهن موفق عمل می کند.
پایان بندی فیلم درخشان و تاثیرگذار است، زمانی که بر روی تیتراژ انتهایی آورده می شود که این عملیات در پنج روز پایانی جنگ و قبل از تصویب قطعنامه ۵۹۸ اتفاق افتاده است، ارزشمند بودن عملیات تنگه ابوقریب را دوچندان می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- «تمساح خونی» و «آبی روشن» آنلاین اکران میشوند
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- یک رکورد دیگر برای «تمساح خونی»؛ ۱۱.۵میلیارد فروش در ۷ روز
- «تمساح خونی» رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را شکست
- «تمساح خونی» در سینماها/ رونمایی از پوستر فیلم جواد عزتی
- هوشمندی در آفرینش موقعیتهای کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- بازیهای خوب در فیلم خوب/ نگاهی به «تمساح خونی»
- موفق در سرگرم سازی/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- دست برنده برای فرشته مرگ/ نگاهی روانشناختی به فصل دوم «زخم کاری»
- اکران آنلاین «کت چرمی» با بازی جوادعزتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





