سینمای بلند و داستانی روزهای کمرمقی را میگذراند اما استقبال سینمادوستان از جشنواره فیلم کوتاه تهران انگار خون تازهای به رگهای هنر هفتم، تزریق کرده است. دو روز پیش در کارگاهی با عنوان «بررسی تحلیل فیلم کوتاه داستانی» که توسط مهدی نادری، نویسنده و فیلمساز، در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد، گواه همین ادعا بود. اما این کارگاه تنها نگاهی گذرا به آنچه از برخی فیلمسازان در این جشنواره به نمایش گذاشته شده، نبود.
نادری ترجیح داد تا با فرمی متفاوت این کارگاه را مدیریت کند. او اینبار هم سالنی تاریک را برای برگزاری کارگاه انتخاب کرد. چراکه معتقد است با این فرم از اجرا میتوان بیشتر حرفها را شنید و دقت مخاطبان بیشتر خواهد شد. نمایش بدون صدای فیلم «ایثار» اثر آندری تارکوفسکی بر پرده سینما، روشنکردن شمعی در میان صحنه به یاد قربانیان حملات تروریستی بهویژه قربانیان حملات تروریستی فرانسه و وجود چند صندلی روی صحنه که هر یک از فیلمسازان میتوانستند در طول اجرای برنامه محلی برای نشستن داشته باشند و روشنایی صحنه با نورپردازیای که نادری طراحی کرده بود، از جمله شاخصههای برگزاری این کارگاه بود. این کارگاه با یک ایده خلاقانه برگزار شد.
حضور نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی، روی صحنه قبل از نمایش فیلم «ایثار» و صحبت درباره موسیقی این فیلم هم شاخصه دیگر این کارگاه بود. مشایخی که روی صندلی در گوشهای از صحنه با مردم صحبت میکرد، گفت: «چیزی که روی من تأثیرگذار است، صدای آغاز این فیلم است و بعد تصاویری که میبینیم. تارکوفسکی معمولا از آب در تصاویرش استفاده میکند، در این فیلم بیشتر از صدای آب استفاده میکند و بعد قطعه موسیقی که تمام میشود صدای مرغان دریایی و امواج دریا را میشنویم».سعید ولیزاده و داود رحمانی، کارگردانان فیلم «سهسالوسهماهودوروز»، پویا بادکوبه، کارگردان فیلم «همسایه طبقه بالا»، سجاد و میلاد ستوده، کارگردانان فیلم «بیماری»، فیلمسازانی بودند که روی صحنه در کنار مهدی نادری حاضر شدند و درباره فیلمهایشان صحبت کردند و با حاضران درباره چگونگی ساخت فیلمهایشان گپوگفت داشتند.
سیفالله صمدیان، عکاس و فیلمساز، از جمله میهمانان این مراسم بود که در بخشی از این جلسه در پاسخ به پرسش مهدی نادری که نظرش درباره فیلم کوتاه چیست؟ یادآور شد: «فیلم کوتاه خیلی حیف شد. متأسفم برای کسی که فکر کند تا فیلم بلند نسازد فیلمساز نیست. قرار بود آقای کیارستمی هم در این جشنواره حضور داشته باشد اما به دلیل سفری که پیش آمد نتوانست بیاید اما از او خواستم اگر پیامی برای فیلمسازان کوتاه دارد بگوید تا من به شما منتقل کنم و او گفت: فیلمسازان، فیلم کوتاه را به خاطر خودش جدی بگیرند نهاینکه برایشان پلی باشد برای رسیدن به موقعیت فیلمسازی فیلم بلند و مثال خوبی از شعر زد و گفت: هیچ آدم عاقلی جایگاه عمر خیام را برای اینکه رباعی میگفت فراموش نمیکند».
صمدیان ادامه داد: «شما لذت ساخت فیلم کوتاه را ببرید. نمیگویم به ساخت فیلم بلند فکر نکنید. در مورد کپیکاری یا اقتباس هم باید بگویم خوشبهحال کسی که کپی کند و چیزی را به اصل اضافه کند، در این صورت اثر عین حلال است». علی علایی، از منتقدان سینما، دیگر میهمان این جلسه بود و گفت: «از نظر من بسیاری از فیلمهای کوتاه که در جشنواره فجر میبینیم به قول آقای صمدیان جایگاهشان را از زمان میگیرند اما هیچوقت بلندای زمان نمیشوند. بسیاری از فیلمهای بلند سینمای ما فیلمهای کوتاه خوبی هستند و در تلاش برای فیلم بلندشدن بهراحتی از دست رفتند». او ادامه داد: «خوشحالم که این روحیه هنوز در فیلمسازان فیلم کوتاه هست که برای ساخت فیلمهایشان به هم کمک میکنند. نادری نیز در ادامه صحبتهای علایی گفت: طبعا طبق گفته شما وجدان در فیلم کوتاه بیدار است و همکاری خوبی بین بچههای فیلم کوتاه دیده میشود».
یکی از حاضران از سعید ولیزاده درباره موضوع فیلمش سؤالی کرد، مبنیبر اینکه در فیلم، هم درباره جرم صحبت شده و هم مجازات. چرا در این فیلم بخشش رخ میدهد و جرم بخشیده میشود؟ ولیزاده چنین پاسخ داد: «بخشودگی به آن معنا اتفاق نمیافتد. بهنوعی درگیری آدم با وجدان و درونیاتش است». ولیزاده در ادامه از طراح صحنه فیلمش، امین فاضلی، یاد کرد که نامش در بولتن جشنواره درج نشده و از تلاشهای او قدردانی کرد. نادری در پایان این جلسه، تنوع نگاه در فیلمهای این جشنواره و خصوصا فیلمهایی که مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفتهاند را از عناصر مهم جشنواره فیلم کوتاه تهران دانست و از فیلمسازانی که امکان حمایت از آثار دیگر فیلمسازان کوتاه را دارند خواست تا از این طریق حمایت بهتری از فیلم کوتاه کنند. سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران که اینروزها در پردیس سینمایی چهارسو در حال برگزاری است و جنبوجوشی بر پیکره سینمای ایران انداخته، ۲۶ آبان با معرفی برگزیدگان به پایان میرسد.
منبع: شرق
برچسبها: عباس کیارستمی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- نگاهی به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر / پرویز، مستند یک سقوط پس از هبوط
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
آخرین ها
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت